Inlägg från: Anonym (Solsken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Solsken)

Måste jag berätta något om min graviditet för min chef?

Grattis till graviditet.

Berätta det du behöver för att din chef ska kunna anpassa arbetsuppgifterna (i den mån det är möjligt) för att skydda din bebis. Där tror jag det spelar roll hur långt gången du är. Kanske kan du få ett läkarintyg som bara säger det nödvändiga om du har tur, fråga din BM. Försök annars att först få bekräftelse på att din chef inte pratar om det om det inte absolut behövs för att anpassa arbetsuppgifterna och berätta att ni inte vet om bebisen kommer klara sig varför det är känsligt.

Jag berättade efter v 12, NIPT och KUB - hade tänkt vänta lite längre (normalt sett tycker jag man gör det när det känns bra för en själv) men har också ett krävande arbete. Inte fysiskt, men skrivbordsjobb med mycket oplanerad övertid och väldigt låg respekt för våra privatliv. Blev väldigt sjuk med hög feber och fick ett mastodontprojekt och kände att annars skulle jag bli tvungen att jobba fast jag var sjuk eftersom detta händer regelbundet.

Jag är också orolig för missfall pga ganska hög ålder men kände att jag lika gärna kan säga B om jag säger A. Plus att vi inte så lätt får in ersättare och många har slutat pga dålig arbetsmiljö, så av respekt för mina kollegor (inte chefen, kulturen har blivit extrem) ville jag också berätta. Klart det blir jobbigt om jag får missfall och ag har berättat, men det hade även varit mentalt påfrestande att vara helt ensam med det och alla höga krav på jobbet utan att någon vet.

Klandrar inte dig för hur du känner, bara du känner dig själv och din arbetsgivare och vi läker alla från något etc. Däremot tänker jag som sagt att de kan behöva veta en del för att om möjligt kunna anpassa arbetsuppgifterna lite så länge du kan arbeta. Situationen måste lösas även för arbetsgivaren och de behöver kunna bedöma om det finns giltiga skäl att inte göra vissa saker och tror som sagt att bara 'gravid' inte räcker.

• Anonym (Solsken)

Som jag brukar skriva ibland, FL är ofta HELT fel ställe att vända sig till för support som gravid. Forumet är fullt av uschande skammande okänsliga tyckare som hellre trycker ner än scrollar vidare.

Hitta graviforum på FB. Jag själv är 40+ och har ett fantastiskt nätverk för min åldersgrupp som aldrig någonsin skulle få för sig att skriva sådana okänsliga kommentarer som dem som florerar här.

Döm inte - vi alla läker alltid från något.

Svar på tråden Måste jag berätta något om min graviditet för min chef?