• Anonym (TS)

Hur f*n blir jag av med magen

Som rubriken lyder. Jag opererade bort min gallblåsa för lite mer än ett år sedan pga cancerförändringar och sedan dess ar jag bara gått upp upp upp. Det nämndes sådär i förbigående av läkaren att man kan lägga på sig vikt efter att man tar bort gallblåsan men jag har gått från strl 38 till 44 och jag ser ut som om jag är gravid i 7e månaden. Jag kan bara ha mammakläder. Jag äter inte mer än tidigare och jag försöker träna men inget hjälper alls! 

Finns det någon här som sitter på något tips att komma i form igen?

• Svar på tråden Hur f*n blir jag av med magen
  • Anonym (Enkelt)

Om du på riktigt inte äter mer så får du se till att äta mindre.

• Anonym (?)

Man går inte upp i vikt av att ta bort gallblåsan.
    Är du gravid?
    Var det sköldkörteln du tog bort?

• Anonym (Y)

När du tar bort gallblåsan så kommer din kropp får svårare att smälta fett, det innebär att du kommer gå upp i vikt men du måste också träna mer för att fettet inte ska sätta sig kring musklerna och främst magen.
    Kör blixtlåsövningar och situps till att börja med, spinning är också bra om du har ett gym i närheten. Ddet kan vara lättare att tränan är man är i en grupp med flera än att tränan själv.
    Lycka till.

• Anonym (?)
    Anonym (Y) skrev 2024-06-29 22:52:12 följande:

När du tar bort gallblåsan så kommer din kropp får svårare att smälta fett, det innebär att du kommer gå upp i vikt men du måste också träna mer för att fettet inte ska sätta sig kring musklerna och främst magen.
    Kör blixtlåsövningar och situps till att börja med, spinning är också bra om du har ett gym i närheten. Ddet kan vara lättare att tränan är man är i en grupp med flera än att tränan själv.
    Lycka till.

Fel. Svårare att smälta fett innebär svårare att ta upp fettet från maten i tarmen. Det blir man inte tjockare av. Däremot kan man få diarré.
  • Lynx123

Tyvärr är det nästan uteslutande kaloriintaget det beror på. Och du kan inte punkt banta. I stället bör du räkna kalorierna du äter vid varje tillfälle, allt, och föra en dagbok i en eller två veckor. Sedan drar du bort ca 300 kcal dagligen så att du ligger på ett underskott. Träna helst tung styrketräning för att bibehålla muskelmassan. Väg dig en gång i veckan innan frukost och anteckna. Du kommer få resultat sakta men säkert.

• Anonym (biologen)
    Anonym (?) skrev 2024-06-29 22:24:07 följande:

Man går inte upp i vikt av att ta bort gallblåsan.
    Är du gravid?
    Var det sköldkörteln du tog bort?

Du kanske skulle läsa på först eller hålla tyst nästa gång någon kommer med medicinska frågor?

"Orsakerna till viktökning efter gallblåseoperation baseras på olika faktorer. Det faktum att denna operation orsakar metaboliska förändringar kan utlösa viktökning. Borttagning av gallblåsan kan påverka matsmältnings- och metaboliska processer, vilket gör det svårare att smälta fett och leder till viktökning. Dessutom kan förändringar i kostvanor inträffa efter gallblåseoperationen, vilket också kan påverka viktökningen.

Inflammation är ett tillstånd som kan uppstå i kroppen efter operationen och som är förknippat med viktökning. Insulinresistens kan också ses efter gallblåseoperation och detta kan också bidra till viktökning. Åtgärder som en hälsosam kost, regelbunden motion, stresshantering och lämpliga näringstillskott bör vidtas för att förhindra viktökning. För att motverka viktuppgång efter en operation bör man skapa en plan som passar individuella behov och bibehålla hälsosamma livsstilsvanor."

www.ismailsert.com.tr/sv/orsaker-till-viktokning-efter-gallblaseoperation/
  • Anonym (?)
    Anonym (biologen) skrev 2024-06-30 08:26:33 följande:
    Du kanske skulle läsa på först eller hålla tyst nästa gång någon kommer med medicinska frågor?

"Orsakerna till viktökning efter gallblåseoperation baseras på olika faktorer. Det faktum att denna operation orsakar metaboliska förändringar kan utlösa viktökning. Borttagning av gallblåsan kan påverka matsmältnings- och metaboliska processer, vilket gör det svårare att smälta fett och leder till viktökning. Dessutom kan förändringar i kostvanor inträffa efter gallblåseoperationen, vilket också kan påverka viktökningen.

Inflammation är ett tillstånd som kan uppstå i kroppen efter operationen och som är förknippat med viktökning. Insulinresistens kan också ses efter gallblåseoperation och detta kan också bidra till viktökning. Åtgärder som en hälsosam kost, regelbunden motion, stresshantering och lämpliga näringstillskott bör vidtas för att förhindra viktökning. För att motverka viktuppgång efter en operation bör man skapa en plan som passar individuella behov och bibehålla hälsosamma livsstilsvanor."

www.ismailsert.com.tr/sv/orsaker-till-viktokning-efter-gallblaseoperation/
    Du kanske skall hänvisa till bättre källor än ett blogg-inlägg, eller hålla tyst nästa gång någon kommer med medicinska frågor.
  • Anonym (Djärven)
    Anonym (TS) skrev 2024-06-29 22:15:32 följande:
    Hur f*n blir jag av med magen

Som rubriken lyder. Jag opererade bort min gallblåsa för lite mer än ett år sedan pga cancerförändringar och sedan dess ar jag bara gått upp upp upp. Det nämndes sådär i förbigående av läkaren att man kan lägga på sig vikt efter att man tar bort gallblåsan men jag har gått från strl 38 till 44 och jag ser ut som om jag är gravid i 7e månaden. Jag kan bara ha mammakläder. Jag äter inte mer än tidigare och jag försöker träna men inget hjälper alls! 

Finns det någon här som sitter på något tips att komma i form igen?

Ändra dina vanor successivt. 

Träna för att gå ner i vikt är överskattat. Enligt min erfarenhet är det rörlig livsstil och nyttigare mat som är lösningen.
  • Anonym (biologen)
    Anonym (?) skrev 2024-06-30 10:21:14 följande:
    Du kanske skall hänvisa till bättre källor än ett blogg-inlägg, eller hålla tyst nästa gång någon kommer med medicinska frågor.
    Det står om detta på många andra sidor också men just den tyckte jag var mer lättläst för folket här.

Eftersom du bara vill gnälla utan att bidra: Här nedan är vetenskapliga artiklar som behandlar samma sak, att man ofta men inte alltid går upp i vikt av att få gallblåsan borttagen, och möjliga orsaker till detta.

www.nature.com/articles/labinvest201795

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15732228/

www.researchgate.net/publication/16757853_Weight_gain_after_cholecystectomy

(scrolla ner i sista länken för att se fler artiklar om metaboliskt syndrom efter att ha tagit bort gallblåsan)

• Anonym (?)
    Anonym (biologen) skrev 2024-06-30 18:19:42 följande:
    Det står om detta på många andra sidor också men just den tyckte jag var mer lättläst för folket här.

Eftersom du bara vill gnälla utan att bidra: Här nedan är vetenskapliga artiklar som behandlar samma sak, att man ofta men inte alltid går upp i vikt av att få gallblåsan borttagen, och möjliga orsaker till detta.

www.nature.com/articles/labinvest201795

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15732228/

www.researchgate.net/publication/16757853_Weight_gain_after_cholecystectomy

(scrolla ner i sista länken för att se fler artiklar om metaboliskt syndrom efter att ha tagit bort gallblåsan)
    Här finns mest spekulationer där man försöker lista ut bla vad som är hönan och ägget. Övervikt leder i sig till ökad risk för gallkirurgi. Att någon som väger 100 kg gått upp något kg i vikt ett halvår efter en operation behöver man inte förvånas av. En del studier har inga kontroller osv.
Svar på tråden Hur f*n blir jag av med magen