Anonym (Äpplet95) skrev 2024-07-19 17:23:04 följande:
tack! Ett exempel, killen kommer hem från jobbet , jag har suttit inne hela dagen, sminkar mig och gör mig ändå fixad till kvällen, frågar killen om han vill gå ut och äta osv. Ger honom två förslag och det blir inte det jag vill. slutar med att jag får tårar i ögonen Och känner mig uttråkad. Tror inte han fattar hur mycket jag verkligen vill göra saker.
har såklart vänner Men de har också liv med sina partners och har fullt upp.
Nej, usch. Det är något med honom, som inte har med dig att göra, äpplet95. Jag vågar inte spekulera för mycket men tror något gått fel i hans barndom med hans mamma och nu är han som han är i relationen. Du kan läsa på om anknytningsproblem om du känner för det, se om du kan se honom i någon av dem. Det jag tolkat dina ord tidigare i tråden är att du har från start, början, fått en trygg anknytning (anknytningen sker från 0-2 år och kommer sedan bedöma hur man ser på människor, relationen, tilliten etc i vuxen ålder) då allt det här krupit sig på dig nu efter ett bra tag in i relationen och ditt nya liv i staden.
Viktigt veta: Någon med otrygg anknytning påverkar negativt den andre med trygg anknytning i parrelationen efter en bra tid, den andre kan inte alltid stå pall.
Jag har partner med social fobi och han trivdes bäst hemma och absolut inte i stora sällskap. Märkte också han var mer avtrubbad om han kom och besökte mig på arbetet, i vilken miljö som helst där han "tävlade" om mig.
Han kom också från en familj där man inte pratade rakt ut om allt utan hade ett för mig suddigt, ohälsosamt, oavklarat kommunikationssätt och konflikthantering, som med tiden gav mig ångest att vara i deras miljö och med honom. Hans ångest (som låg till grund för hans otrygga anknytning) påverkade, olöst, mig. Det kan verka som att han är känslokall men under ytan är han inte det. Din pojkvän kan ha lärt sig kommunikation, konflikt, sitt sätt att vara från hemmet, från föräldrarna, skadad från uppväxten. Det sjuka sättet tar han med sig då i sin kommunikation och sin konflikthantering med dig. Han kan vara helt omedveten om detta. Tro han gör rätt. Ni kan ha olika kärleksspråk. Det här går att lösa om han vill och gör det arbetet han behöver med sig själv och ni tillsammans i er relation.
Ett steg först. Få hjälp själv först. Ett steg - kontakta så du får hjälp. Han är nog som han alltid varit och sitter inte i nöd. Han kommer luckras upp senare. Du först. Du måste få hjälp först. Sedan ni och också han separat, om han vill jobba på sig själv (terapi).
Kram