• Anonym (Pollenhatare)

Symtom vid pollenallergi???

Att det kliar i ögonen, näsan rinner osv vid pollenallergi, det vet jag, men kan det även ta sig uttryck i klåda på övriga kroppen? Nån som vet?

• Svar på tråden Symtom vid pollenallergi???
  • Anonym

Man är ju rätt ofta lite typ "allmänt atopisk" om man har hösnuva. Får lätt torr hud och eksem och sådär.
    Själva pollensymptomen tror jag däremot inte ska orsaka den typen av besvär. Däremot kan man ju få det av kontakt med t ex hundpäls eller något annat som man inte tål så bra.

• Anonym (Pollenhatare)
    Anonym skrev 2024-06-30 03:23:34 följande:

Man är ju rätt ofta lite typ "allmänt atopisk" om man har hösnuva. Får lätt torr hud och eksem och sådär.
    Själva pollensymptomen tror jag däremot inte ska orsaka den typen av besvär. Däremot kan man ju få det av kontakt med t ex hundpäls eller något annat som man inte tål så bra.

Tack för ditt svar! Saken är den att jag tidigare bara haft "vanlig" pollenallergi, men i år är det värre än vanligt, och det åtföljs dessutom av klåda över hela kroppen, så jag undrar om det också kan vara pga pollen, eller om det är nåt annat jag reagerar på... men ja, det var väl lite det jag misstänkte, som du säger. Att det inte är pga pollen. Vet bara inte vad det kan vara då... jag är superallergisk mot pälsdjur (både pälsen och hudproteinet) så jag håller mig på mils avstånd från allt sånt, och jag undviker ju all mat jag är allergisk mot också. Och jag har inte flyttat eller gjort nån annan sån förändring. Hade det bara varit nåt tillfälligt hade det ju kunnat vara att jag av misstag kom i kontakt med nåt vid nåt speciellt tillfälle, men detta har hållit på sen pollensäsongen började...
  • Anonym
    Anonym (Pollenhatare) skrev 2024-06-30 03:49:40 följande:
    Tack för ditt svar! Saken är den att jag tidigare bara haft "vanlig" pollenallergi, men i år är det värre än vanligt, och det åtföljs dessutom av klåda över hela kroppen, så jag undrar om det också kan vara pga pollen, eller om det är nåt annat jag reagerar på... men ja, det var väl lite det jag misstänkte, som du säger. Att det inte är pga pollen. Vet bara inte vad det kan vara då... jag är superallergisk mot pälsdjur (både pälsen och hudproteinet) så jag håller mig på mils avstånd från allt sånt, och jag undviker ju all mat jag är allergisk mot också. Och jag har inte flyttat eller gjort nån annan sån förändring. Hade det bara varit nåt tillfälligt hade det ju kunnat vara att jag av misstag kom i kontakt med nåt vid nåt speciellt tillfälle, men detta har hållit på sen pollensäsongen började...
    Men kanske ändå då ...? Jag är verkligen ingen läkare och är kanske ute på lite tunn is när jag uttalar mig (baserat på ett livs erfarenhet av allergier och diverse försök till medicineringar och vaccin, ungefär som du själv).
    För egen del har jag iaf sluppit just dessa symptom och har heller aldrig hört talas om dem innan.

Säker på att du inte bara är torr?

• Anonym (Stress/oro)
    Anonym (Pollenhatare) skrev 2024-06-30 03:49:40 följande:
    Jag är också allergiker och vad gäller kli på kroppen och eksem så brukar det komma när jag är stressad och/eller orolig över något. Ofta handlar det om "omedveten" stress eller oro så det är en mätare på hur jag faktiskt mår. Då får jag sätta mig och försöka lista ut vad det är som är problemet och när jag gjort det brukar kliet lösa sig.

Hoppas du finner orsaken till ditt kli.
  • Anonym (Pollenhatare)
    Anonym skrev 2024-06-30 03:58:23 följande:
    Säker på att du inte bara är torr?
    Ja, det är jag säker på :) Jag smörjer alltid som en galning, haha.
    Anonym (Stress/oro) skrev 2024-06-30 06:15:28 följande:
    Jag är också allergiker och vad gäller kli på kroppen och eksem så brukar det komma när jag är stressad och/eller orolig över något. Ofta handlar det om "omedveten" stress eller oro så det är en mätare på hur jag faktiskt mår. Då får jag sätta mig och försöka lista ut vad det är som är problemet och när jag gjort det brukar kliet lösa sig.

Hoppas du finner orsaken till ditt kli.
    Tack till dig också! Ja, jo - så brukar det ju va för mig med, men det här är liksom annorlunda, mer som en typisk allergisk reaktion... svårt att förklara skillnaden, men, ja. Dessutom är jag på en riktigt bra plats i livet just nu (bortsett fr kliet då, haha), där allt funkar bra och jag känner mig i balans, så av den anledningen också misstänker jag att detta är nåt annat än en stressreaktion. 
  • Anonym (Erika)

Det kan vara värt att få levern kollad om man har oförklarlig klåda. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (Erika) skrev 2024-06-30 08:46:53 följande:

Det kan vara värt att få levern kollad om man har oförklarlig klåda. 

Rättelse: du ska åka och kolla bla levern. 
Svar på tråden Symtom vid pollenallergi???