Inlägg från: Anonym (Fattig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattig)

Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?

Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?
  • Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-30 11:02:19 följande:

Det beror lite på! Nu kollade jag bara lite snabbt men du skulle antagligen behöva ha ca 1400 kr mer. Riksnormen är ca 4800 kr per ungdom och månad, ni ska dela på två så där är det ytterligare 800 kr du ska ha. Sedan tillkommer hushållskostnader för tre personer på nästan 1800 kr och då räknar man så klart bort dig först, kvar är 1200 kr för två ungdomar och om ni ska dela där så är det alltså 600 kr till.

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2024.pdf

När 19-åringen har gått ut gymnasiet så har försörjningsskyldigheten försvunnit och då är det ett barn som ni ska betala för och isf blir det 2700:- per månad för 16-åringen (5400 kr delat på två) och då har du ca 1300 kr för mycket i underhåll. 19-åringen ska i det läget bidra till hushållet med egna pengar eller flytta ut.

CSN ska gå till dig så länge barnen är omyndiga. Detta är tillskott till hushållskassan och inte några nöjespengar för dem. Om du väljer att ge bort den summan får du skylla dig själv. 19-åringens CSN ska gå till hen och du kan inte påverka om hen vill bidra till hushållet med de pengarna eller inte. Man kan tänka sig att hen står för en del utgifter själv istället, t ex kläder och mobilkostnader.

Att du har höga levnadskostnader är inte ditt ex problem, den summan är irrelevant. Man får se till att anpassa sig efter sina förutsättningar helt enkelt. Med det i åtanke får du nog se över helheten. Möjlighet att flytta, sänka matkostnaderna, dra in på nöjen, snåla med inköp, stopp för allt onödigt, billigare el och internet, var du än kan kapa. Kan du inte försörja dina barn på egen hand trots underhåll så måste ju något göras.

Man kan så klart dra mannen till tingsrätten för att bedöma om han borde betala större underhåll, men med tanke på omständigheterna lär du få svårt att vinna. Vet inte om det är värt advokatkostnaderna att få något större underhåll, vilket också bara gäller tills 19-åringen tagit studenten eftersom du ska ha mindre efter det.

Hej har inte läst hela inlägget än men vad jag vet är man försörjningskyldig till 21
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Planering) skrev 2024-06-30 12:26:35 följande:

Om man läser mellan raderna så låter det mer som att du tycker det är orättvist att han bor mindre/billigare och att han inte har några lån. Men att du har 17000kr/mån nu när räntorna gått upp.

Ni har samma lön, men gjort olika val. 

Han ska möjligen betala några hundringar mer, men mer är det inte. Detta är dessutom något du kommer på nu mitt på sommaren när det såklart går åt mer slantar än vanligt? Låter som dålig planering/struktur/framförhållning enligt mig.

Hm att jag valt att bo större o dyrare är ju en självklarhet då barnen bor heltid hos mig. Ska vi tränga ihop oss i en tvåa i ett sämre område bara för att spara pengar? Gör ni så om ni blir ensamstående? Märkligt  
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Tyckande mamma) skrev 2024-06-30 12:46:51 följande:

Jag tycker pappan betalar tillräckligt.
    Mina barn är jämngamla med dina.
    19-åringen ska jobba 7 v i sommar, 16-åringen 2 v.
    Det är genom jobb och studier ungdomar ska få fickpengar.

Alla ungdomar får inte jobb. Inte så lätt att få överallt.
    Mat kostar å på semestern äts det dubbekt så mycket eftersom de inte får lunch i skolan  
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Lis) skrev 2024-06-30 12:48:43 följande:

Ja, då underhållsstödet för tonåringar är 2223 så borde han betala 446 kr mer åtminstone.

Har du gjort försäkringskassans uträkning på vad ett rimligt underhållsbidrag borde ligga på? Det förutsätter dock att du vet lite om faderns inkomst och kostnader.

En lösning är väl också att flytta till nåt billigare, få ner dina kostnader.

Jag får 2000 kr/mån för mitt barn under 5 år som bor heltid hos mig. 

2000 är då för mycket för dig enligt fk. Nöjer du dig med mindre? Flyttar du gärna till mindre o sämre boende med ditt barn?
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Solan) skrev 2024-06-30 14:01:39 följande:

2000/månad per barn från pappa och 2000 från dig blir ju 4000/barn och månad. Plus studiebidraget. 

Han ska ju bara stå för hälften av kostnaden. 

Din boendekostnad är rätt hög så ni kanske måste flytta till billigare? 

Min boendekostnad inkluderar allt, inte bara bpstad: barnens mobilabonnemang,  parkering,  försäkringar osv
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Julia) skrev 2024-06-30 11:21:34 följande:

Det är för lite. Underhållsstödet från försäkringskassan för ungdomar i den åldern är 2250 kronor, så han ska ge 500 kr mer.
    Vägrar han så gå genom FK istället så betalar de ut till dig och kräver in av honom.

Ja precis,  det e för lite.
    Sen borde fk höja då allt blivit dyrare
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-06-30 21:00:10 följande:
    Om ni hade barnen 50/50 hur hade du klarat dig då?
    Du har ju ej bott mindre och kostnaden för internet/parkering/försäkringar vore ju densamma, är ju matkostnaden som hade sjunkit.

Har den äldsta slutat gymnasiet? Om de är så då är du/ni ju en garanterade underhållsstöd, det upphör ju när man gått ut gymnasiet.

Underhållsstöd plus studiestöd är ju 6500:-/månad, sen ska ni ju dela på försörjningen kring barnen så även du ska ju in med 4000:-, det är 10500:- du har att försörja barnen med.
    Fast seriöst,  vadå då upphör ju underhållsstödet. Så man ska bara strunta i sina barn för att de gått ut gymnasiet,? Shir va kalla alla är här.
    Sen betalar jag barnens båda försäkringar,  deras mobilabonnemang och deras busskort. De 400 han ger går enbart åt till mat. Det är såklart mer el o vatten som går åt om man e fler. 

Sen klarar jag mig. Jag tycker han betakar för lite,  jag har inte sagy att jag inte klarar mig. Men rätt ska va rätt. Det är hans barb också å den föräldern som valt att inte hjälos till bprde egentligen stå för all kostmad för all tid man lägger ner då, den är inte ens inräknad. Så att snåla med underhåll när den andre tar hand om barm på heltid, att ni ens försvarar det. Finns imget 50/50 här, den som har barnen gör allt o den andre borde betala mer än 50.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Planering) skrev 2024-07-01 17:33:56 följande:
    Jo, men TS verkar inte bo i en 1:a. Troligen är det en rymlig och fin lägenhet eftersom hon betalar 17000kr/månad. Även om det ingår fler saker än hyra i detta så lär boendekostnaden vara rätt hög.

Jag tror stenhårt på dålig planering och att hon kommit på detta nu på sommaren när det kostar lite extra med semester etc och att hon inte får in barnens CSN.

Då blir lösningen att mjölka ur exet.
    Ni som svarar då här verkar inte ha tonåringae, eller bo i storstad o absolut inte singlar.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-07-01 07:45:02 följande:

om pappan ger dig 4000kr i månaden blir det 8000kr om även du har en kostnad på 4000kr. 

2 tonåringar kostar inte 8000kr i månaden. 

jag tycker det är en rimlig summa. Vad du har för övriga kostnader är inte relevant för pappan. 

pappan är ingen bankomat. Tyvärr så behöver du se över dina kostnader. 

jag har svårt att förstå detta hysteriska jagande av varandra ekonomiskt. 

är själv skild. 3 barn. 2 bodde hos mig. Mamman vägrade att betala underhåll jag struntade i att jaga henne. 

jag var singel hon bodde med en ny partner. 

när det bara var sladdbarnet kvar så började hon kräva underhåll han bodde hos henne. Då hade jag blivit arbetslös. 

jag betalade henne underhållet. Jag bråkade inte. Jag avskyr henne än idag trots att barnen nu är vuxna.

det är skillnad på juridik och moral. 

du får 2000kr per barn. Du ska också betala 2000kr i så fall. 

påstå inte att varje barn kostar 4000kr två barn 8000kr i månaden. 

Jo de kostar 8000 i månaden, om inte mer.
    Dela mina kostnader på 3 inom
    Mat
    Kläder
    Bensin 
    El
    Vatten 
    Hyra
    Telefoni 
    Buss
    Fritid 
    Ränta 
    Garage 

Som sagt jag klarar mig bra, min exman också. Ingen gar sagt att han ska betala allt. Men han ska betala hälften.

Sen tjafsar jag inte ett dugg. Jag lade ut tråden för att bolla.

Men som vanligt blir man påhoppad i detta forumet  o det dras analyser hit o dit om hur man är.

Tröttsamt
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Planering) skrev 2024-07-01 17:33:56 följande:
    Jo, men TS verkar inte bo i en 1:a. Troligen är det en rymlig och fin lägenhet eftersom hon betalar 17000kr/månad. Även om det ingår fler saker än hyra i detta så lär boendekostnaden vara rätt hög.

Jag tror stenhårt på dålig planering och att hon kommit på detta nu på sommaren när det kostar lite extra med semester etc och att hon inte får in barnens CSN.

Då blir lösningen att mjölka ur exet.
    Antaganden och antaganden,  sluta ljug ihop "sanningar".
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Planering) skrev 2024-07-01 21:30:51 följande:
    Varför kan det inte vara så? Tror du att det inte går att planera bättre eller göra bättre val än vad du gjort?
    För ni gillar att vara taskiga helt enkelt. Ni har inget perspektiv, förmodligen aldrig taglt hand om barn o hem helt själva.

Du vet ju inte ens hur jag planerar, ingen här vet. Trpts att mitt ex betalar mindre än fk rekommendationer så svarar du o andra så här. Mycket märkligt.

I
  • Anonym (Fattig)
    baam77 skrev 2024-07-01 21:30:55 följande:

Hej! är heltidspappa till en dotter på 17 år. Hennes mamma betalar 2223 kr

Ja det är enligt fk 
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (S) skrev 2024-07-02 16:12:56 följande:
    Exakt så, har man inte räd med sitt boende då ändrar man boendesituationen till något billigare  
    Som sagt så har jag råd. Men han borde betala häften vad barnen kostar. En principsak.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Planering) skrev 2024-07-02 07:43:58 följande:

Det vore intressant att veta varför mamman har barnen på heltid och om hon haft det under deras uppväxt.

Nu när dom är så stora kan det ju vara så enkelt att dom har valt att bo hos henne.

Varför är du så snabb med att kategorisera pappan som en fitta till man? Han kanske inte tagit ansvar innan..  men det vet vi inte i nuläget.

Barnen har alltid bott heltid hos mig sen de var 1 och 3 då vi skildes. Han ville inte ha varannan vecka o inre varannan helg pga sitt jobb där resor är en stor del. 

Han har valt att träffa sina barn då o då - när han inte jobbar, dvs 2h i veckan eller varannan vecka.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (S) skrev 2024-07-02 23:47:29 följande:

Vad barnen kostar beror ju också på hur du gör prioriteringarna kring enonomin. Sätt dig ner och kolla vad du/ni kan dra ner på för kostnader. Många gånger kan man göra mycket för att dra ned på kostnaderna. Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett boende som kosta 17000:-/månaden. Redan där kan du leta annat för att få ned kostnaderna drastiskt. Men om du väljer att bo dyrt är det ditt val och du som får ta konsekvenserna av att ha mindre över varje månad, inte andra föräldern som ska ta konsekvenserna av det. Annars är det ett alternativ att prata med barnen och pappan om varannan vecka boende. 

Ni verkar ha dålig läskunnighet i denna tråd.

Ger upp bollandet här. Hopplöst.
  • Anonym (Fattig)
    elmadumle skrev 2024-07-03 20:21:30 följande:

Du ska ju bidra med lika mycket till barnen, har du räknat med det?

Ja absolut men de kostar mer än 8000 i månaden. 
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Planering) skrev 2024-07-28 22:36:45 följande:
    Du ger upp bollandet och hänvisar till bristande läskunnighet för att du inte får de svar du önskar. Du får istället helt relevanta frågor som tex kostnad för ditt nuvarande boende mm
    Nej för att få här förstår att den som har barnen på heltid också behöver större boende, behöver ta hänsyn till skolvägar och bo bättre för barnens skull. självklarrt blir det dyrare att både bo större och utgifterna blir då högre med både avgift, el och hemförsäkring. 

Det borde inte vara så svårt att förstå. Att säga "då får du bo billigare" är ganska drygt som svar. Ingen här skulle nog trycka in sig i en etta bara för att bo billigare. 
  • Anonym (Fattig)
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-29 08:31:39 följande:

Sanningen är att barn kostar väldigt mycket pengar och 4000 per månad är jäkligt billigt att komma undan med för en förälder! Tror de flesta av oss lägger ner betydligt mer än 2000 kr per barn om man räknar med semestrar, bil, extra rum i lägenhet/hus, aktiviteter, kläder, skor, telefoner och gud vet allt. 

Nu vet jag inte vad pappan har för ekonomi, men eftersom 2000 kr/barn ligger under normen så ska han till att börja med komma upp med 400 kr till per månad. 

Exakt, kostar bra mycket mer än 2000 per barn. Kolla sommaren bara, de får inte ens csn då  men trots det ska den andre inte betala mer dessa månader. 

Nä tycker det är på tok för lite även det fk rekommenderar. Det räknas inte heller in allt annat man som ensamstående gör som den andre "söipper undan" som vab, sjuts, läxläsning, laga mat, städ mm. 
Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?