Inlägg från: Anonym (Planering) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Planering)

Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?

Anonym (Fattig) skrev 2024-06-30 10:40:17 följande:
    Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni? Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?

Om man läser mellan raderna så låter det mer som att du tycker det är orättvist att han bor mindre/billigare och att han inte har några lån. Men att du har 17000kr/mån nu när räntorna gått upp.

Ni har samma lön, men gjort olika val. 

Han ska möjligen betala några hundringar mer, men mer är det inte. Detta är dessutom något du kommer på nu mitt på sommaren när det såklart går åt mer slantar än vanligt? Låter som dålig planering/struktur/framförhållning enligt mig.

• Anonym (Planering)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-06-30 23:14:47 följande:
    Fast seriöst,  vadå då upphör ju underhållsstödet. Så man ska bara strunta i sina barn för att de gått ut gymnasiet,? Shir va kalla alla är här.
    Sen betalar jag barnens båda försäkringar,  deras mobilabonnemang och deras busskort. De 400 han ger går enbart åt till mat. Det är såklart mer el o vatten som går åt om man e fler. 

Sen klarar jag mig. Jag tycker han betakar för lite,  jag har inte sagy att jag inte klarar mig. Men rätt ska va rätt. Det är hans barb också å den föräldern som valt att inte hjälos till bprde egentligen stå för all kostmad för all tid man lägger ner då, den är inte ens inräknad. Så att snåla med underhåll när den andre tar hand om barm på heltid, att ni ens försvarar det. Finns imget 50/50 här, den som har barnen gör allt o den andre borde betala mer än 50.
    Vi är många som synar dina olika val. Det är inte av elakhet, utan av den enkla anledning att ingen kan leva över sina tillgångar. Att du ska få pengar för att du umgås med barnen och lägger tid på dom låter däremot snurrigt.

Varför har ni inte varannan vecka? Det är trots allt det vanligaste.

Det är även tydligt att du gjort val som kostar mycket pengar, haft dålig planering och att du nu på sommaren, med alla omkostnader i semestertider, kommit på att ekonomin tryter.
  • Anonym (Planering)
    Jemp skrev 2024-07-01 07:56:50 följande:
    En tonåring som äter alla måltider hemma (sommarlov) kostar absolut mer än 4000 kr/månad totalt. 
    Det behöver dom absolut inte göra. Jag har tonåringar själv. Men om man ska ha ny mobil, fri surf, äta mycket ute, fixa naglar, köpa dyra moppedelar, ha flera betalkanaler, resa runt och göra dyra saker och köpa märkeskläder osv så gör dom det.
  • Anonym (Planering)
    Tow2Mater skrev 2024-07-01 13:50:13 följande:
    Men en forälder som betalar underhåll och har barnen t ex varannan helg kan ju inte heller bo i en etta. Så det var en märklig jämforelse.
    Jo, men TS verkar inte bo i en 1:a. Troligen är det en rymlig och fin lägenhet eftersom hon betalar 17000kr/månad. Även om det ingår fler saker än hyra i detta så lär boendekostnaden vara rätt hög.

Jag tror stenhårt på dålig planering och att hon kommit på detta nu på sommaren när det kostar lite extra med semester etc och att hon inte får in barnens CSN.

Då blir lösningen att mjölka ur exet.
  • Anonym (Planering)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-01 21:23:15 följande:
    Ni som svarar då här verkar inte ha tonåringae, eller bo i storstad o absolut inte singlar.
    Varför kan det inte vara så? Tror du att det inte går att planera bättre eller göra bättre val än vad du gjort?
  • Anonym (Planering)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-01 21:34:06 följande:
    För ni gillar att vara taskiga helt enkelt. Ni har inget perspektiv, förmodligen aldrig taglt hand om barn o hem helt själva.

Du vet ju inte ens hur jag planerar, ingen här vet. Trpts att mitt ex betalar mindre än fk rekommendationer så svarar du o andra så här. Mycket märkligt.

I
    Jag håller inte med. Det handlar om olika val man gör. Om det nu i princip är omöjligt att klara ekonomin så får man hitta lösningar så att det ska kunna fungera. Men det medför kompromisser i levnadsstandard såklart.

Jag skriver detta för att jag tror på detta. Inte för att bara taskig.
  • Anonym (Planering)
    Core skrev 2024-07-02 00:26:21 följande:
    Mjölka ur exet? han lyckades ju mjölka sig på spermier och skaffa barn, men är ändå en liten fitta som inte jan steppa up som man för vad han knullat fram.

Med det sagt hatar jag bara två kategorier och det är feminister och fittor till män. Håll dessa två ur era liv och bevara lycka 

Det vore intressant att veta varför mamman har barnen på heltid och om hon haft det under deras uppväxt.

Nu när dom är så stora kan det ju vara så enkelt att dom har valt att bo hos henne.

Varför är du så snabb med att kategorisera pappan som en fitta till man? Han kanske inte tagit ansvar innan..  men det vet vi inte i nuläget.

• Anonym (Planering)
    Core skrev 2024-07-02 13:01:46 följande:
    Jag kan bara utgå från mig själv, men inget i den här världen hade hindrat mig från umgänge och ansvar vad gäller mina barn, oavsett hur mamman är eller vad hon gjort.
    Jag tänker likadant. Men dom kan ha haft varannan vecka tidigare och sen nu när dom blivit äldre valt att bo med sin mamma. Det kan man inte ändra på även om man vill ha sina barn varannan vecka.
  • Anonym (Planering)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-02 23:41:08 följande:
    Barnen har alltid bott heltid hos mig sen de var 1 och 3 då vi skildes. Han ville inte ha varannan vecka o inre varannan helg pga sitt jobb där resor är en stor del. 

Han har valt att träffa sina barn då o då - när han inte jobbar, dvs 2h i veckan eller varannan vecka.
    Ville han ens ha barn till att börja med? Han låter sjukt ointresserad av att ta det ansvaret.
  • Anonym (Planering)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-07-03 00:38:38 följande:
    Ni verkar ha dålig läskunnighet i denna tråd.

Ger upp bollandet här. Hopplöst.
    Du ger upp bollandet och hänvisar till bristande läskunnighet för att du inte får de svar du önskar. Du får istället helt relevanta frågor som tex kostnad för ditt nuvarande boende mm
Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?