• Anonym (What the hell)

Utelåst av säkerhetsskäl på Apple ID???

Jag undrar om Apple har något problem på sistone och om fler råkar ut för samma sak som jag. I april var mitt Apple ID låst pga "security reasons" stod det när jag försökte logga in. Jag var tvungen att låsa upp kontot med svar på mina säkerhetsfrågor och ändra lösenord då.

Nu hände det idag igen, två månader senare! Varför? Är det Apple som strular eller är det någon som försöker hacka mitt ID?

Har samma sak hänt er?

Inte ens på Apples forum får man svar annat än från andra användare. En del föreslår att man måste byta mejladressen man har kopplat till ID:et. Hur vet man om en hackare har lyckats komma in på ens konto och vad kan en hackare göra med infon där om man inte har ett kreditkort kopplat till kontot?

• Svar på tråden Utelåst av säkerhetsskäl på Apple ID???
  • Anonym (What the hell)

Blir kontot låst för att någon har försökt hacka sig in? Vet ni hur många försök man har på sig att gissa lösenord innan kontot blir låst?

Man får ingen varning heller på mejlen utan det står att det är låst först när man försöker logga in för att uppdatera appar eller köpa något.

• Anonym (What the hell)

... Och när kontot väl är låst betyder det att ingen kan försöka hacka sig in då längre?

• Anonym (What the hell)

Ingen annan som är drabbad eller vet vad det är frågan om?

• klyban
    Anonym (What the hell) skrev 2024-07-02 15:06:26 följande:

Ingen annan som är drabbad eller vet vad det är frågan om?

Nån i familjen?
    För en gång hade jag en unge som försökte logga in om och om igen(på mobilen i det fallet.), så illa att man fick hämta den tiosiffriga koden.

Och på mailet hade jag en som efterfråga min säkerhetskod 200-300ggr innan den gav upp.
    Ökade min lösenordssäkerhet och orden mångfalt, men icke relaterade saker till mig.
    Det var rätt intressant och se hur många ggr de försökte innan de gav upp.
    Och en gång fick jag mitt konto hackat och de ändrade lösenord, men MS gav tillbaka det.

Och icke relaterade kom efter det var en som frågade mig en satans massa personliga frågor, dock inte en enda säkerhetsfråga svar eller något annat.

Men ett gott råd är att utöka lösenordet om det inte redan är hopplöst svårt att lösa.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Utelåst av säkerhetsskäl på Apple ID???