• bladu

AU-Pair?

Hjälp, jag vill inte bli en husfru!!! Så nu funderar jag. Hur funkar det med att ha Au-pair?

Var hittar man dem? Polen?

Hur mycket ska man betala?

Skatta? Vad mer måste man tänka på?

Tack för alla svar

• Svar på tråden AU-Pair?
  • ThisIsMe

Jag har ännu inga egna barn att ha au-pair till men jag har själv varit au-pair i London så jag svarar gärna på frågor du har om hur det fungerar.
    Jag fick £60 (ca 800 kr) i veckan, man jag tror man brukar betala lite mindre här i Sverige. Vanligt är att au-pairen jobbar 20-25 h/vecka + en-två barnvaktskvällar (men helst inte fredag och lördag i följd). Au-pairen vill nog gärna kunna ta svenskalektioner på sin fritid så det är bra om du kan vara lite flexibel med tiderna så det passar. En uppskattad gest är om du kan hjälpa till med kursavgifterna om det kostar.

Fråga om det är nåt du behöver veta!

• bladu

800 kr låter lite, jag räknade runt det dubbla!!! Hmm då låter det inte så farligt dyrt?!

Om man vill lägga till normal "enkel" städ/ tvätt blir det kanske lite mer pengar?

• Lola Jämtland

Vart du hittar de? Tex genom Arbetsförmedlingen....

• lillapyret06

Jag vet från egen erfarenhet att om din au-pair ska få ut cirka 800 kronor i veckan får du som privatperson lägga på först sociala avgifter (ca 30 %) och sedan skatt på detta (ca 32 % beroende på var man bor) till det kommer kostnad för mat och husrum. Allt detta ska sedan redovisas för skattemyndigheten vid deklaration. Jag tror även att det kan tillkomma eventuella kostnader för försäkringar i särskilda fall. Det bästa är om du tar kontakt med arbetsförmedlingen eller någon byrå som förmedlar au-pairer, de flesta som kommer till Sverige idag kommer främst från Östeuropa och är mycket vänliga och skötsamma.
    Hoppas att det hjälpte dig lite med dina funderingar....

• ThisIsMe

Bladu: Ja, det är faktiskt inte så mycket pengar och får man ännu mindre (som jag alltså tror är vanligt här) så tror jag inte det är så roligt. Betala gärna lite extra, både för au-pairens och eran egen skull. En glad au-pair är en bra au-pair. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara att ta hand om andras barn när man känner att man borde få mer betalt (fast att man tycker om barnen väldigt mycket). Det är helt ok att au-pairen hjälper till med hushållet, tex strykning, men då bör du nog betala lite extra om det bli många timmar. I London kände jag många au-pairer som fick busskort av värdfamiljen och det var uppskattat, min egen värdfamilj betalade halva mina kursavgifter (de var rätt höga). Tänk också på att du ju står för au-pairens matkostnader samt att hon bor gratis (löneförmåner alltså). Hur det är med skatt (arbetgivaravgift mm) vet jag inte men det borde väl gå att kolla upp? Tyvärr sker väl såt här oftast svart, vilket jag tycker är fel.

Prova att lägg ut en annons på AMS. Det finns säkert många förmedlingar som kan hjälpa dig. Eller kolla på www.aupairworld.net

• ThisIsMe

Vill bara tillägga att även om jag tycker det är fel så förstår jag att man har au-pair svart, det blir ju ungefär dubbelt så dyrt annars. I England behöver man inte ens anmäla att man har au-pair om man betalar under £80 i veckan.

• ThisIsMe

Läste vad migrationsverket skriver och ser att jag visst hade fel om lönen. Bra det!

Svar på tråden AU-Pair?