Inlägg från: ThisIsMe |Visa alla inlägg
  • ThisIsMe

AU-Pair?

Jag har ännu inga egna barn att ha au-pair till men jag har själv varit au-pair i London så jag svarar gärna på frågor du har om hur det fungerar.
    Jag fick £60 (ca 800 kr) i veckan, man jag tror man brukar betala lite mindre här i Sverige. Vanligt är att au-pairen jobbar 20-25 h/vecka + en-två barnvaktskvällar (men helst inte fredag och lördag i följd). Au-pairen vill nog gärna kunna ta svenskalektioner på sin fritid så det är bra om du kan vara lite flexibel med tiderna så det passar. En uppskattad gest är om du kan hjälpa till med kursavgifterna om det kostar.

Fråga om det är nåt du behöver veta!

• ThisIsMe

Bladu: Ja, det är faktiskt inte så mycket pengar och får man ännu mindre (som jag alltså tror är vanligt här) så tror jag inte det är så roligt. Betala gärna lite extra, både för au-pairens och eran egen skull. En glad au-pair är en bra au-pair. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara att ta hand om andras barn när man känner att man borde få mer betalt (fast att man tycker om barnen väldigt mycket). Det är helt ok att au-pairen hjälper till med hushållet, tex strykning, men då bör du nog betala lite extra om det bli många timmar. I London kände jag många au-pairer som fick busskort av värdfamiljen och det var uppskattat, min egen värdfamilj betalade halva mina kursavgifter (de var rätt höga). Tänk också på att du ju står för au-pairens matkostnader samt att hon bor gratis (löneförmåner alltså). Hur det är med skatt (arbetgivaravgift mm) vet jag inte men det borde väl gå att kolla upp? Tyvärr sker väl såt här oftast svart, vilket jag tycker är fel.

Prova att lägg ut en annons på AMS. Det finns säkert många förmedlingar som kan hjälpa dig. Eller kolla på www.aupairworld.net

• ThisIsMe

Vill bara tillägga att även om jag tycker det är fel så förstår jag att man har au-pair svart, det blir ju ungefär dubbelt så dyrt annars. I England behöver man inte ens anmäla att man har au-pair om man betalar under £80 i veckan.

• ThisIsMe

Läste vad migrationsverket skriver och ser att jag visst hade fel om lönen. Bra det!

Svar på tråden AU-Pair?