Inlägg från: Anonym (Chloe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Chloe)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Anonym (Tuva) skrev 2024-07-02 22:33:52 följande:

Det är ett redan utfört fysiskt ingrepp. Han står på allt och det var något han pratat om länge att han ville. Beviset är födelsedagskortet där all info om det står. Pengarna har jag, men ville ändå inte betala det rakt av när det går att få räntefri avbetalning.

Om hans namn står på avbetalningarna är han skyldig gentemot företaget att betala. Men födelsedagskortet är ett slags gåvobrev där du förbinder dig att ge honom en gåva så han kan använda det för att försöka få ersättning från dig för det han måste betala. 
  • Anonym (Chloe)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-04 07:19:08 följande:

Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva

(Gåvolagen, GåvoL)
    1 § Utfästelse om gåva av lös egendom varom i denna lag sägs vare, så länge gåvan ej fullbordats, utan verkan, med mindre utfästelsen gjorts i skuldebrev eller annan urkund som blivit till gåvotagaren överlämnad, eller omständigheterna vid dess tillkomst utmärka att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom.

Så, INNAN gåvan fullbordats är den inte bindande. 

Gåvan var näsoperationen eller vad det nu var, dvs något värt 50k och operationen är fullbordad. Inte betalningen som var gåvan. 

Grattis Nisse, du får en tandoperation står det nog på kortet. Inte Grattis Nisse, jag ska betala Xkr i månaden ett tag framöver. 

Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?