Mannen skriker/höjer rösten ofta. Skapar starkt obehag. Tips för att få han att förstå?
Jag bor tillsammans men en man som flera gånger varje dag höjer rösten som han kallar det, jag kallar det skrika. Så fort barnen inte gör som han vill eller om vi pratar om något och han inte är överens. Ofta är det att han höjer rösten till barnen och jag går emellan och säger att han kan prata istället. Då höjer han rösten till mig istället.
Jag är också ljudkänslig och reagerar på plötsliga ljud. Mannen höjer rösten för att få respekt och för att han stött på många idioter som inte lyssnar förrens han höjer rösten/skriker.
För mig har det blivit att matsituationerna är otrevliga, det är otrevligt att åka bil, det är obehagligt att diskutera saker, jag tappar mina känslor för honom då jag känner sånt obehag. Jag tappar respekten för honom eftersom att han inte kan ha ett samtal i normal samtalston längre.
Jagckommer behöva gå i terapi för att kunna hantera detta Frågade honom idag om hans föräldrar skrek mycket på honom och han svarar "vad tror du? Jag gråter inte ialla fall när någon höjer rösten till mig".
Någon som har tips på vad jag kan säga eller göra för att få honom att påriktigt förstå hur jag känner?
I början av våran relation och även långt in i relationen så var han väldigt enkel att prata med. Vi kunde prata om små och stora saker i timmar, vi hade respek och lyssnade på vad den andre ville säga. Vi var lyhörda för varandra. Vi höjde aldrig rösterna till varandra då. Jag mår faktiskt dåligt av skrikandet och även min 6 åring har sagt att hon gillar min man men hon tycker det är jobbigt när han skriker så ofta.
Idag sa jag ifrån när han skrek till dom att sluta skrika i bilen. Jag sa att jag tycker det är otrevligt när han gör så. Han svarade med att han tycker det är otrevligt när barnen skriker. Då ifrågasatte jag honom varför.han tycker det är okej att han gör något otrevligt när han vill att barnen ska sluta. Jag sa faktiskt till honom idag att jag tycker att han är egoistisk som vill utsätta alla andra för något han själv inte gillar.
Snälla kom med era tips. Annars är han en fin man. Men mina känslor för honom börjar minska och jag börjar t.o.m fundera på hur det skulle bli om vi separerade.