Ni som jobbar med barn: märks barnens skärmtid hemma?
Både min och andras erfarenhet är att det inte märks så mycket i förskoleålder (kanske för att de flesta föräldrar trots allt begränsar skärmtiden då?)
Men ju äldre barnen blir, desto mer märks det. Både hur mycket de använder skärm och vad den används till.
Skolbarn med mycket skärmtid och mycket snabba klipp eller enkel underhållning, har generellt sämre koncentrationsförmåga, presterar sämre i skolan, är sämre på socialt samspel samt har sämre hälsa (är t ex oftare överviktiga), än barn med mindre skärmtid och / eller där skärmtiden används mer konstruktivt, till att faktiskt utveckla färdigheter, intellektuell förmåga mm.
Detta märks både i skolan och bland barnens kompisar.
Sen är det förstås svårt att avgöra vad som är hönan och vad som är ägget. Som någon skrev tidigare stämmer mycket av ovanstående även in på barn med npf, som kanske lättare fastnar i skärm och / eller får mer skärmtid för att föräldrarna ska orka. Det behöver alltså inte vara skärmtiden i sig som har orsakat problemen, utan kanske tvärtom, problemen som har orsakat skärmtiden.