Inlägg från: Anonym (Present) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Present)

Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?

När jag var i åldern för konfirmation sa mamma "om du vill konfirmera dig så ska du göra det men det ska inte vara för att få presenter utan du kommer att få ett kors". Jag konfirmerade mig inte. 

Kommer säga samma sak till mina barn om några år när de har åldern inne för konfirmation. 

• Anonym (Present)
    Räkan77 skrev 2024-07-05 00:38:55 följande:
    Fast hon konfirmerar sig inte för presenterna utan ser själva konfirmationen som en rolig grej. Numera är det vanligt att ungdomarna åker på en resa med konfirmationsgruppen som en stor del av undervisningen.
    Det var en konfirmationsresa med även "på min tid", dvs början av 90-talet. Man kunde även åka på regelrätt konfirmationsläger. Eller språkresa kombinerat med konfirmation. Det är inget nytt att man åker iväg som en del av undervisningen. 
  • Anonym (Present)
    En glad tjej skrev 2024-07-05 07:55:12 följande:
    Att konfirmera sig för att det är en kul grej känns ju helt galet. Är hon medveten om att i och med konfirmationen blir hon fullvärdig medlem i svenska kyrkan och kommer således få betala skatt till svenska kyrkan sen? Jag tycker det är galet att svenska kyrkan ens tillåter ungdomar konfirmera sig även om de inte tror på Gud.

Sen tycker jag inte att man ger smink i konfirmationspresent, hellre smycke eller saker som håller.
    Det räcker med att du är döpt i kyrkan som bebis för att vara medlem och betala kyrkoskatt. 

/Döpt men inte konfirmerad
Svar på tråden Är jag gammeldags som inte tycker smink är en konfirmationspresent?