Inlägg från: Anonym (Anonym S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym S)

Hur blir det nu med arvet?

Flera olika saker involverade här.

Först så har hans fru rätt till 50% av deras gemensamma tillgångar.

Hans tillgångar är därmed 50% av deras gemensamma tillgångar när dom skiljer sig och det är bara hans tillgångar som ni som hans barn har rätt att ärva.

Av dessa är ni garanterade 50% i arv som bröstarvingar.

Sen antar jag att frågan är om han kan ge bort resterande tillgångar till den fd frun i samband med skiljsmässan.

Frågan bör då ändras till om man får ge bort alla sina pengar i en gåva när man har barn. Detta besvaras här www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/kan-varan-pappa-ge-bort-all-sin-egendom-sa-att-vi-inte-far-nagot-arv-/

Alltså man får ge bort alla sina tillgångar om man vill men det finns vissa undantag. Till exempel om gåvan är att likställa med testamente. Alltså där givaren står inför döden inom "jämförelsevis kort tid" eller ger bort en fastighet där man förväntas att bo tills man dör. I så fall ska testamente senare räknas som att gåvan inte har givits och om det sen då inte finns tillräckligt med pengar till barnen så ska gåvan återlämnas.

Frågan är här alltså hur lång tid det i så fall går i från att din pappa ger bort alla sina tillgångar tills dess att han dör och antagligen i vilket skick han är i just nu.

• Anonym (Anonym S)

Och jag skulle också råda dig till det som är rekommendation i den länken jag skickade med

"Min rekommendation till dig är alltså att när din far går bort, om du då misstänker att din far har gett bort gåvor som kan falla in under 7:4 ÄB, väck då talan i tingsrätten inom 1 år efter att bouppteckningen skett. "

• Anonym (Anonym S)

Lagen står här på riksdagens hemsida www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/arvdabalk-1958637_sfs-1958-637/ det är så det står i lagboken alltså.

"4 §   Har arvlåtaren i livstiden bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, skall i avseende å gåvan vad i 2 och 3 §§ är stadgat om testamente äga motsvarande tillämpning, om ej särskilda skäl äro däremot; och skall vid nedsättning av gåvan motsvarande del av den bortgivna egendomen återbäras eller, om det ej kan ske, ersättning utgivas för dess värde. Vid laglottens beräkning skall värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen.

Vill bröstarvinge mot gåvotagare göra gällande rätt som avses i första stycket, skall han väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad.

Var vid dödsfallet gåvan ej fullbordad, må den ej, med mindre särskilda skäl äro därtill, göras gällande, i den mån det skulle lända till intrång i bröstarvinges laglott."

• Anonym (Anonym S)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-07-03 17:34:01 följande:

Tja..  rent krasst kan han ju göra dig arvlös om det helt enkelt inte finns något att ärva .

Han har sin fulla rätt att i sin bodelning ge sitt ex allt han äger om han så vill, det kan du inte göra något åt. 

Det viktigaste är ju vad som till sist står i hans testamente den dagen han är borta. Samt vad som då kan finnas kvar i hans ägo. 

Om han.är så dålig att han dör när som helst har du inget att komma med att hävda att dom lever kvar som gifta . Han är inte skyldig att kasta ut henne fast dom är skilda, hon kan bo kvar så länge han vill det . 

Det stämmer inte. Läs det jag skrivit.
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 17:38:22 följande:
    Stort tack, detta var väldigt givande information! Jag kommer nog oavsett få anlita en jurist som hjälper mig men då vet jag iallafall att det åtminstone kan finnas rättigheter som är värda att kämpa för. 
    Jag skulle tro att om han är dödssjuk nu och därefter ger bort allt han har så är sannolikheten stor att ni kommer ha rätt till dom pengarna. Men kom ihåg att det bara är 50% av hans tillgångar som barn har rätt att ärva, resterande 50% kan han alltså ge bort om han vill (så 25% av deras gemensamma tillgångar innan skiljsmässan alltså).
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 17:38:22 följande:
    Stort tack, detta var väldigt givande information! Jag kommer nog oavsett få anlita en jurist som hjälper mig men då vet jag iallafall att det åtminstone kan finnas rättigheter som är värda att kämpa för. 

lawline.se/answers/ar-gavan-att-likstalla-med-testamente här är ett annat svar också

"- Nytta av gåvan fram till döden

Ifall givaren ger bort en gåva för "syns skull" men fortsätter nyttja den så talar det för att gåvan är att likställa med testamente. Exempel, A har en lägenhet som denne ger i gåva till B men fortsätter bo där fram till sin död. Då är gåvan att likställa med testamente eftersom den syftar till att ordna givarens egendom efter dennes död. I din fråga kan jag inte utläsa om farmorn fortfarande nyttjar gården eller om den enbart används av dottern. Men eftersom gåvan lyckades hållas hemlig tolkar jag det som att farmorn möjligen fortfarande kan ha ägt den.

- Tiden mellan gåvan och givarens död

Ytterligare en aspekt som vägs in vid bedömningen om gåvan kan likställas med testamente är tiden mellan att gåvan ges och givarens död. Exempelvis är gåvor som ges på dödsbädden att likställa som testamente. Men var gränsen går för tillräckligt lång tid bedöms utifrån varje enskilt fall. Aspekter som givarens hälsa och beräknade livslängd vägs in.

Sammantaget blir det svårt att göra en helhetsbedömning om gåvan är att likställa med testamente utifrån omständigheterna i frågan. Jag råder dig därför att söka vidare rådgivning från Lawlines kompetenta juristbyrå."

det kommer alltså att göras en helhetsbedömning efter att din pappa avlider om gåvan är att likställas som ett testamente eller inte.

• Anonym (Anonym S)
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 08:41:37 följande:
    Ja. laglotten vid ett arvsskifte.

Men om det innan dödsfallet har skett en gåva kan man bara jämka laglotten mot gåvor till bröstarvingar. Och det förutsätter att gåvan inte är specificerard som "inte förskott på arv"

Om man innan döden bodelar eller gör en gåva till ett katthem är det långt ifrån självklart att man som bröstarving kan få till en jämkning.med hänvisning till laglotten.

Så om pappan och hans ex har gjort en bodelning i anslutning till skiljsmässan där exet får alla tillgångar har TS en rejäl uppförsbacke att få ut något. 

En möjlig väg kan vara att hävda att pappan inte var vid sinna sinnes fulla bruk pga sjukdom vid bodelningen.
    Nej, det spelar ingen roll om gåvan har specificerat som "inte förskott på arv". Om gåvan sker precis innan personen dör så ska det fortfarande ses som arv.
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (J) skrev 2024-07-04 09:27:47 följande:
    Nytt för mig. Vad räknas som "precis innan". Finns det något rättsfall?

lawline.se/answers/ar-gavan-att-likstalla-med-testamente

Exakt det du beskriver besvaras här av en jurist.

En farmor som har gett bort gården till ett barnbarn och skrivit att det inte ska vara ett förskott på arv.

"Du skriver att farmorn gav en gård till ett av sina barn. Huvudregeln är att större gåvor ska ses som förskott på arv. Men eftersom farmorn skrev att gåvan inte ska ses som förskott på arv så gäller det och gården förblir en gåva som inte ska kompenseras för vid arvet, 6 kap. 1 § ÄB."

Men det finns fortfarande undantag.

Om gåvan kan likställas som testamente spelar det ingen roll vad som har skrivits. Två exempel som ges är

"Ifall givaren ger bort en gåva för "syns skull" men fortsätter att nyttja den"
    eller
    "Ytterligare en aspekt som vägs in vid bedömningen om gåvan kan likställas med testamente är tiden mellan att gåvan ges och givarens död. Exempelvis är gåvor som ges på dödsbädden att likaställa som testamente. Men var gränsen går för tillräckligt lång tid bedöms utifrån varje enskilt fall. Aspekter som givarnes hälsa och beräknade livslängd vägs in".

Alltså i dessa fall så spelar det ingen roll vad som har skrivits om gåvan, det ska fortfarande ses som en del av arvet och får inte överstiga 50% av hela arvet.

• Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 11:36:11 följande:
    Skillnad på gåvor till bröstarvingar och andra. Exfrun är ingen bröstarvinge. 
    Nej det är ingen skillnad.
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 15:04:28 följande:
    Jo det är det. Man kan ge bort hela sin förmögenhet till ett katthem medan man lever. Det kan inte bröstarvingarna göra något åt. 
    Nej inte om man snart ska gå bort så kan man inte det.
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 15:04:28 följande:
    Jo det är det. Man kan ge bort hela sin förmögenhet till ett katthem medan man lever. Det kan inte bröstarvingarna göra något åt. 

Här kan du läsa om exakt ett sådant fall
    lawline.se/answers/vad-hander-som-den-avlider-innan-bortgang-givit-bort-egendom

En mamma med ett barn, hon har sagt att hon vill göra barnet arvslöst genom att ge bort alla pengar (och alltså inte till någon annan bröstarvinge utan till typ katthem eller liknande).

Som svar från juristen

"Bröstarvingar har alltid rätt till minst sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). För att försäkra att bröstarvingen inte går miste om sin laglott finns visa regleringar. En av de reglerna är det förstärkta laglottskyddet (7 kap. 4 § ÄB).

Det förstärkta laglottskyddet i 7 kap. 4 § ÄB."

Det är den lagen som jag har länkat ovan. Alltså om gåvan ges väldigt nära innan personen avlider och inskränker laglotten från bröstarvingen så anses gåvan ogiltig och måste återges till dödsboet.

• Anonym (Anonym S)
    Anonym (M) skrev 2024-07-04 15:11:22 följande:
    Jo så länge man är klar i skallen. 

Nej det är orelevant.

Det som tas i beaktande är

"Gåvor som givaren ger när givaren ligger för döden eller trodde vara nära döden. Gåvor som givaren ger men behåller nyttjanderätten på fram till givaren dör. Gåvan har ingen ekonomisk konsekvens för mottagaren fram till att givaren dött."

Barnen har rätt till 50% av tillgångarna från sina föräldrar, man kan inte gå runt det genom att ge bort alla pengarna precis innan man dör, även om det är det som den döende vill.

Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?