• Anonym (Uip)

Hur blir det nu med arvet?

Innan någon tycker att jag är girig så kommer en kort bakgrund. Min pappa har gjort mig så oerhört illa genom åren. Jag växte upp och blev en okej människa trots allt som han utsatte mig för under mina tidiga tonår.
    Han träffade en ny kvinna för cirka 20år sedan, när jag var ung tonåring. De gifte sig efter många år. Min gissning är att de gifte sig för att säkra arvet mot varandra, men vad de inte hade kunskap om var särkullbarn. Så jag var ganska nöjd med att de gifte sig, då jag och mitt syskon åtminstone skulle få dela på pappas halva giftorättsgods. Pappa är nu riktigt dålig och jag gissar att han inte lever länge till. Men nu har de skiljt sig, och jag undrar vad som händer med arvet nu om de skriver över alla tillgångar på henne? Kan jag hävda att de lever under äktenskapslika förhållanden och att jag bör ärva av pappas del?

Ett arv är det minsta jag tycker att min pappa kan lämna efter sig efter allt de utsatt mig för..
  • Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?
  • Anonym (Krille krokodil)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-03 18:09:18 följande:
    Bakgrunden kvittar. Han är inte skyldig dig mer än lagen medger. Du framstår faktiskt som girig.
    Nej, inte ett dugg. Bara som någon som vill ha lite skadestånd efter att ha blivit trakasserad och psykiskt misshandlad i åratal.

Det vore fullt rimligt med ett straff eller skadestånd även om TS inte ens var barn till vederbörande så jag tycker bara ditt inlägg pissar dig själv över skorna, eftersom du tydligen inte fattar att långvariga trakasserier är ett brott.
  • Anonym (Ui)

Varför bryr du dig? Det är inte dina pengar. 

• Fjäril kär

Bara en tanke.. med tanke på vad du berättar om hur det sett ut i er historia så skulle jag inte hoppas på ett arv kommer finnas rent fysiskt mer än kanske lite papper i en pärm typ. Det har nog båda sett till under åren tyvärr. 

Jag fattar att du vill ha nån form av hämnd och upprättelse men hoppas inte för mycket.  Det kan kosta dig mer i slutändan om du har otur om det visar sig att du betalar tusentals kronor för jurist och sen får ärva ett par kartonger med foton och kläder som är kvar när dödsboet betalat begravning och annat. 

• Anonym (Uip)
    Anonym (Ui) skrev 2024-07-03 20:28:03 följande:

Varför bryr du dig? Det är inte dina pengar. 

Varför bryr du dig om att kommentera? jo i lagens mening är en del av hans pengar mina när han går bort då det tillfaller mig som arv. 
  • Anonym (Uip)
    Fjäril kär skrev 2024-07-03 20:40:32 följande:

Bara en tanke.. med tanke på vad du berättar om hur det sett ut i er historia så skulle jag inte hoppas på ett arv kommer finnas rent fysiskt mer än kanske lite papper i en pärm typ. Det har nog båda sett till under åren tyvärr. 

Jag fattar att du vill ha nån form av hämnd och upprättelse men hoppas inte för mycket.  Det kan kosta dig mer i slutändan om du har otur om det visar sig att du betalar tusentals kronor för jurist och sen får ärva ett par kartonger med foton och kläder som är kvar när dödsboet betalat begravning och annat. 

Det borde finnas en hel del, men det kan också absolut vara så som du säger! 
  • Anonym (Rättshjälp)

Ang jurist när den dagen kommer - kolla så du har en bra hemförsäkring och om den hjälper. Via hemförsäkringen kan man för en del fall få rättshjälp betald. Vet att det finns hjälp att få den vägen i vårdnadstvister bland annat. 

• Anonym (Vill inte ha)

Jag sa upp kontakten med min pappa för ett par år sen, bland det sista han sa var att han skulle göra mig arvslös, även om han är rätt förmögen så är inte jag intresserad av hans pengar den dagen han går bort, får jag något så kommer det doneras till välgörenhet, jag vill inte ha något med honom att göra och skulle bli konstant påmind "detta köpte vi med pappas pengar"

• Anonym
    Anonym (Hg) skrev 2024-07-03 17:39:57 följande:

Han ligger för döden och du börja prata pengar 
    hoppas att du får 0kr

Han ligger för döden och planerar så att hans egna barn inte får sin lagstadgade arvsrätt
  • Anonym
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-03 18:09:18 följande:
    Bakgrunden kvittar. Han är inte skyldig dig mer än lagen medger. Du framstår faktiskt som girig.
    ts gör inte anspråk på mer än det lagliga
  • Anonym (J)
    Anonym (Uip) skrev 2024-07-03 17:38:22 följande:
    Stort tack, detta var väldigt givande information! Jag kommer nog oavsett få anlita en jurist som hjälper mig men då vet jag iallafall att det åtminstone kan finnas rättigheter som är värda att kämpa för. 
    Om de har gjort detta smart och rätt blir det en väldigt uppförsbacke för dig. 
Svar på tråden Hur blir det nu med arvet?