Inlägg från: Anonym (Lilla O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla O)

Ångrar katten

Anonym (Hemsk kattmänniska) skrev 2024-07-06 11:41:44 följande:

ovanligt lugnt inatt. Stängde in katterna i vardagsrummet med deras mat, leksaker, allt dom ska ha. Lekte lite med varandra men inget galet. Dom började hoppa, jama o riva på dörren vid 5 (trots att de hade kvar mat i skålarna?), men jag lät dom inte komma ut därifrån förens dom gick bort från dörren. Tog ca 1 timme, mycket envisa. Är det elakt att stänga in dom? Det är ett relativt stort vardagsrum, och dom har ju varandra. Men min tanke va att inte vara separerad från dom så många timmar, med tanke på att man e borta några timmar på dagen oxå. Ska man göra så flera månader framåt? När får dom sin vuxna personlighet?  

Gällande att börja sova med barnen o stänga dörren så finns det några problem. Dom rör sig som tornados och väcker varandra och oss, det blir väldigt svettigt nu sommartid. Min man jobbar kväll och kommer ibland hem på natten och är inte särskilt smidig, vilket resulterar i att de vaknar. Har inte heller några lämpliga madrasser som inte kommer bryta vår rygg. Känns som en tillfällig lösning, med tanke på att vi ändå kommer sova lika dåligt och så fort det är dags o flytta tillbaks till sina egna rum kommer katterna säkert börja härja på nytt. 

Efter en natt god sömn ser jag iaf lite mer hopp i det här. Jag ger det fram till skolorna börjar igen, om vi inte har en långvarig fungerande lösning tills dess känns det inte värt o rubba sömnen.  

Vad skönt att du fick sova!

Jag tror att du har ett vinnande koncept med att stänga in dem i vardagsrummet över natten. Om bara ett par nätter kommer det att vara välbekant rutin för dem.

Några saker jag tänkte på:
    -Har du testat någon produkt med lugnande kattferomoner? 
    -Katter är väldigt bra på att tjata om att bli matade precis när vi vaknat - till den punkt att de väcker sin människa för att bli det. Lättaste sättet att komma över det är att göra något annat innan du matar dem så att det istället blir triggern - inte att matte vaknar (blir väckt!).
    -Testa att ta fram särskilt mysiga och ombonade kattsängar vid läggdags. Självklart har de bekväma viloplatser under resten av dygnet, men de gosigaste favoriterna kommer fram när ni går och lägger er.
    -Nu är jag nog i grunden en hundmänniska som har råkat bli med katt (och tackar gud för det!), men träna in beteenden du vill se. Godis och lite tålamod, kanske en klicker?, och du kan lära kattungarna att tex gå till korgen, bara gå in i ett rum när den får och annat matnyttigt. Trickträning är också ett utmärkt sätt att mentalt stimulera och trötta ut dem på så att de kanske sover lite mer på natten.
Svar på tråden Ångrar katten