-
Jag är en kvinna i 40-årsåldern som kommit ur ett långt förhållande och är redo att träffa en ny. Lyckades komma i kontakt med en man online, men ej genom dejtingsajt eller app, och föll för honom. Vi hade extremt mycket kontakt under två månaders tid, både per sms och telefon. Klickade verkligen. Så fort jag inte hört av mig på någon timme hörde han av sig tillbaka och skrev att han saknade mig. Plötsligt en dag så upphörde det och han var okontaktbar. Jag hade alltså blivit ghostad innan det ens hann börja. Detta tog väldigt hårt på mig, fortfarande förälskad som jag var.Detta är alltså det beteende jag försökt undvika genom att inte utsätta mig för dejting online eller via appar. Jag kommer aldrig att sätta min fot på Tinder eller motsvarande, jag är för känslig helt enkelt och har inget intresse av att förstöra för mig själv så att jag blir lika nedbruten och cynisk som mänga andra där ute. Hur behåller man ens någon slags värdighet i allt det här? Jag vägrar tro att alla män är såna här, de längtar väl också efter kärlek?Jag är också en person med stor integritet, vägrar posta bilder på mig själv över hela nätet trots att jag ser bra ut, vill gärna att nån faller för mina inre kvaliteter och det krävs att man går på djupet med mig för att jag överhuvudtaget ska ha chansen att få känslor. Dessutom ställer jag en del krav på att relationen ska vara utvecklande för mig på det mentala planet då det är pga avsaknaden av detta som mina tidigare relationer har fallerat. Jag behöver alltså någon som möter mitt intellekt och som jag känner mig stimulerad av, vilket är något jag haft svårt att hitta eftersom många män tyvärr fokuserar alltför mycket på ens fysiska uppenbarelse och glömmer bort det faktum är man är en människa framför allt.Så, hur får jag nu kontakt med män som inte beter sig som skräp om jag fortfarande inte vill sätta min fot på Tinder eller motsvarande? Jag arbetar i en kvinnodominerad bransch och har heller inte så brett socialt nätverk i dagsläget heller. Har barn, men värderar min egen barnfria tid för högt i dagsläget för att vilja träffa en man som också har barn, så en barnfri vore önskvärt, kanske rentav en förutsättning.Tänker dock inte nöja mig med en halvljummen relation, jag vill ha kärlek i versaler som det slår gnistor om och ingenting annat, livet är för kort för att bara nöja sig.Har tidigare bara träffat rätt via nätet, då jag tycker att det är ett alldeles utomordentligt sätt att lära känna någon på insidan innan man ses i verkligheten och detta sätt passar mig väldigt bra. Däremot har det aldrig skett på forum avsedda för dejting. Föredrar att bygga upp en vänskapsrelation i första hand för att se om den sedan kan leda till mer IRL. Jag tycker dock att dessa möjligheter försvann när Facebook och Instagram ersatte communities och alla började hänga på Tinder.Hur bär jag mig åt för att träffa någon?
-
Svar på tråden Vill träffa nån, men inte Tinder
-
Det funkar juAnonym (Somehow someday) skrev 2024-07-07 22:59:00 följande:Jag visar aldrig helkroppsbild och jag väger 54 kg till mina 173 cm. Jag tycker att vem som helst borde kunna räkna ut att jag inte är tjock när de ser mina axlar, nyckelben osv.
-
BMI säger tyvärr inte allt om en persons kroppsform och nyckelbenen kan du glömma att titta på. Däremot kan du titta på kinder och runt/under hakpartiet, där brukar det främst visa sig. Generell ansiktsstruktur kan också ge en hint. Det är väl ett helhetsintryck. Det vore intressant att sitta och jämföra bilder och se om vi har samma uppfattning om vad som är smalt vs mulligt och om vi kan gissa rätt på ansiktet vilken kroppsform personen har!Anonym (Rob) skrev 2024-07-07 23:36:05 följande:Jag tror vi har lite olika definitioner om "trivselvikt" och vad som är smalt och inte. Antingen det eller så har du mycket bättre koll än jag. Jag har svårt att tro att du kan på ansiktet om en kvinna har bmi 19 eller bmi 22 tex. En del smala kan ha ganska runda ansikten. Även en del med trivselvikt kan ha ganska synliga nyckelben också tex.
-
Det hade varit intressant. Men det du säger stämmer när det gäller överviktiga. Däremot går det inte att se på en som har trivselvikt. Som sagt kan smala ha väldigt runda ansikten och hade du bara ser ansiktet hade du trott att hon var mullig eller tjock.Anonym (Håller med) skrev 2024-07-08 00:01:16 följande:BMI säger tyvärr inte allt om en persons kroppsform och nyckelbenen kan du glömma att titta på. Däremot kan du titta på kinder och runt/under hakpartiet, där brukar det främst visa sig. Generell ansiktsstruktur kan också ge en hint. Det är väl ett helhetsintryck. Det vore intressant att sitta och jämföra bilder och se om vi har samma uppfattning om vad som är smalt vs mulligt och om vi kan gissa rätt på ansiktet vilken kroppsform personen har!
Är du man eller kvinna förresten? -
Jag pratar inte om nakenbilder. Tighta träningskläder eller slimfit jeans och en åtsittande t-shirt eller blus.Anonym (Somehow someday) skrev 2024-07-07 23:34:54 följande:Jag vill inte skicka bilder eller visa upp dem på nätet då de kan komma i orätta händer. Den som träffar mig ser att jag definitivt inte är tjock utan snarare det motsatta.
Men tolkade det som du visade en bild ner till midjan iaf ? Och är du så smal som du säger så syns det på armar axlar, osv. Men ja annars är det vanligt att mulliga till tjocka döljer sig i vida svarta kläder eller helt enkelt inte har någon helkroppsbild. -
Ah ok, synd. Det kanske är jag som är en fegis, eller har trauma av främmande män men jag gillar sådär kanske att man jobbat ihop i ett par år, känner varandra, jag känner mig trygg med honom. Jag tror mig ha sett eller har sett att han spanar in mig ibland. Då blir självförtroendet högt, så högt att jag själv vågar ta initiativ. Men främmande män är obehagligt.Anonym (Somehow someday) skrev 2024-07-07 22:53:56 följande:Nä, tyvärr inte. Jag har relativt få kontakter där då jag hållit det väldigt cleant med bara vänner och släkt. Således inga ytliga bekantskaper eller annat. Dessutom har jag flyttat från en del i Sverige till en annan, så jag bor inte längre där jag har mina vänner eller släkt heller.
Nu har ju min "metod" sina nackdelar med då sådant kan ställa till annan typ av drama, särskilt på en arbetsplats, men det känns tryggare ändå. Fördelar och nackdelar.
I din sits hade jag gymraggat :D (Män gör det, så då kan vi med) Börjat på gym, kollat in männen där, pratat lite med någon, bett om hjälp med kanske visa mig hur man skall göra en viss övning. -
Förövrigt när jag har vart på Tinder och dylikt så har jag gjort tvärtom mot vad som diskuteras i tråden. Helkroppsbilder där inte ansiktet syns. Gärna så att stjärten är med för den är vältränad. Man visar ju det som är snyggt, är det ansiktet så är det ansiktet, är det kroppen så kroppen är de bägge så bägge. Mitt ansikte är helt ärrigt efter grov misshandel och jag ser ut som fan ärligt talat, men pallar inte alla operationer som skulle krävas för att få bort ärren. Så det blir ragga med röven och givetvis u-ringat på dejt och tittar han på ansiktet och det känns obekvämt "Brösten är här nere" :D :D
-
Kvinna. På män tycker jag att det syns ännu tydligare faktiskt.Anonym (Rob) skrev 2024-07-08 00:12:44 följande:Det hade varit intressant. Men det du säger stämmer när det gäller överviktiga. Däremot går det inte att se på en som har trivselvikt. Som sagt kan smala ha väldigt runda ansikten och hade du bara ser ansiktet hade du trott att hon var mullig eller tjock.
Är du man eller kvinna förresten? -
Får jag fråga om du en dålig erfarenhet av nätdejting?Menar något obehagligt, eller bara oseriösa mån? Får också ibland en ?tänk om? känsla når jag är på dejtingsidan men som sagt tidigare finns ju inte möjlighet irl.Anonym (Han finns nog redan i ditt liv) skrev 2024-07-08 06:59:43 följande:Ah ok, synd. Det kanske är jag som är en fegis, eller har trauma av främmande män men jag gillar sådär kanske att man jobbat ihop i ett par år, känner varandra, jag känner mig trygg med honom. Jag tror mig ha sett eller har sett att han spanar in mig ibland. Då blir självförtroendet högt, så högt att jag själv vågar ta initiativ. Men främmande män är obehagligt.
Nu har ju min "metod" sina nackdelar med då sådant kan ställa till annan typ av drama, särskilt på en arbetsplats, men det känns tryggare ändå. Fördelar och nackdelar.
I din sits hade jag gymraggat :D (Män gör det, så då kan vi med) Börjat på gym, kollat in männen där, pratat lite med någon, bett om hjälp med kanske visa mig hur man skall göra en viss övning. -
Jag trodde inte kvinnor brydde sig särskilt mycket om mäns fysik. Om män är orolig för att kvinnan ska vara tjock. Verkar kvinnor vara mer orolig för att mannen ska vara kort.Anonym (Håller med) skrev 2024-07-08 08:29:23 följande:Kvinna. På män tycker jag att det syns ännu tydligare faktiskt.
-
Anonym (Rob) skrev 2024-07-08 00:35:20 följande:Jag pratar inte om nakenbilder. Tighta träningskläder eller slimfit jeans och en åtsittande t-shirt eller blus.
Men tolkade det som du visade en bild ner till midjan iaf ? Och är du så smal som du säger så syns det på armar axlar, osv. Men ja annars är det vanligt att mulliga till tjocka döljer sig i vida svarta kläder eller helt enkelt inte har någon helkroppsbild.Spelar ingen roll, jag är inte bekväm med detta. Är oerhört restriktiv med bilder överlag. Man ser överarmar och ner till bysten på mina bilder. Om mannen är så oroliga för att stöta på en tjock person när de väl träffas IRL att de väljer bort alla utan helkroppsbilder är det ju löjligt. Kan lova att de enda som blir missnöjda med min kropp IRL är de som gillar mulliga.
Och varför denna rädsla för att dejta nån som man inte vet exakt hur den ser ut i alla vinklar? Det är väl bara att se till att ha en trevlig dejt och sen tacka för sig, man träffar en människa och kan väl prata iaf, precis om man gör med kollegor? Är det så hemskt att råka träffa nån som inte faller en i smaken? Det är ju en risk man tar.
Dessutom finns det folk som är väldigt fotogeniska och ser fina ut på bild men alldagliga i verkligheten, eller motsatsen (de som inte alls gör sig på bild men snygga IRL). Så oavsett finns ju risken att bli besviken. Varför så rädd för besvikelse?
-
Längden är inte så viktig, personlighet är mycket viktigare isf. Jag har haft flera kraftigt överviktiga män i mitt liv, jag är trött på att behöva kompromissa med utseendet när inte ens personligheten finns där så nu satsar jag på att bli nöjd på båda områdena istället. Kräver inga magrutor (en man ska inte ha för mycket muskler heller helst) men vill inte ha en kagge på framsidan, det är huvudsaken. Annars kan en kille vara rätt smal, så länge han inte är rent mager. Men igen, även där kan personlighet väga tyngre om han är smal.Anonym (Rob) skrev 2024-07-08 12:12:42 följande:Jag trodde inte kvinnor brydde sig särskilt mycket om mäns fysik. Om män är orolig för att kvinnan ska vara tjock. Verkar kvinnor vara mer orolig för att mannen ska vara kort.
-
TS, kör på Tinder tycker jag!
Om du väljer en prenumeration på Tinder, så kan du ställa in så att du är där inkognito. Då kan bara de män som du gillat se dina bilder, om de har Gold eller Platinum. Jag tror att om du har Platinum så kan du även skicka en Superlike med ett meddelande, så att även de män som inte har prenumeration kan se dig.
Bara inte alltför många fegisar kör inkognito, för då blir det inte många kvar att välja på! -
Absolut, bor man nära varandra så kanske man kan ta chansen. Men jag har ibland åkt upp till 10 mil för en dejt och då kanske man inte vill chansa.Anonym (Somehow someday) skrev 2024-07-08 12:20:25 följande:
Spelar ingen roll, jag är inte bekväm med detta. Är oerhört restriktiv med bilder överlag. Man ser överarmar och ner till bysten på mina bilder. Om mannen är så oroliga för att stöta på en tjock person när de väl träffas IRL att de väljer bort alla utan helkroppsbilder är det ju löjligt. Kan lova att de enda som blir missnöjda med min kropp IRL är de som gillar mulliga.
Och varför denna rädsla för att dejta nån som man inte vet exakt hur den ser ut i alla vinklar? Det är väl bara att se till att ha en trevlig dejt och sen tacka för sig, man träffar en människa och kan väl prata iaf, precis om man gör med kollegor? Är det så hemskt att råka träffa nån som inte faller en i smaken? Det är ju en risk man tar.
Dessutom finns det folk som är väldigt fotogeniska och ser fina ut på bild men alldagliga i verkligheten, eller motsatsen (de som inte alls gör sig på bild men snygga IRL). Så oavsett finns ju risken att bli besviken. Varför så rädd för besvikelse?
Sen är det väldigt få tjejer som vill ses tidigt. Oftast snackar man i ett par veckor till flera månader innan de ens överväger att träffas. Så det blir en ganska stor investering man gör för något som kanske inte var intressant från början.
Därav tycker jag att bilderna är viktiga. -
Det här är riktigt bra. Har inte lagt märke till den funktionen! Bra lösning om man inte vill vara offentlig men ändå lägga upp bilder.Anonym (tinderman) skrev 2024-07-08 14:27:30 följande:
TS, kör på Tinder tycker jag!
Om du väljer en prenumeration på Tinder, så kan du ställa in så att du är där inkognito. Då kan bara de män som du gillat se dina bilder, om de har Gold eller Platinum. Jag tror att om du har Platinum så kan du även skicka en Superlike med ett meddelande, så att även de män som inte har prenumeration kan se dig.
Bara inte alltför många fegisar kör inkognito, för då blir det inte många kvar att välja på! //
-
Tråkigt att höra om mannen du träffade som ghostade dig. Det har hänt mig med en gång och det känns verkligen jobbigt när man redan utvecklat känslor. Jag känner som du att jag vill lära känna någon från insidan och ut, och inte tvärtom. För både insidan och utsidan handlar ju om attraktion, men för mig är det viktigare om insidan/personligheten är attraktiv än utsidan. När man är tillsammans med någon så är det ju ändå väldigt viktigt att man fungerar ihop, kan ha kul och kanske utvecklas tillsammans. Utsidan kan ju dessutom bli mer attraktiv om man tycker om personligheten.Anonym (Somehow someday) skrev 2024-07-05 17:16:05 följande:Vill träffa nån, men inte TinderJag är en kvinna i 40-årsåldern som kommit ur ett långt förhållande och är redo att träffa en ny. Lyckades komma i kontakt med en man online, men ej genom dejtingsajt eller app, och föll för honom. Vi hade extremt mycket kontakt under två månaders tid, både per sms och telefon. Klickade verkligen. Så fort jag inte hört av mig på någon timme hörde han av sig tillbaka och skrev att han saknade mig. Plötsligt en dag så upphörde det och han var okontaktbar. Jag hade alltså blivit ghostad innan det ens hann börja. Detta tog väldigt hårt på mig, fortfarande förälskad som jag var.Detta är alltså det beteende jag försökt undvika genom att inte utsätta mig för dejting online eller via appar. Jag kommer aldrig att sätta min fot på Tinder eller motsvarande, jag är för känslig helt enkelt och har inget intresse av att förstöra för mig själv så att jag blir lika nedbruten och cynisk som mänga andra där ute. Hur behåller man ens någon slags värdighet i allt det här? Jag vägrar tro att alla män är såna här, de längtar väl också efter kärlek?Jag är också en person med stor integritet, vägrar posta bilder på mig själv över hela nätet trots att jag ser bra ut, vill gärna att nån faller för mina inre kvaliteter och det krävs att man går på djupet med mig för att jag överhuvudtaget ska ha chansen att få känslor. Dessutom ställer jag en del krav på att relationen ska vara utvecklande för mig på det mentala planet då det är pga avsaknaden av detta som mina tidigare relationer har fallerat. Jag behöver alltså någon som möter mitt intellekt och som jag känner mig stimulerad av, vilket är något jag haft svårt att hitta eftersom många män tyvärr fokuserar alltför mycket på ens fysiska uppenbarelse och glömmer bort det faktum är man är en människa framför allt.Så, hur får jag nu kontakt med män som inte beter sig som skräp om jag fortfarande inte vill sätta min fot på Tinder eller motsvarande? Jag arbetar i en kvinnodominerad bransch och har heller inte så brett socialt nätverk i dagsläget heller. Har barn, men värderar min egen barnfria tid för högt i dagsläget för att vilja träffa en man som också har barn, så en barnfri vore önskvärt, kanske rentav en förutsättning.Tänker dock inte nöja mig med en halvljummen relation, jag vill ha kärlek i versaler som det slår gnistor om och ingenting annat, livet är för kort för att bara nöja sig.Har tidigare bara träffat rätt via nätet, då jag tycker att det är ett alldeles utomordentligt sätt att lära känna någon på insidan innan man ses i verkligheten och detta sätt passar mig väldigt bra. Däremot har det aldrig skett på forum avsedda för dejting. Föredrar att bygga upp en vänskapsrelation i första hand för att se om den sedan kan leda till mer IRL. Jag tycker dock att dessa möjligheter försvann när Facebook och Instagram ersatte communities och alla började hänga på Tinder.Hur bär jag mig åt för att träffa någon?
Jag önskar det fanns nån dejtingsida som utgick från att lära känna personer utan bilder, men det finns nog inte. De dejtingsidor som finns tycker jag inte är mycket att ha. De med "bäst" foton kan få kontakt samtidigt som ett foto kan vara missvisande. De som vet hur man tar bra foton kanske inte ser likadana ut IRL (de kanske anställt en fotograf till och med), medan de som inte vet hur man tar bra foton kanske faktiskt ser bättre ut IRL. Så folk blir besvikna. Men jag håller med om det du skrev om rädslan att dejta någon man inte vet hur den ser ut, eller om det inte matchade helt. Har man väl hamnat på ett fik med någon så kan man ju bara ha trevligt, oavsett hur attraherad man är av utseendet, och kanske personen med tiden visar sig matcha en väldigt bra. Sen känner man att inga gnistor slår så kan man ju bli vänner.
Men vi har ju Familjeliv i alla fall som en plats att lära känna folk på ett ganska neutralt vis utan foton. 😉 Intressegrupper på t ex Facebook kan kanske också fungera? Sen ett annat tips om du bor nära en större stad är att träffa folk genom meetups och liknande, där man ses för något gemensamt event. Då finns inte fokuset på dejting men möjligheterna att lära känna folk finns ändå. Men det är ju IRL. Vernissager är en annan plats om du är intresserad av konst. -
Tror knappast att det handlar om kvaliteten på bilder man lägger upp, utan det mesta bero på att flera är oseriösa, många vet inte vad de själv vill, få är seriösa. Dessutom kräver nätdejting mycket tid att gå igenom profilerna och ta kontakt. Sedan får man överväga om det är värd att lägga tid på det och ändå inte får kontakt med någon som passar en.Anonym (Borttappad singelman) skrev 2024-07-10 12:20:04 följande:Tråkigt att höra om mannen du träffade som ghostade dig. Det har hänt mig med en gång och det känns verkligen jobbigt när man redan utvecklat känslor. Jag känner som du att jag vill lära känna någon från insidan och ut, och inte tvärtom. För både insidan och utsidan handlar ju om attraktion, men för mig är det viktigare om insidan/personligheten är attraktiv än utsidan. När man är tillsammans med någon så är det ju ändå väldigt viktigt att man fungerar ihop, kan ha kul och kanske utvecklas tillsammans. Utsidan kan ju dessutom bli mer attraktiv om man tycker om personligheten.
Jag önskar det fanns nån dejtingsida som utgick från att lära känna personer utan bilder, men det finns nog inte. De dejtingsidor som finns tycker jag inte är mycket att ha. De med "bäst" foton kan få kontakt samtidigt som ett foto kan vara missvisande. De som vet hur man tar bra foton kanske inte ser likadana ut IRL (de kanske anställt en fotograf till och med), medan de som inte vet hur man tar bra foton kanske faktiskt ser bättre ut IRL. Så folk blir besvikna. Men jag håller med om det du skrev om rädslan att dejta någon man inte vet hur den ser ut, eller om det inte matchade helt. Har man väl hamnat på ett fik med någon så kan man ju bara ha trevligt, oavsett hur attraherad man är av utseendet, och kanske personen med tiden visar sig matcha en väldigt bra. Sen känner man att inga gnistor slår så kan man ju bli vänner.
Men vi har ju Familjeliv i alla fall som en plats att lära känna folk på ett ganska neutralt vis utan foton. 😉 Intressegrupper på t ex Facebook kan kanske också fungera? Sen ett annat tips om du bor nära en större stad är att träffa folk genom meetups och liknande, där man ses för något gemensamt event. Då finns inte fokuset på dejting men möjligheterna att lära känna folk finns ändå. Men det är ju IRL. Vernissager är en annan plats om du är intresserad av konst.
Att vara anonym när man är seriös och verkligen vill skapa relation med någon går inte ihop i min värld. -
Bilderna är det första man ser på en dejtingsida, så självklart spelar kvaliteten på bilderna stor roll. Har man ett foto som inte faller en i smaken är det troligt att man söker vidare direkt (och kanske går miste om en person som hade matchat en bra). Hur ser du om någon är seriös då, innan du börjat skriva med någon?Anonym (Woman) skrev 2024-07-11 09:35:07 följande:Tror knappast att det handlar om kvaliteten på bilder man lägger upp, utan det mesta bero på att flera är oseriösa, många vet inte vad de själv vill, få är seriösa. Dessutom kräver nätdejting mycket tid att gå igenom profilerna och ta kontakt. Sedan får man överväga om det är värd att lägga tid på det och ändå inte får kontakt med någon som passar en.
Att vara anonym när man är seriös och verkligen vill skapa relation med någon går inte ihop i min värld.
Du är ju bara anonym till en början. Jag tror snarare att dejta utan foto (om det fanns en sådan sida) kan vara ett tecken på att man är mer seriös, för man vill veta någons personlighet om det är någon man matchar med innan man vet hur den ser ut. Och man brukar ju märka det ganska snart hur kommunikationen flyter på när man skriver till varann. För mig är det viktigare att personen har en attraktiv personlighet än ett attraktivt utseende. Båda behövs ju, men en fin personlighet kan göra någons utseende finare, och tvärtom. -
Som ?Love is blind?? Fast ändå tycker jag att det är ett levande bevis på att även om man tycker om varandra innan man setts så spelar utseendet någon roll för att man ska blir attraherat fysiskt.
Jag förstår dock din tankegång, men folk som är anonyma brukar ofta vara upptagna därför lägger de upp bilden. Sedan tycker jag personligen att man måste få se en bild på den som man ska lägga tid och energi på. Att en bild inte har så hög kvalitet ändrar inte på ens utseende så mycket. Är man så besatt av det perfekta utseendet då är det som är viktigaste för personen, personligheten kvittar isf. -
Den har jag inte sett faktiskt. Jag håller helt med om att utseendet spelar roll. Men det är ju som två attraktionskrafter, personlighet och utseende, och för mig är personligheten den starkare och viktigare kraften när det handlar om att bli tillsammans med någon.Anonym (Woman) skrev 2024-07-11 21:02:13 följande:
Som ?Love is blind?? Fast ändå tycker jag att det är ett levande bevis på att även om man tycker om varandra innan man setts så spelar utseendet någon roll för att man ska blir attraherat fysiskt.
Jag förstår dock din tankegång, men folk som är anonyma brukar ofta vara upptagna därför lägger de upp bilden. Sedan tycker jag personligen att man måste få se en bild på den som man ska lägga tid och energi på. Att en bild inte har så hög kvalitet ändrar inte på ens utseende så mycket. Är man så besatt av det perfekta utseendet då är det som är viktigaste för personen, personligheten kvittar isf.
Ja man måste få se en bild på personen. Det var inte så jag menade att man ska skriva med varann i flera veckor utan att vet hur den ser ut. Utan man börjar med att lära känna någon genom vanlig vänskaplig konversation, och ser om man klickar. Kanske det finns chattrum för olika intressen och hobbys. Sen kommer kanske att man skickar bild på varann när man börjar bli nyfiken på en person man skrivit med.