• Anonym (Undrande)

Aldrig törstig, hur ofta dricker ni?

Hej jag är en 30-årig tjej som i princip aldrig är törstig. Jag skulle lätt kunna gå till kl 18 på kvällen utan att dricka. Det har hänt någon gång. Men då har jag druckit för att jag vet jag måste. 

Vissa säger st man inte behöver dricka om man inte känner av att man behöver, men jag tror inte det gäller alla människor. Då hade jag aldrig druckit. 

Antingen är jag jätte törstig eller inte törstig alls. Mitt urin kan vara mörkt, kan känna mig yr och pulsen en aning hög vilket då tyder på att jag druckit för lite för så fort jag dricker sänks den.

Jag undrar om någon annan har samma besvär? Någon som vet vad detta kan bero på? Jag är frisk bortsett från ME/CFS. Hur ofta dricker ni? Hur mycket? Jag får just nu dessutom antiviralt läkemedel mot ME (Valaciclovir) och kortisonet Florinef som båda gör att jag måste dricka mycket. Men det vore intressant att höra hur ni andra gör. 

• Svar på tråden Aldrig törstig, hur ofta dricker ni?
  • Anonym (Undrande)

Så, hur mycket dricker ni? Hur ofta dricker ni? Känner ni alltid törst? 

• Anonym (Undrande)

Och ja jag har pratat med vården men de säger att det inte är något fel på mig. 

• Anonym (Igenkänningsfaktor)

Jag är ungefär som du, har sällan törst och dricker på tok för lite. Går och kissar 2-3 gånger om dagen, inte jättemörkt urin men mörkare än det borde vara, lite medelmörkt kan man säga. En kompis föreslog att fylla en halvlitersflaska med vatten och se till att den är tömd före lunch, sedan en gång till före kl 18, sedam en gång till innan sovdags tror jag, minns inte. Funkade inte för mig men kanske för någon annan som läser.

Jag tror det är bra om man hittar något som är gott att dricka, peta in vätska lite här och där under dagen.

• Anonym (e)

Alla känner inte törst så då är det bara att försöka få sig olika typer av vätska trots det. Jag känner oftast törst men i perioder inte och då får jag trycka i mig vätska med sugrör och i maten.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2024-07-05 21:46:47 följande:

Jag är ungefär som du, har sällan törst och dricker på tok för lite. Går och kissar 2-3 gånger om dagen, inte jättemörkt urin men mörkare än det borde vara, lite medelmörkt kan man säga. En kompis föreslog att fylla en halvlitersflaska med vatten och se till att den är tömd före lunch, sedan en gång till före kl 18, sedam en gång till innan sovdags tror jag, minns inte. Funkade inte för mig men kanske för någon annan som läser.

Jag tror det är bra om man hittar något som är gott att dricka, peta in vätska lite här och där under dagen.

Skönt att man inte är ensam om det här! Ja jag försöker dricka 1 liter på förmiddagen och 1 liter på eftermiddagen /kvällen. Men ibland är det svårt. Men jag märker helt klart när jag druckit för lite för då är jag så otroligt seg, trött, gnällig, osv. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (e) skrev 2024-07-05 21:48:40 följande:

Alla känner inte törst så då är det bara att försöka få sig olika typer av vätska trots det. Jag känner oftast törst men i perioder inte och då får jag trycka i mig vätska med sugrör och i maten.

Ja det jag har fått höra av en läkare är att det är något knas med min salt- och vattenbalans. Att jag borde äta mer salt för jag då automatiskt ska känna mer törst. Men det kanske är rätt logiskt. Känner man ingen törst vill väl kroppen öka saltet. Genom att tillföra salt blir man mer törstig. Eller något. 
  • Anonym (e)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-07-05 21:51:41 följande:
    Ja det jag har fått höra av en läkare är att det är något knas med min salt- och vattenbalans. Att jag borde äta mer salt för jag då automatiskt ska känna mer törst. Men det kanske är rätt logiskt. Känner man ingen törst vill väl kroppen öka saltet. Genom att tillföra salt blir man mer törstig. Eller något. 
    Det kan säkert vara bra om du inte får i dig nog med salt men jobba på att dricka mer. Speciellt sommartid. Kanske smoothie, iskaffe?
  • Anonym (Bara kaffe)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2024-07-05 21:46:47 följande:

Dricker man mycket efter kl 18 kan man ju inte sova! 🙂

Ts jag är likadan. Men jag dricker mycket kaffe, vilket bara gör saken ännu värre.
  • Anonym (Igenkänningsfaktor)
    Anonym (Bara kaffe) skrev 2024-07-05 21:56:08 följande:
    Dricker man mycket efter kl 18 kan man ju inte sova! 🙂

Ts jag är likadan. Men jag dricker mycket kaffe, vilket bara gör saken ännu värre.
    Nä det är sant, mindre vätska efter 18, annars måste man väl upp mitt i natten och kissa.
  • Anonym (Erika)

Samma här. Men tror du nog får i dig vätska via maten utan att du tänker på det. För det är samma för mig. Jag dricker enbart joucier å så , för att det är gott. Mest på kvällen. Men på morgonen tar jag en kopp kaffe 

Svar på tråden Aldrig törstig, hur ofta dricker ni?