• Anonym (Undrande)

Aldrig törstig, hur ofta dricker ni?

Hej jag är en 30-årig tjej som i princip aldrig är törstig. Jag skulle lätt kunna gå till kl 18 på kvällen utan att dricka. Det har hänt någon gång. Men då har jag druckit för att jag vet jag måste. 

Vissa säger st man inte behöver dricka om man inte känner av att man behöver, men jag tror inte det gäller alla människor. Då hade jag aldrig druckit. 

Antingen är jag jätte törstig eller inte törstig alls. Mitt urin kan vara mörkt, kan känna mig yr och pulsen en aning hög vilket då tyder på att jag druckit för lite för så fort jag dricker sänks den.

Jag undrar om någon annan har samma besvär? Någon som vet vad detta kan bero på? Jag är frisk bortsett från ME/CFS. Hur ofta dricker ni? Hur mycket? Jag får just nu dessutom antiviralt läkemedel mot ME (Valaciclovir) och kortisonet Florinef som båda gör att jag måste dricka mycket. Men det vore intressant att höra hur ni andra gör. 

• Svar på tråden Aldrig törstig, hur ofta dricker ni?
  • Anonym (Igenkänningsfaktor)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-07-05 21:49:44 följande:
    Skönt att man inte är ensam om det här! Ja jag försöker dricka 1 liter på förmiddagen och 1 liter på eftermiddagen /kvällen. Men ibland är det svårt. Men jag märker helt klart när jag druckit för lite för då är jag så otroligt seg, trött, gnällig, osv. 
    Jag får inte i mig en hel liter per dag ens kan jag säga. Känner mig som en kass människa för att jag inte lyckas dricka mer. Borde säkert, tänker på njurarna mm. Jag får väl se till att försöka bli bättre helt enkelt :)
  • Anonym (e)
    Anonym (Igenkänningsfaktor) skrev 2024-07-05 21:58:08 följande:
    Nä det är sant, mindre vätska efter 18, annars måste man väl upp mitt i natten och kissa.
    fast om det hjälper din lkropp annars, so what
    Anonym (e) skrev 2024-07-05 22:02:28 följande:
    fast om det hjälper din lkropp annars, so what
    Med tanke på att jag redan har sömnproblem så är det rätt viktigt att minska risken för att vakna.
  • Anonym (Em)

Jag känner sällan törst med torr mun, men jag märker att de gånger jag faktiskt försöker dricka regelbundet så känner jag också av mer törst i munnen. Det är som att om jag ger kroppen vatten så får den lite aha-upplevelse att ge mig torr mun för att jag ska dricka mer.

Men jag känner törst på andra sätt genom tex trött, huvudvärk osv. Så när du tex blir yr och får hög puls är det din kropps sätt att visa törst. Ofta tänker man ju att törst = torr i munnen, men så är det ju inte för alla. 

Sedan kan det ju också vara så att du får i dig tillräcklig vätska genom maten och kanske utsöndrar mindre vätska. 

• Postman

Jag känner sällan törst, dricker knappt aldrig till maten och dricker över lag på tok för lite. Försöker tänka på att dricka men glömmer det hela tiden. 

• Anonym (Anonymt)

Blir inte heller särskilt törstig, annat än när värmen är stark och svetten rinner av en. Då vill man helt naturligt fylla på med vatten med tanke på hur mycket vätska kroppen utsöndrar och gör av med. 

Oavsett klimat ute så försöker jag ändå att dricka åtminstone 1.2 liter vatten per dag. Märker att både min hy, mage och tarm mår bättre av detta. Att slarva med vätska ger ofta torr hud och trög matsmältning. 

• Aniiee

Haha, och här sitter jag och dricker typ en liter rent vatten per dag, plus juice och choklad, plus tuggar på isbitar, plus en oregelbunden mugg te, och en och annan milshake så här på sommaren.

Inte för att jag är direkt törstig utan av ren vana. Å andra sidan blir jag ju inet törstig för jag dricker ju något hela tiden. Jag har vattenflaskor i frysen som rymmer 6,5 dl. Jag fyller de inte så fulla pga fryst vatten, fysik, bla bla bla, men kanske till 5-5,5 dl. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Linda)

Vätskebrist visar sig ofta genom yrsel, huvudvärk,  illamående,  trötthet som inte går över av sömn, allmän seghet i kroppen, känsla av uppblåst kropp , ont i magen, trög mage  och kass mage. Man kan även känna sig frusen, ha torrhosta och vilja harkla sig,  och känna en form av hunger. 

Så kroppen signalerar ofta på många olika sätt att den är törstig utan att den för den skull ger dig känslan av torr mun man oftast tänker på först.  Det finns så många fler signaler, det gäller bara att bli mer uppmärksam på hur man mår och vad kroppen säger. 

Att dricka större mängder vatten på kort tid är sällan ett bra knep utan bäst är om man lär sig att fördela vätskan över dagen. Sätt ett larm vid varje måltid att du ska dricka minst 1 glas till maten. Eller 1 glas (2 dl) varannan timma. 

Köp en vattenflaska och ha bredvid dig under dagen och ta en slurk då och då. 

Finns det något du helst dricker så köp hem det och sätt påminnelse om att dricka det. Kan vara lättare att vilja dricka oftare om det är gott . 

• Anonym (Anna)

Jag är precis likadan. Jag kan bli törstig om jag ansträngt mig väldigt mycket (alltså tränat väldigt hårt) eller om det är otroligt varmt ute. Annars är jag aldrig törstig. Jag har lärt mig att dricka ändå, på rutin. Men vet att jag skulle kunna gå hur länge som helst utan att känna törst.

• Bergegardh

Alla är olika där. Vissa känner inte törst som andra. Du kan heller inte dricka samma mängd som alla andra bara för att. Alla behöver dricka olika. Du behöver sätta upp ett schema där du iaf når en liter om dagen. Två är rekommendationen men det kanske blir för mycket att börja med. Men om det är varmt måste du ju öka vätskan då.

• Anonym (Sammahär)

Är precis som du ts. Känner aldrig eller mycket sällan törst. Inte ens i 30 + grader. Är dessutom superdålig på att komma ihåg att dricka. Dricker nog inte ens en halvliter om dagen. Inte ens till mat. Upplever inte att jag mår speciellt dåligt av det heller. Och min pappa var likadan. 

• Niinja

Jag blir inte törstig och blir ofta uttorkad på olika nivåer. Spelar ingen roll om jag är sjuk eller springer Lidingöloppet så blir jag inte törstig.

det som gjort mig törstig är när jag ammade..

• Anonym (Signe)

Jag känner också väldigt sällan någon törst.
    Ska vara extremt varmt för att jag ska dricka någon vätska eller under hård träning då jag svettas mer.
    För min del beror det nog på att jag intar mycket kost med vätska tex mängder av grönsaker och frukt.
    Dricker kaffe ca 3 koppar/ dag och 2 koppar te på kvällen.
    Kanske ett litet glas vatten efter lunchen.
    Dricker mycket sällan till maten.

Tror att man ska lyssna på kroppen,den säger till vad den behöver.

Jag har iaf fått i mig lite mer än en halvliter idag :) Inledde morgonen med Arlas proteindryck (chokladsmak) och sedan vatten till lunchen, så ca 6 dl just nu. Vi kanske kan försöka peppa varandra i tråden till att dricka lite mer? :)

• Lynx123

Om din urin är mörk så kan det vara läge att dricka mer, men tänk på att du får i dig mycker vätska via maten. Det råder lite hysteri runt det här med att dricka. Drick när du kan och lyssna på din kropp.

• Anonym (Tips)

Ett litet knep jag använde för att få i mig mer vatten var att liksom hela tiden ha det tillgängligt, jag har min favorit termosmugg som jag har på bordet när jag tittar på tv, i bilen, på skrivbordet på kontoret osv. Att bara gå och ta ett glas vatten var liksom inget som hände, då tog man hellre en kaffe typ ;) det var några år sen nu som jag började och nu får jag i mig tillräckligt, hade en kollega som började med samma sak när hon såg hur mycket jag började få i mig helt enkelt

• Anonym (dåodå)

Jag har alltid ett vattenglas där jag sitter både hemma och jobbet. När jag ser glaset dricker jag några kluckar vare sig om jag är törstig eller inte 

Du borde behandla din kropp som du gör när du tankar bilen

I stället för att vänta tills bensinen är helt slut och du måste putta bil helvetet till bensin pumpen , så brukar man tanka i god tid innan för att bespara sig själv besvären 

Vänta inte tills tanken är slut utan för din egen skull fyll på den då och då just för att göra det lättare för dig själv =) 

• välbärgad man i mina bästa år

Frågan är väl snarare hur mycket du rör dig och vad du jobbar med? Själv dricker jag ca 3 liter dygn och rör mig väl normalt trots att jag aldrig satt min fot på ett "gym". Rör mig dock några timmar varje dag ute i naturen eftersom jag bor på landet.

Svar på tråden Aldrig törstig, hur ofta dricker ni?