• Anonym (TS)

Hjälp mot illamående

Väntar mitt fjärde barn (6:e graviditeten, två tidiga missfall också) , är i vecka 8 och illamåendet är värre än det har varit nån annan gång.. för mig har det tyvärr blivit värre för varje barn , oklart varför eller om det är ålder (är 36 nu).

Grejen är också att det är värre efter jag har ätit, speciellt om jag har ätit mycket. Så det tipset man brukar få, att äta hjälper ju inte riktigt. Det hjälper att stoppa fingrarna i halsen och spy men det känns ju inte så bra heller. När det är som värst vill jag bara ligga ner men jag har ett litet barn och ett ganska litet så det går ju liksom inte. Det känns ganska outhärdligt faktiskt. 

Har vanliga lergigan sen innan (för att sova bättre) vid behov men tar väldigt sällan. Ska nog ringa och be om att få Lergigan Comp utskrivet. Ni som har tagit det mot illamående , hjälper det? Finns det något annat som hjälper? Ammar fortfarande min 2-åring litegrann också så funderar på om man får ta det när man ammar. Något annat tips?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp mot illamående
  • Anonym (M)

Blir du lika illamående av precis all mat? Pyttesmå portioner är ett måste. Har du testat åksjukeband? Finns hos apoteket. Du ska självklart inte se till att du kräks upp det du äter iaf!

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-07-06 18:39:20 följande:

Blir du lika illamående av precis all mat? Pyttesmå portioner är ett måste. Har du testat åksjukeband? Finns hos apoteket. Du ska självklart inte se till att du kräks upp det du äter iaf!

Tack för svar! Nja inte av frukt oftast men allt annat tror jag, ibland mår jag illa när jag inte har ätit också. Ska testa att äta mindre portioner och oftare kanske. Åksjukeband har jag inte testat, tack för tipset. Hur funkar det? 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-07-06 19:20:11 följande:
    Tack för svar! Nja inte av frukt oftast men allt annat tror jag, ibland mår jag illa när jag inte har ätit också. Ska testa att äta mindre portioner och oftare kanske. Åksjukeband har jag inte testat, tack för tipset. Hur funkar det? 
    Frukt funkade bra för mig under graviditeten iaf, smoothies kanske också funkar. Se till att ha en förpackning kex (söta eller salta) bredvid sängen, ta ett eller två eller fler när du vaknar så magen inte är helt tom. Banden har en liten kula och ska sättas en kort bit nedanför handledens veck för att kulan ska kunna trycka på en akupressurpunkt där. Man kan så klart trycka med fingrarna också men smidigare med ett band.
Svar på tråden Hjälp mot illamående