Inlägg från: Anonym (Barnmisshandel...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmisshandel...)

Han nyper vårt barn

Flera har sagt att det här är barnmisshandel. Medan jag fullständigt håller med övriga i sak, så skulle jag dock vilja varna för att kalla ett lätt nyp i näsan för barnmisshandel. Det är ett sjukt och vidrigt och helt vansinnigt sätt att uppfostra, och kan dessutom, som någon skrev, eskalera till att övergå i regelrätt misshandel när barnet blir äldre - men det är inte barnmisshandel. Lägger du (ts alltså) fram det på det sättet för din sambo kommer han ju bara att avfärda dig som överdriven och melodramatisk (ja, det verkar ju som att det är det han gör redan). 

Om jag var du skulle jag säga till honom att jag kommer att kontakta soc för att få hjälp för honom och oss, om det händer en enda gång till.

Anonym (Arg) skrev 2024-07-07 19:37:45 följande:
    Ja han tycker att jag överdriver när jag tar upp att det är misshandel. Han verkar inte tycka att det är konstigt alls att göra så av någon anledning. Han är som sagt inte hårdhänt utan det är mer ett lätt nyp/tag för att få barnet att ?snap out of it?. Men när man läser om barnmisshandel så ingår nyp och var går gränsen för hur hårt nyp som räknas som misshandel. Jag tycker att det är fel oavsett och jag vill att han slutar med det. 
    Ja självklart är det fullständigt vansinnigt!!! Självklart ska du bli förbannad och självklart måste du få ett slut på det. Var gränsen går är ju skitsvårt att säga - vilket ju också är en av anledningarna till att det självfallet ska råda nolltolerans! Ett lätt nyp i näsan ligger helt klart på "rätt sida" om gränsen (dels för att det är i näsan, som är mindre känslig, dels för att det bara är ett lätt nyp), men det är ju en slippery slope, och inte på minsta vis ok ändå. Och ett nyp i kinden är värre.

Som sagt: säg till honom att du kontaktar soc om det händer en enda gång till. Hos dem kan ni få jättebra hjälp - för jag fattar det som att han i grunden är en bra man och pappa?
    Anonym (Arg) skrev 2024-07-08 10:11:05 följande:

Oj det var lite väl drastiskt. Skulle inte anmäla honom till soc heller. Det kanske låter värre än vad det är. Jag är inte ett dugg orolig när han är ensam med vårt barn, tycker många gånger att han är bättre med barnet än vad jag är. Han är en bra man och pappa i övrigt, men just det här beteendet tycker jag inte om. Kan mycket väl vara så att han har fått det hemifrån sina föräldrar (pappa) och inte förstår att det är ett dåligt sätt att hantera skrikiga barn på. 

Nej - naturligtvis ska du inte "anmäla honom till soc"; jag vet inte om det var mina inlägg du syftade på i just denna mening, men om det var det måste jag förtydliga att det jag menade var att du skulle kontakta soc för att ni ska få hjälp! De har många bra insatser att erbjuda. 
Svar på tråden Han nyper vårt barn