• Anonym (Arg)

Han nyper vårt barn

Hur ska jag få min sambo att förstå att man inte nyper sitt 1,5-åriga barn när barnet är väldigt krävande och skriker massor? Det händer ofta att min sambo inte känner att något funkar och då nyper han lite lätt i näsan eller kinden. Vårt barn slutar nästan alltid skrika då. Hon blir sällan ledsen men lite chockad skulle jag tro. Jag tycker att det är så fel och blir alltid så illa till mods och blir skitarg på sambon. Visst det kanske funkar för stunden men vill inte att mitt barn växer upp med en pappa som nyps när tålamodet tryter! Är också rädd att hon ska lära sig att man nyper andra när man blir frustrerad och arg och att hon ska utveckla en rädsla och fel sorts respekt för sin pappa i framtiden. Trots att jag har tagit upp det här massor av gånger och han vet hur arg/besviken jag blir så tycker han inte att det är fel. Hur ska jag få honom att sluta och inse att det är så fel att göra illa sitt barn för att få dem att lyda??
  • Svar på tråden Han nyper vårt barn
  • Anonym (Fia)

Har tyvärr reagerat på barn på förskolan som tar till tjuvnyp när de är arga mm på sin kompis. 

Det är ofta man undrar VEM som gör så mot barnet??!
    för någonstans kommer det ju ifrån.
    Barn imiterar sina vuxna i omgivningen, på gott och ont.
    Din man får tänka till ett par varv här, det är helt förkastligt att ta till sådana metoder!

• Anonym (nuftig)

Förklara för honom att barnet kommer att ta efter och börja nypa andra barn när det blir större.

Då blir det han som får ta alla samtal med förskolan och förklara varför barnet gör så och vem som har lärt det att ge sig på andra fysiskt. Vill han det?

Man måste tänka längre än att kissa i byxorna
    för att det värmer skönt i stunden...

• Anonym (Stella)

Är han arg när han nyper? Alltså att han gör det av ilska i affekt? Eller gör han det med ett leende som ett sätt att busa och distrahera barnet? 

• Anonym (F)
    Anonym (Stella) skrev 2024-07-07 21:30:34 följande:

Är han arg när han nyper? Alltså att han gör det av ilska i affekt? Eller gör han det med ett leende som ett sätt att busa och distrahera barnet? 

TS skriver ju att han "nyps när tålamodet tryter" så det lär inte vara det där gulliga som normala personer kanske skulle göra på ett barn, mjukt som ett litet bus.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fia) skrev 2024-07-07 21:25:30 följande:

Har tyvärr reagerat på barn på förskolan som tar till tjuvnyp när de är arga mm på sin kompis. 

Det är ofta man undrar VEM som gör så mot barnet??!
    för någonstans kommer det ju ifrån.
    Barn imiterar sina vuxna i omgivningen, på gott och ont.
    Din man får tänka till ett par varv här, det är helt förkastligt att ta till sådana metoder!

Så det är därfor en del barn bits -  de blir bitna hemma.
  • ElaineBenes

Du gör en polisanmälan. 
    Tycker inte att du borde vänta en dag till eller hota honom. Han har fått sina chanser och du borde inte låta barnet vara ensam med honom 

• Anonym (Bitande är lite speciellt)
    Tow2Mater skrev 2024-07-07 21:45:18 följande:
    Så det är därfor en del barn bits -  de blir bitna hemma.
    Att bitas är lite speciellt, det kan ibland ha helt andra orsaker än vanligt våld som slag, knuffar osv.  Nu var det tyvärr jätte länge sedan jag läste om det här men det skall du nog se som ett separat problem som ofta kommer i kombination med annat våld, men ändå kan ha andra orsaker än annat våld. En del barn biter andra barn de tycker om,  så det kommer som en chock för det bitna barnet pga ingen ilska eller upptrappning sedan bara aj! Han bet mig! (Det skapar otrygghet för att annars när ett annat barn är elakt sker en eskalering som helt kan saknas vid bitande Finns rätt mycket forskning på just bitande barn vill jag minnas.  
  • Spucks

Så ditt barn slutar skrika när sin man nyper henne lätt i ansiktet. Hon blir inte ledsen heller.
    Hur är detta barnmisshandel? Det gör ju tydligen inte ont, vilket betyder att han nyper så extrem lätt att det mer liknar en smekning. Är det barnmisshandel att röra vid sitt barn när det skriker?

Det kan vara svårt för barn att komma ut ur någon emotional reaktion och din man har uppenbarligen hittat ett sätt att få ut henne när hon skriker som värst. Vad bra!

• Anonym (Arg)
    Anonym (nuftig) skrev 2024-07-07 21:29:37 följande:

Förklara för honom att barnet kommer att ta efter och börja nypa andra barn när det blir större.

Då blir det han som får ta alla samtal med förskolan och förklara varför barnet gör så och vem som har lärt det att ge sig på andra fysiskt. Vill han det?

Man måste tänka längre än att kissa i byxorna
    för att det värmer skönt i stunden...

Det har jag försökt förklara måånga gånger. Det är ju ganska vanligt att barn är på andra barn i ansiktet, kanske drar i håret osv när de är små. Men absolut inte ha ett barn som är fysisk mot andra barn för att det är något de lärt sig hemifrån, då har man misslyckats totalt. 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Stella) skrev 2024-07-07 21:30:34 följande:

Han är irriterad men aldrig förbannad eller uppenbart arg. Ibland gör han det lite ?busigt?. 
Svar på tråden Han nyper vårt barn