• Anonym (TS)

Hur kan man krympa i min ålder???

Jag hatar detta!!!!!

Att jag har krympt! Från 179,5 till 176!! Hela mitt liv har jag varit lång, och har haft en viss stolthet i det. Och nu är jag inte så värst lång längre. och ja, 3 och en halv centimeter gör skillnad. 

Hur kan man krympa i tjugoårs-åldern? Jag trodde att det var bara äldre som krympte? 

• Svar på tråden Hur kan man krympa i min ålder???
  • Lynx123

Kan de ha mätt fel från början? Dålig hållning? Har du kollat om det kan bero på benskörhet?

• Anonym (platt)

Kanske att du fått gamnacke av att kolla i mobilen för mycket. Jag jobbar inom barnhälsovården och ser en del ungdomar som har så dålig hållning i nacken att de blir kortare vid mätning om de bara står rakt upp och ner. Men de kan sträcka ut sig och är då längre. Det brukar bli en tankeställare när man kommer fram till det. Man kan behöva träna på att sträcka ut om man är mycket på mobilen/plattan. 

• Anonym (Rob)

Du har mätt fel.
    Eller så har du inte mätt under samma tid på dygnet
    .  Du tappar 1-3 cm i längd från morgon till kväll då ryggraden trycks ihop. 

• Anonym (Olga)

Har du krympt så mycket tycker jag att du ska gå till läkaren. Har eller har du haft problem med ryggen? Skolios, diskbråck? 

Om du svankar mycket och böjer fram nacken blir du kortare. Det rättas till om du tränar. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Olga) skrev 2024-07-09 13:44:29 följande:

Har du krympt så mycket tycker jag att du ska gå till läkaren. Har eller har du haft problem med ryggen? Skolios, diskbråck? 

Om du svankar mycket och böjer fram nacken blir du kortare. Det rättas till om du tränar. 

Ja, jag har skolios. 

GråterGråterGråterGråter
  • Anonym (Olga)
    Anonym (TS) skrev 2024-07-09 13:51:29 följande:
    Ja, jag har skolios. 

// GråterGråterGråterGråter
    Prata då med din läkare. Det finns kanske något man kan göra. Hoppas att det ordnar sig för dig! 
  • Anonym (Sommar)

Prata med läkare, scolios kan försämras. Det kan också bero på benskörhet (eller mätfel såklart.)

Svar på tråden Hur kan man krympa i min ålder???