Inlägg från: Anonym (Kenta111) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kenta111)

Skulle ni hjälpa era barn ekonomiskt med bostad?

Säg att ni sitter i en villa värd 13-14m med 2ish m i lån. Ni har 50-60 netto i pension livet ut och ska precis pensionera er.

Ni får dessutom 5-6 msek netto i pensionsutbetalning i en klumpsumma.

Ni har två barn i 20års åldern som väldigt gärna vill ha hjälp med insats för att komma in på bostadsmarknaden. Ni har inte haft något sparande till barnen att tala om.

hur hade ni agerat? Bränt all cash själva eller hjälpt barnen? Isf hur mycket?

• Svar på tråden Skulle ni hjälpa era barn ekonomiskt med bostad?
  • Anonym (Kenta111)

Tack för svaren. Hur många hade bränt 6 msek på att åka 10 varv jorden runt med mera, utökat lånen varje gång någon renovering krävdes på huset och sen flyttat till en billigare bostadsrätt och tagit en stor del av mellanskillnaden till ett lek-konto för fler jorden runt resor?

samtidigt som barnen, som är ambitiösa, pluggar bra utbildningar och får väldigt bra trainee-tjänster verkligen skulle behöva hjälp med en bra lägenhet i Stockholm där de växte upp och har hela sitt nätverk?

• Anonym (Kenta111)
    Anonym (H) skrev 2024-07-09 16:18:47 följande:
    Är du mångmiljonär då eller. Går ej ihop i min värld hur man kan ha råd med detta

Jag har två små barn och ett ägt boende. När de är 25 kommer jag ha +30 års kötid i bostadskön och kommer lätt få tag i en grym HR. Då säljer jag min bostad och cashar in barnen. Behöver ju knappast vara miljonär för det. Varför ska jag sitta i en jättestor bostad när barnen flugit ut?

• Anonym (Kenta111)
    Körsbärsdalen skrev 2024-07-09 16:20:45 följande:

Jag hade nog hjälpt till med kontantinsatsen till första bostaden i varje fall.

Om de ville bo i Sthlms innerstad och det innebar 1 msek per barn?
  • Anonym (Kenta111)
    Mia448 skrev 2024-07-09 16:24:44 följande:
    Men om ni har bra utbildningar så har ni råd att köpa eget när ni jobbar ett tag. Man kan hyra sålänge.
    Är deras pengar och de har rätt att göra vad de vill. Är ju ej kul heller att ge bort pengar när personen förväntar sig det som du verkar göra 
    En etta i innerstan på 30 kvm går loss på runt 3,5 msek. Så 525k i insats krävs. Hur ska du spara ihop det när andrahandsboendena kostar 15+ i månaden?

Visst, du kan köpa något i någon förort där du inte vill bo och hoppas på uppgång. Men det kan lika gärna dippa. Men bo i innerstan vill man göra som ung, inte när man är 40 och har 3 barn
  • Anonym (Kenta111)
    Anonym (Ganska snäll) skrev 2024-07-09 16:46:07 följande:

Bor i rikets näst största stad, obelånad villa, lämplig för generationsboende.
    Priserna är inte som i Stockholm.
    Mina barn behöver inte ta studielån, de kan bo hemma och plugga, de har tillgång till bil. De har en bra slant på banken.
    Tror inte mina ungar kommer fråga oss föräldrar om vi kan köpa lägenhet utan jag hoppas att de stolt kommer berätta att de hittat ett boende de har råd med och kommer trivas med.

Vart kommer slanten från?

pengarna i Göteborg är kanske värda 1/3 i Sthlm
  • Anonym (Kenta111)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-09 16:30:23 följande:
    Det är knappast nödvändigt att bo i Stockholms innerstad.

fast om du valt att låta dina barn växa upp i ett område, älska det och ha alla sina vänner där och dessutom utan problem hjälpa dem att bo där så är det ju speciellt att säga att det går lika bra att bo i Rågsved gubben

• Anonym (Kenta111)
    BellaDonnna skrev 2024-07-09 17:50:57 följande:
    Vad är det för fel på att bo i förorterna?
    Inget fel alls.

men om DU valt att bosätta dig i område x och låtit barnen växa upp där och få alla sina vänner där är det ju rätt trist för dem bo någonannanstans 
  • Anonym (Kenta111)
    BellaDonnna skrev 2024-07-09 18:11:44 följande:

Så illa tycker jag inte det är att åka ett par stationer.

Men du menar alltså att alla andra av barnens kompisar också får x antal miljoner av sina föräldrar? 

Alla som skaffar sig lägenheter i lite trevligare områden har på något sätt fått tillskott av föräldrar ja. Sparande eller dylikt
  • Anonym (Kenta111)
    BellaDonnna skrev 2024-07-09 18:20:09 följande:
    Vi har nog inte samma syn på vilka trevligare områden kan vara. 

Det som gör mig fundersam är villan som är värd 13-14 miljoner, du menar att den är i innerstan eller?

Eftersom det är där barnen helst vill bo och där de växt upp?

nej inte exakt. Men väldigt nära. Kan föralldel ta en lgh som ligger precis vid villan. Men knappast billigt det heller.

sen är det ju en fråga om hur stark investeringen är. 

en lgh på Tex Odenplan med svinlåg hyra, butiker på bottenplan i ett sekelskiftshus är en stensäker investering. En lägenhet i tex Vällingby C är det absolut inte

Svar på tråden Skulle ni hjälpa era barn ekonomiskt med bostad?