• Anonym (V)

Prata med sig själv

Så pinsamt.
    Jag var stressad idag för att något hände. Jag jag runt hemma och försökte fundera ut en lösning. när jag är stressad och har mycket tankar i huvudet så pratar jag ofta för mig själv. Är ärftligt tror jag för min pappa gör ochså detta.

Iaf så behövde jag gå ner och hämta posten i mitt postfack. Var i mina egna tankar fortfarande och insåg först när jag stod i trapphuset att jag pratade med mig själv, ej jättehögt men så att det hördes. Och det stod två personer vid sina postfack. 

Finns det fler som pratar högt med sig själva så att det känns bättre för mig..

• Svar på tråden Prata med sig själv
  • Anonym (Lisa)

Hej! Ja, jag pratar också med mig själv, speciellt när jag är stressad som dig eller när jag är upprörd. kul att du nämner ärftlighetsfaktorn och att din pappa också pratar med sig själv, det är likadant i vår familj, min pappa och jag pratar med oss själva. 

Jag läste någonstans att prata med sig själv på något sätt utvecklar språkcentra, det är alltså kopplat till något positivt. Men jag känner med ibland att man känner sig ganska konstig när man gör det.. Det skadar ju dock ingen så jag tar det med ro, hoppas att du med kan göra det och se det som en charmig del av dig:)

• Aniiee

Det påstås att intelligenta människor pratar med sig själva, som ett sätt att resonera och lösa problem. Så....

Ja, jag är också skyldig till detta. Folk får väl tycka att jag är konstig. Det gör inget.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Bubbel)

Jag pratar med allt.

Bilen, medtrafikanter, grannens katt, min dator, medan jag läser bruksanvisningen till motordrivna trädgårdsredskap, med alla praktiska saker som jävlas samt min egen tjattermonolog i skallen som ibland läcker ut.

Orka bry sig om vad andra tycker.

• Anonym (ti)

Nja. Jag har låtsaskonversationer ibland. Talar då rakt ut själv och tänker ut motpartens svar i huvudet.

Vet inte riktigt varför man gör så men jag har haft denna vana länge. Sker både hemma och när jag är ute. Fast ute i det offentliga så pågår hela konversationen i mitt huvud förstås. Vill ju inte bli uppfattad som en galning av förbipasserande. 

• Anonym (l)

Gud ja det gör jag och när jag kommer på mig själv med det att någon annan hör det påtalar jag det själv , då skrattar personen till och säger de vet för de är likadana själva. Tror det är vanligt. Släpp det De kan förresten tro att du har en sån där hörselsnäcka i örat från mobilen och pratar med någon annan. 

• Anonym (Klafset)
    Anonym (V) skrev 2024-07-10 19:10:42 följande:
    Prata med sig själv

Så pinsamt.
    Jag var stressad idag för att något hände. Jag jag runt hemma och försökte fundera ut en lösning. när jag är stressad och har mycket tankar i huvudet så pratar jag ofta för mig själv. Är ärftligt tror jag för min pappa gör ochså detta.

Iaf så behövde jag gå ner och hämta posten i mitt postfack. Var i mina egna tankar fortfarande och insåg först när jag stod i trapphuset att jag pratade med mig själv, ej jättehögt men så att det hördes. Och det stod två personer vid sina postfack. 

Finns det fler som pratar högt med sig själva så att det känns bättre för mig..

Äh, det är ju bara att låtsas att du pratar med någon genom dina ear pods. Håll för ena örat med handen så de tror att du har ena podden där inne. Hämta posten och gå upp igen medans du fortsätter låtsasprata. 
  • Anonym (Exfru)

Ibland pratar jag högt ensam hemma och det känns bra!Förstår inte problemet.

• Anonym (ti)

Finns det ingen mer än jag som har låtsade konversationer med en annan person? Man pratar högt själv till personen och föreställer sig i huvudet vad den andra personen skulle svara?

De personer jag talar till är såna som finns i verkliga livet. Personer jag skulle vilja träffa på riktigt men där det troligtvis aldrig blir av.

• Anonym (ti)

Precis som Ella, i 90-talsserien "Glappet", gjorde framför spegeln.

Hon låtsades också prata med folk, att dessa ställde frågor till henne och hon svarade dem.

• Anonym (Natalie)

Jag gör det ibland när jag är stressad också, alltså inte har konversationer direkt men om jag letar efter nått typ: Vart har jag lagt den , den måste vara här nånstans eller typ : Vad var det nu jag skulle göra? 

Det är nog inte alls ovanligt , tror inte de tyckte det var konstigt. 

Svar på tråden Prata med sig själv