• mellanbror

Hjälpa min lillebror, han upplever att han är svarta fåret

Hej,
    Har ni tips på vad jag kan göra för att stötta min lillebror?
    Jag och min storebror är runt 30, han är läkare och jag är ingenjör. Utåt sett är båda skurna svärmorsdrömmar som har sunda roliga äventyr, hobbys, partners, och har pluggat & arbetar flitigt.
    Lillebror är 22 och är på de flesta sätt en bättre människa än oss men det syns inte utifrån och jag misstänker att det tär på honom. Tror inte han gick ut gymnasiet med fullständiga betyg, han har ett enkelt jobb där han trivs sådär och är ganska vilsen i vad han ska göra av livet. (Även jag kände mig vilsen när jag var 22, spelade bara dator hela dagarna men det syntes inte utifrån eftersom jag i alla fall tragglade mig igenom en utbildning och hade goda vänner)
    Föräldrarna skilde sig när jag var 18 och lillebror var 10, jag tror skilsmässan tog hårdare på honom än på oss äldre bröder. Både jag och lillebror värnar varmt om våra nära vänskapskretsar som vi har haft sedan grundskolan. Problemet är att hans krets har missbrukat droger ända sedan 15-16års åldern (mestadels weed, men möjligen även annat senaste åren). Nyligen ringde han mig på fyllan och ventilerade lite blandat, han berättade att han är trött på att alla hans vänner, både gamla och de nya som dyker upp ska vara "pundare". Han berättar att han själv slutat men att det finns överallt omkring honom och han vet inte vad han ska göra. Jag upplevde någonstans att han kände en rädsla för att bli ensam med. Han nämnde även att han är det svarta fåret bland oss bröder och tog upp massa exempel då han gjort våra föräldrar besvikna och fått dem att börja gråta.