• mellanbror

Hjälpa min lillebror, han upplever att han är svarta fåret

Hej,
    Har ni tips på vad jag kan göra för att stötta min lillebror?
    Jag och min storebror är runt 30, han är läkare och jag är ingenjör. Utåt sett är båda skurna svärmorsdrömmar som har sunda roliga äventyr, hobbys, partners, och har pluggat & arbetar flitigt.
    Lillebror är 22 och är på de flesta sätt en bättre människa än oss men det syns inte utifrån och jag misstänker att det tär på honom. Tror inte han gick ut gymnasiet med fullständiga betyg, han har ett enkelt jobb där han trivs sådär och är ganska vilsen i vad han ska göra av livet. (Även jag kände mig vilsen när jag var 22, spelade bara dator hela dagarna men det syntes inte utifrån eftersom jag i alla fall tragglade mig igenom en utbildning och hade goda vänner)
    Föräldrarna skilde sig när jag var 18 och lillebror var 10, jag tror skilsmässan tog hårdare på honom än på oss äldre bröder. Både jag och lillebror värnar varmt om våra nära vänskapskretsar som vi har haft sedan grundskolan. Problemet är att hans krets har missbrukat droger ända sedan 15-16års åldern (mestadels weed, men möjligen även annat senaste åren). Nyligen ringde han mig på fyllan och ventilerade lite blandat, han berättade att han är trött på att alla hans vänner, både gamla och de nya som dyker upp ska vara "pundare". Han berättar att han själv slutat men att det finns överallt omkring honom och han vet inte vad han ska göra. Jag upplevde någonstans att han kände en rädsla för att bli ensam med. Han nämnde även att han är det svarta fåret bland oss bröder och tog upp massa exempel då han gjort våra föräldrar besvikna och fått dem att börja gråta.
    Jag personligen tycker det är otroligt svårt att få nya riktigt nära vänner, jag är dålig på det och håller hårt i de gamla. Jag har inte heller något särskilt intresse av att lära känna nya. Lillebror fungerar troligen rätt likadant och jag förstår att det hade tagit emot något enormt för honom att släppa sitt gamla järngäng, och jag vet inte ens om det hade varit bättre för honom. Han säger även att han inte ser det som möjligt att vännerna kommer sluta med droger. De andra behöver knappt sluta eftersom många av dem har ärvt mycket pengar & kan puttas in i bra arbeten. Lillebror är sportig och har nyss tagit upp fotboll igen vilket är kul, hans vänner skulle aldrig röra en boll.
    Jag och lillebror ses någon gång då och då, kör sport m.m. men inte särskilt ofta, jag hade gärna träffat honom mer men det blir inte av så mycket eftersom jag har mycket annat för mig. Jag vågar sällan gräva i tuffa ämnen när vi ses, typ mående eller planer i livet, för det känns som att han stänger sig då, det blir för jobbigt att prata om. Så kommit fram till att det är bäst att vi bara har kul ihop.
    Lillebror är världens finaste kille som förtjänar allt gott. Han är också SMART, men det tror han inte själv, han behöver mer självförtroende på den biten bara.
    Finns det något jag kan göra? Hur tror ni han tänker?
    Kanske försöka pusha honom till att plugga i en annan stad?
    Två hinder där är dock, 1.gymnasiebetygen, och 2.att han äger en liten billig lägenhet i staden vi bor.
    Kan man jobba med något kul långt bort?
  • Svar på tråden Hjälpa min lillebror, han upplever att han är svarta fåret
  • mellanbror

Styckenindelningen kom inte med och jag hittar ingen redigeringsknapp. Ledsen för det. Hoppas det går att läsa ändå. 

• Anonym (Vänta)

Förstår inte hur du tänker? Skulle han känna sig mindre som det svarta fåret om du pushar honom att flytta långt bort?

• mellanbror
    Anonym (Vänta) skrev 2024-07-10 21:52:30 följande:

Förstår inte hur du tänker? Skulle han känna sig mindre som det svarta fåret om du pushar honom att flytta långt bort?

Plugga i en studentstad var iden. 

Ett sätt att komma ifrån hans destruktiva umgänge och samtidigt naturligt hitta nya intressen och vänner. Någon form av nystart på ny ort, komma ifrån gamla vanor. 
  • Anonym (Fortsätt att värna relationen)

Vad fint att din lillebror verkligen finns i ditt hjärta, jag blev lite rörd av att läsa din trådstart.

Kanske är din lillebror bara lite vilsen, som många 22-åringar är. Eller så är det delvis sån här han är. Han kanske inte är en person som tycker att det är viktigt att "lyckas", att klättra på karriärstegen för att sedan kunna skaffa sig ett bättre och dyrare boende. Han kanske helt enkelt är nöjd med det lilla i livet. Och det är helt okej! Själv föredrar jag ett stort och rikt sinne framför en stor och rik plånbok, förutsatt att man har så att man klarar sig hyfsat och inte behöver vända på varenda krona. 

Du skriver att er lillebror på många sätt är en bättre människa än dig och er storebror. Så fint sagt! Jag tycker mig ha märkt i livet att ju längre en människa har kommit i sin emotionella/personliga utveckling, desto mindre intresserad av yttre/ytlig framgång blir hen. Så jag tänker att det viktigaste du kan göra för din lillebror är att berätta för honom hur mycket du bryr dig om honom samt att du kan sätta ord på hans kvalitéer. Är han en djup tänkare? Någon som förstår hur människor funkar? Har han hög empati? Om han har dessa, eller andra färdigheter så sätt ord på dem och bygg upp honom med de orden. Berätta för honom att du ser hans kvalitéer och att du värdesätter dem. 

Att han känner sig som "det svarta fåret" skulle mycket väl kunna ha sin grund i att det finns en slags förväntning och faktiskt en kravbild på honom som kommer från era föräldrar, samt att han upplever att du och storebror har lyckats bättre när det kommer till att möta den kravbilden. Men innerst inne så kanske han inte ens vill leva så! Så att du sätter ord på hans kvalitéer och bygger upp honom med de orden blir extra viktigt om det nu är något som era föräldrar inte är superbra på att göra i förhållande till honom.

Sen det här med festande och kompisar som partydrogar.. det är ju inte helt lätt. Det är bara han som vet i vilken utsträckning detta förekommer samt hur tunga droger det handlar om. Det är inte säkert att han berättar hela bilden för dig. Enligt mig så kan du utgå från att han berättar max hälften av hela bilden för dig. Har partydroger väl kommit in i någons liv så kan det snabbt eskalera. Det är dock fint att han har berättat en del av detta för dig. Det visar på att han förstår att det är ett problem i hans liv samt att du är någon han vill anförtro sig åt.

Så ring honom ofta, visa att du bryr dig, sätt ord på hans kvalitéer och berätta för honom att du värdesätter honom och hans kvalitéer som människa. Bygg upp honom med dessa ord. Inte bara en gång, utan så ofta som han behöver. Visst, det kan bli många telefonsamtal med upprepningar. Men känner han sig låg så behöver han få höra vilka kvalitéer han har och att det finns någon där ute (dvs du) som ser dem. Känner hans sig trygg med dig så kommer han att öppna upp sig ännu mer för dig i framtiden och då kan du ta det därifrån.

Vilken fin storebror du är!

• Anonym (Fortsätt att värna relationen)
    mellanbror skrev 2024-07-10 23:05:02 följande:
    Plugga i en studentstad var iden. 

Ett sätt att komma ifrån hans destruktiva umgänge och samtidigt naturligt hitta nya intressen och vänner. Någon form av nystart på ny ort, komma ifrån gamla vanor. 
    Absolut, plugga i studentstad kan ju vara något som skulle kunna vara bra för honom. Men frågan är bara hur sugen han är på att byta boende, ta studielån.. ja och att plugga då också.

Han kanske inte alls vill byta bostad (jobbigt med förändringar, trivs bra som det är just vad gäller bostad). Sen när det kommer till att plugga så måste man ju ha motivation, annars går det inte.

Helt lätt är det inte. Men visst, du kan ju alltid fråga honom. 
  • Anonym (D)

Finns några olika vägar beroende på vad han vill.

Skulle han vilja få gymnasiekompetens för allmän behörighet och samtidigt få ett socialt sammanhang kan han läsa på folkhögskola. 

Behöver han bara komplettera enstaka ämnen skulle han kunna läsa dem på komvux på deltid, antingen på plats eller distans.

Vill han läsa in natur- och matteämnen finns ju tekniskt basår. 

Nu framgår det inte riktigt om han äger eller hyr lägenheten. Dock brukar det inte vara omöjligt att hyra ut sitt boende p.g.a studier. 

Är han inte jättenöjd med jobbet han har nu finns också olika vägar. Han behöver inte nödvändigtvis läsa 4-5 år för en akademisk examen. Det finns massvis med KY-utbildningar på 1-2 år som ger goda möjligheter till jobb snabbt. 

Svar på tråden Hjälpa min lillebror, han upplever att han är svarta fåret