Hjälpa min lillebror, han upplever att han är svarta fåret
Vad fint att din lillebror verkligen finns i ditt hjärta, jag blev lite rörd av att läsa din trådstart.
Kanske är din lillebror bara lite vilsen, som många 22-åringar är. Eller så är det delvis sån här han är. Han kanske inte är en person som tycker att det är viktigt att "lyckas", att klättra på karriärstegen för att sedan kunna skaffa sig ett bättre och dyrare boende. Han kanske helt enkelt är nöjd med det lilla i livet. Och det är helt okej! Själv föredrar jag ett stort och rikt sinne framför en stor och rik plånbok, förutsatt att man har så att man klarar sig hyfsat och inte behöver vända på varenda krona.
Du skriver att er lillebror på många sätt är en bättre människa än dig och er storebror. Så fint sagt! Jag tycker mig ha märkt i livet att ju längre en människa har kommit i sin emotionella/personliga utveckling, desto mindre intresserad av yttre/ytlig framgång blir hen. Så jag tänker att det viktigaste du kan göra för din lillebror är att berätta för honom hur mycket du bryr dig om honom samt att du kan sätta ord på hans kvalitéer. Är han en djup tänkare? Någon som förstår hur människor funkar? Har han hög empati? Om han har dessa, eller andra färdigheter så sätt ord på dem och bygg upp honom med de orden. Berätta för honom att du ser hans kvalitéer och att du värdesätter dem.
Att han känner sig som "det svarta fåret" skulle mycket väl kunna ha sin grund i att det finns en slags förväntning och faktiskt en kravbild på honom som kommer från era föräldrar, samt att han upplever att du och storebror har lyckats bättre när det kommer till att möta den kravbilden. Men innerst inne så kanske han inte ens vill leva så! Så att du sätter ord på hans kvalitéer och bygger upp honom med de orden blir extra viktigt om det nu är något som era föräldrar inte är superbra på att göra i förhållande till honom.
Sen det här med festande och kompisar som partydrogar.. det är ju inte helt lätt. Det är bara han som vet i vilken utsträckning detta förekommer samt hur tunga droger det handlar om. Det är inte säkert att han berättar hela bilden för dig. Enligt mig så kan du utgå från att han berättar max hälften av hela bilden för dig. Har partydroger väl kommit in i någons liv så kan det snabbt eskalera. Det är dock fint att han har berättat en del av detta för dig. Det visar på att han förstår att det är ett problem i hans liv samt att du är någon han vill anförtro sig åt.
Så ring honom ofta, visa att du bryr dig, sätt ord på hans kvalitéer och berätta för honom att du värdesätter honom och hans kvalitéer som människa. Bygg upp honom med dessa ord. Inte bara en gång, utan så ofta som han behöver. Visst, det kan bli många telefonsamtal med upprepningar. Men känner han sig låg så behöver han få höra vilka kvalitéer han har och att det finns någon där ute (dvs du) som ser dem. Känner hans sig trygg med dig så kommer han att öppna upp sig ännu mer för dig i framtiden och då kan du ta det därifrån.
Vilken fin storebror du är!