Inlägg från: Anonym (Lady) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lady)

Semester och föräldraledighet

Och så har vi min kollega som missade att lämna in sin FL-ansökan i tid och blev nekad sina långa ledighet.
    Haha, så rätt åt henne det var. OCh det viskade vi inte direkt om. Äntligen fick hon känna på hur det är att vara tvungen att jobba för att egoisterna kräver sin RÄÄÄÄÄÄÄTT!

Det har gått så långt med detta äckliga beteende att vi, min min arbetsplats, håller egoisterna på en armlängds håll. Den värsta parasiten bjuder vi inte med när vi ska ha AW ens, vad ska hon ha en inbjudan till den för? Hon måste ju umgås med baaaaaaaaaaaaaarnen.

Idiotisk lag det där...

Vi har en anställd som inte hade någon FL kvar att ta ut, hon sa högt och tydligt på ett personalmöte att hon ändå tyckte att småbarnsföräldrar skulle prioriteras när semestern skulle läggas. Långnäsa fick hon! Det var en höjdpunkt, då fick hon känna på hur det känns att inte få sina önskade dagar beviljade.

Jag förstår personer som "Teamis" här i tråden. Hade gjort exakt likadant. OCh såna som "Agda90" skulle jag som högst nicka till på morgonen, ingen jag skulle lagt energi på att ens tilltala.

• Anonym (Lady)
    Hjelm skrev 2024-07-15 10:11:05 följande:
    Jag har haft kollegor med barn som på fullaste allvar påstått att min "arbetsförmån" är att jag kan ha sovmorgon när jag är ledig. Och skulle vi nån gång ha konferens på annan ort (vilket hittills aldrig hänt på 8 år) kan jag sova över på hotellet medan de måste åka hem till sina barn.

Jag sa att det är ingen arbetsförmån, för det har ingenting med vårt jobb och anställning att göra. Att jag har en mer flexibel FRITID beror på att jag inte har några barn; de hade också haft sovmorgon på helger eller kunnat övernatta vid konferenser om de inte valt att skaffa barn.

De kunde på riktigt inte förstå detta.
    Ja du, man upphör alrig att förvånas.

Jag har vuxna barn numera men inte ens då när de var små betedde jag mig som dagens småbarnsföräldrar.
    Vet inte ens om man kunde göra så då.

Kom att tänka på en kollega som skulle söka nytt jobb, hon fick det inte... hon krävde sin RÄTT att jobba kortare dagar för hon har småååååbaaaarn.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Lis) skrev 2024-07-15 10:29:07 följande:

Jag har också många exempel på hur kollegor betett sig. Några lägger 8 v ledigt över semesterperioderna. När det sen blir diskussion om hur man ska lösa bemanning, alla vet att det inte går att ta in vikarier, sitter de och tittar i det blå som att de inte har med det att göra Tycker inte de behöver vara med på möten för att diskutera sommar planering för deras är ju klar. Eller lägger ledigt hela julen och sen när någon annan inte får möjlighet att resa till sin familj försynt frågar om de kan tänka sig att flytta något efter lång betänketid säger att ja 7 januari kan jag jobba. Eller kollega som tagit alla jul och sommarlov ledigt nu har slut på föräldradagar och sen sitter och gråter för att den inte fick ledigt. Nej Sorry ingen offrar sig för dig när du aldrig bjudit till själv. Sen kan de också sitta och klaga på dålig löneutveckling som att man inte fattar att hur du bjuder till och ser på ditt arbete också påverkar din lön.Alla människor har nära och kära och semesterplaner och önskningar. Det får man förstå.

Helt riktigt.
    Är man en egoist så får man samma tillbaka.

Skulle inte offra en sekund till fördel för en sån människa.

• Anonym (Lady)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 10:14:44 följande:
    Och den här typen av beteende som du uppvisar här, är ett sådant som skulle visa sig negativt i lönekuvertet vid lönerevision på min arbetsplats. En av lönekriterierna är att bidra positivt till arbetsplatsens klimat och att mobba kollegor är verkligen inte ett sådant beteende.
    Vilket beteende?

Om jag ordnar med en AW så ligger bollen hos mig vem som tillfrågas.
    Egoisterna är ju annars så noga med att prioritera att vara med sina ungar så varför skulle jag ens tillfråga dem?
    Sen vill jag inte umgås med egoister heller för den delen.

Min löneutveckling är det inget fel på för övrigt. Jag utför ett bra arbete och klättrar ständigt uppåt.

Hur det är på din arbetsplats har inget med mig att göra och rör mig således inte i ryggen.

• Anonym (Lady)
    Anonym (My) skrev 2024-07-15 17:59:15 följande:
    Du beter dig som en mobbare. Det är inte ett dugg bättre än när barn utesluter en klasskompis från kalaset. Jag hade skämts om jag uttryckt mig som dig, eller betett mig som du beskriver och jag är tacksam att slippa ha med dig att göra i verkliga livet!
    Haha, nej du. Det är inte jämförbart för fem öre.
    Och eftersom att du inte är jag så slipper du skämmas, bra va?

Tack detsamma förresten.
  • Anonym (Lady)
    Agda90 skrev 2024-07-16 15:35:43 följande:
    Ja men att bete sig illa är alltså ok. Mobba kollegor på en arbetsplats för att de har barn. Du hade inte vågat gå i närheten av mig för hade jag arbetat på din arbetsplats hade det snabbt blivit en arbetsmiljöfråga hos HR än mindre "högst nicka" till mig. Jag har inget över längre för den typen av kollegor. 
    Bete sig illa?
    Vad menar du?
    Måste man gulla med folk som beter sig som jag beskrev?

Om jag initierar en AW så bjuder jag vilka jag vill. Det kan inte vare sig du eller HR göra ett skit åt.
    Så spring och skvallra du, varsågod.

Och jag lovar dig, jag hade vågat gå i närheten av dig. Inga problem. Jag har tacklat såna som du förr.
    Jag har inget över längre för den typen av kollegor.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Hemmafrugan) skrev 2024-07-17 17:02:49 följande:

Tänk om en förälder istället kunde vara just förälder och så hade det här inte varit ett problem på arbetsplatserna....

Hemmafru menar du?
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-07-17 15:20:53 följande:
    Du verkar inte ha förstått vad signaturen "Lady" berättar.
    Din kränkta ilska förvrider hennes inlägg till något det inte är.

Du är ett strålande exempel på personer jag inte anställer.
    Precis. Ibland tror man att folk gör så med flit.
    Tänker inte lägga mer energi på personen, hon får vara arg så mycket hon vill. Det förändrar absolut ingenting ändå.
Svar på tråden Semester och föräldraledighet