Inlägg från: Hjälp mig snälla 2024 |Visa alla inlägg
  • Hjälp mig snälla 2024

Sakförhållanden som inte stämmer i socialtjänstens utredningsbeslut

Hej.
    Socialtjänsten har gett mig ett skriftligt utredningsbeslut på många sidor med fakta och sakförhållanden som inte stämmer. Jag har tidigare fått ett underlag på utredningen som jag skriftligen korrigerat och lämnat till utredaren och utredaren har bekräftat att detta har mottagits och lästs igenom. Trots mina korrigeringar är det många sakförhållanden som är felaktiga. Det finns även uttryck av åsikter snarare än fakta och sakförhållanden.
    Jag har nu blivit ombedd att skriva vad jag tycker är fel, igen, och skicka in. Men jag upplever att socialtjänsten inte tar till sig det jag skriver samt fokuserar på vissa saker och ignorerar andra, utifrån vad som passar deras utredning.
    Socialtjänsten uttrycker även att jag som förälder inte kan ta hand om mitt barns behov, att andra aktörer sagt saker som dessa aktörer inte sagt och utelämnar saker som aktörer har sagt. Ibland verkar informationen bli förvanskad, jag får höra en sak av en aktör som pratat med socialtjänsten. Sedan säger socialtjänsten att aktören har sagt en helt annan sak. Socialtjänsten påpekar även brister hos mig som förälder med sakförhållanden som inte stämmer.
    Min fråga är hur jag bäst ska gå tillväga? Ekonomiskt har jag inte råd att betala en advokat.
    Ska jag kontakta utredarens chef? Jag är rädd att allt jag gör vänds till min nackdel av socialtjänsten, så jag har inte vågat kontakta chefen.
    Vad mer kan jag göra?
    Snälla, ge mig råd och jag är tacksam för om någon som varit i liknande situation kan ge mig råd.
    Tack snälla.
Svar på tråden Sakförhållanden som inte stämmer i socialtjänstens utredningsbeslut