Behöver hjälp att stå ut
Watch Vore det inte en bra ide att låta hunden få en ny kompis i form av tex en ung hundintresserad tjej som kan gå ut på långpromenad några ggr i veckan?
Kanske någon som inte får ha en egen hund, för sina föräldrar. När jag var yngre så hade jag flera grannhundar som jag gick ut med under många års tid. Antingen regelbundet elr när ägaren behövde hundvakt. Ett par stycken ställde jag ut oxå, å tränade lydnad med!
win-win situation för båda parter. :)
Din hund skulle få nåt eget att tänka på, och vara tröttare o mer harmonisk hemma. (det låter på din beskrivning som att hon nog delvis iaf känner ditt avståndstagande.. elr att hon söker uppmärksamhet o mera kel. Oxå en möjlighet att hon "vet" om barnet, och därför vill va nära/ hålla dig under uppsikt å beskydda dig. )
Hursomhelst så tror jag att om du vill att hon ändrar beteende, så får du/ni nog hjälpa henne lite på traven, så hon får nåt nytt, skojigt som håller henne aktiverad och sysselsatt. Bättre att fixa det nu, än senare när det kanske hunnit hopa sig till ett ännu större problem. Å det är ingen skam i att låna ut sin hund åt andra, när man själv inte orkar!. Du gör dem en tjänst, vars liv blir så mycket ljusare, friskare å gladare, av att få möjlighet att umgås med en hund ibland.
-Var öppen för andra människor under era promenader, se om någon visar extra intresse för hunden. Det behöver ju inte va en ung tjej heller, utan kanske en ensam pensionär som skulle bli väldigt glad över att få ha hunden hos sig ibland, 2-3 timmars kel+ en promenad nån dag nu som då, osv...Någon som älskar hundar , å typ gärna tränar trix med lite godis som belöning, det skulle göra stor skillnad för hundens mående, tror jag. (eller vad nu hunden i fråga helst vill göra för aktivering)
Men möjligheterna är många, dock kanske svårt att hitta rätt folk, personkemi, m.m. oxå beroende på var du bor, förstås. Hittar du ingen, och om du har råd, så kan du ju anlita en dog walker..