Inlägg från: Anonym (Hatar Benso) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hatar Benso)

Benzo???

Jag har bara ett ord för Benso, och det är RUN! Det fungerar bra vid enstaka tillfällen, men är oerhört beroendeframkallande och har förstört mitt liv.

Jag fick det i samband med dödsfall inom familjen, och sedan var jag fast. Jag mådde bra och ingen ångest. Mitt livs räddning - trodde jag. Tog det sporadiskt men blev tolerant, och jag reagerade med ångestattacker. Men den lilla tabletten gjorde mig lugn igen.

Jag började må dåligt, och fick diagnosen fibromyalgi. Blev mer eller mindre sängliggande. Vad ingen då visste var att jag led av ständig abstinens. Livet började bli helt vedervärdigt med helvetisk ångest och sömnproblem, och kunde vara vaken i flera dygn och fick hallucinationer. Började stamma.

Jag var tvungen att sluta. En CT kan vara livsfarlig, men varje liten tablett orsakade panikattacker så att svetten rann och jag fick röda fläckar i ansiktet och på halsen.

Så jag gjorde en CT och klippte rakt av, och har upplevt helvetets helvete med hallucinationer, kramper och 30 symtom till. Nu har det gått 8.5 år, och jag ligger fortfarande på soffan och kan knappast ta mig till badrummet

Gick in på BenzoBuddies, ett amerikanskt forum, och fick veta att jag är inte ensam om mina problem. Hundratals medlemmar berättade om samma lidande med långdragna abstinensbesvär som varat i många år.

Visst, vi är extremfall, 20% drabbas av detta. Enligt sjukvården så tar det 12-18 månader att komma igen. Men för andra kan det ta 6 månader, det är så individuellt.

Så mitt råd är att undvika Benso eftersom det är benämnt som ett rävgift. Man vet aldrig hur lång tid det tar för hjärnan och nervsystemet att läka, och det är inte nådigt.

• Anonym (Hatar Benso)

Tillägg: Det är inte bara en CT som kan orsaka ett långt lidande. Medlemmar på detta forum hade gjort årslånga nedtrappningar och gått ned till 0.01 mg men det spelade ingen roll. De blev lika sjuka som mig.

• Anonym (Hatar Benso)

Man tror att man klarar att inte ta det varje dag, men tyvärr så är det inte så enkelt. Benso är en förrädisk drog som är starkt beroendeframkallande. Efter ett tag skriker hjärnan efter en högre dos - tolerans. Om du inte tar en tablett så får du ångest och abstinensliknande symtom. Och det enda som lugnar är då att ta en tablett. Och sedan är helveteskarusellen igång.

Svar på tråden Benzo???