Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Betala halva resan för barnen?

Jag tycker det beror helt på omständigheterna i det specifika fallet.

-Har ni barnen lika mycket och således själva betalar för barnen på er tid?

-Gör du något motsvarande med barnen när de är hos dig eller är denna resa istället för det?

-Har du haft något att säga till om i huruvida denna resa ska ske, när och om era barn ska med?

Svaren på ovanstående frågor är omständigheter som påverkar mitt svar på TS fråga.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2024-07-14 22:15:28 följande:

Han var snäll och betalade en resa för både TS och barnen medan de låg i skilsmässa. TS behovde inte ens bidra då. Tycker gott hon kan visa lite generositet tillbaka nu, om hon har råd. Det handlar ju tydligen bara om hälften av flygbiljetterna for barnen, inte ens hotell eller mat eller aktiviteter.

Eller så menar TS att resan betalades med gemensamma tillgångar som gift par.
  • Tom Araya

Nu funkar inte citeringen igen...

@ Anonym (hell no!) inlägg #61

Jag tycker det spelar roll p.g.a. min egna erfarenheter som skilsmässobarn.
    Jag bodde heltid hos pappa med varannan-helg-umgänge med mamma, således var det mamma som betalade underhåll till pappa. Min mamma och hennes nya man hade husvagn de ställde på en privat tomt uppe i Dalarna varje vinter. Så vi barn åkte med dit på skidsemester en vecka varje år. Min pappa hade inte samma möjligheter, men ville ge mig den. Av det skälet + att han var den som mottog underhåll och barnbidrag för min försörjning gjorde att han var med och betalade för mig under skidsemestern med mamma. Hade detta gjorts utan hans samtycke hade saken kunnat bli en annan.
    Jag tycker det fanns goda skäl till den lösningen, liksom många andra ekonomiska lösningar mina skilda föräldrar hade som för andra inte är självklara.

Svar på tråden Betala halva resan för barnen?