Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Betala halva resan för barnen?

Han var snäll och betalade en resa för både TS och barnen medan de låg i skilsmässa. TS behovde inte ens bidra då. Tycker gott hon kan visa lite generositet tillbaka nu, om hon har råd. Det handlar ju tydligen bara om hälften av flygbiljetterna for barnen, inte ens hotell eller mat eller aktiviteter.

• Tow2Mater
    Anonym (Nä) skrev 2024-07-14 22:16:45 följande:

Tow2Mater, du menar när de fortfarande var gifta och hade gemensamt ekonomiskt ansvar för barnen och lika gärna hade kunnat ångra skilsmässan efter betänketiden? Jättegulligt av honom att ta ansvar under äktenskapet. Men nu är de skilda.

Han hade kunnat sagt nej till att betala resan pga pågående skilsmässa.
  • Tow2Mater

Tom Araya skrev 2024-07-14 22:19:58 följande:
    Eller så menar TS att resan betalades med gemensamma tillgångar som gift par.
    Forstår jag det har fel?
    Varför är datumet för ansökan om skilsmässa viktigt för bodelningen?
    Dagen som tingsrätten mottager ansökan om äktenskapsskillnad kallas för brytdagen eller kritiska tidpunkten. Bodelningen ska ske utifrån hur egendomsförhållandena (tillgångar och skulder) ser ut på brytdagen. Tillgångar och skulder som uppkommer efter denna dag, ska som huvudregel lämnas utanför bodelningen.

advokatfamiljforsvar.se/familjeratt/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa-vanliga-fragor/ 

• Tow2Mater
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-07-14 22:32:31 följande:

Nu hakade citeringen upp sig.

Tow2Mater: Mitt ex anser att han (ensam) betalat våra semestrar trots att vi haft gemensam ekonomi av den enkla anledningen att han tjänar mer än mig. Jag håller inte riktigt med om det kan vi väl säga. Hade vi kunnat göra dem utan hans inkomst som ligger över min? Inte lika ofta men eftersom vi haft gemensam ekonomi så kan han inte säga att det bara är han som stått för resorna.

Vilket inlägg var det? Jag använder 'visa endast' och det visar bara TS trådstart...
  • Tow2Mater
    Anonym (Nä) skrev 2024-07-14 22:45:51 följande:
    ...vilket han hade kunnat göra precis när som helst under äktenskapet också, men numera ÄR de skilda med allt det innebär och ts behöver inte lägga en krona längre till hans ekonomi.

Man kan inte komma dragandes med att den ena personen betalade ditten och datten medan man var gifta, det var DÅ det. Man har ingen slags underliggande skuld för det där man ska ge tillbaka efter att äktenskapet är över.
    Kan och kan, det handlar ju om vad vi tycker.
Svar på tråden Betala halva resan för barnen?