• Anonym (Treo)

Hamnar alltid i samma situation med killar

Jag har nu vid flera tillfällen hamnat i samma situation med killar och jag börjar undra vad jag gör för fel. 

Vi får kontakt via Tinder eller annat forum. Han är jättepå om att ses och vi får väldigt bra, nära kontakt. Känner att samtalen flyter på enormt bra. Går över till telefon och samma sak där. Träffas. Och då är de så öppna, transparenta om allt. Jag är en väldigt icke-dömande person och liknande själv, så jag bjuder väl in till det. Dessutom är jag bra på att lyssna och komma med råd, har mycket att bidra med sv egna erfarenheter. Men jag känner att jag helt plötsligt har blivit en psykolog som ska lyssna på honom prata om hela sitt liv helt obehindrat. 

jättepositivt att jag får förtroendet, verkligen. Säger inget om det. Jag tycker om öppen kommunikation. Men samtidigt är det orsaken till vad som händer därefter. 

Attraktionen finns där för båda, obviously, brukar leda till sex efter hand. De känner sig verkligen sedda av mig och att jag bryr mig. De hör av sig ofta, uppskattar verkligen mitt sällskap och i synnerhet att prata med mig per telefon då jag ger perspektiv på saker som de behöver och de känner att jag är fantastisk på att ge råd och bidra till personlighetsutveckling. Men jag känner mig allt eftersom mer som en terapeut än en dejt. Och det visar sig också genom att de har ett enormt behov av mig och kan älska mig som person, men samtidigt känner att jag vet allt om dem vid det laget så de kan inte gå vidare till något mer seriöst. Jag hamnar alltså i rollen god vän/älskarinna. hett sex och innerliga diskussioner, faktiskt även stark förälskelse ibland, men de vågar inte mer eftersom jag har alldeles för stor inblick i deras själsliga liv. De måste hålla mig på avstånd. 

Detta är fullständigt utmattande! Vad är det som blir fel? Ska jag bara sluta inbjuda till samtal? 

• Svar på tråden Hamnar alltid i samma situation med killar
  • Anonym (Linda)

Du är inte skyldig att vara någons slasktratt/psykolog i första hand. Bjuda in till samtal  och vara empatisk kan faktiskt i det här läget vara en röd flagga för dig själv , varför har du det behovet? Det är väl ändå inte det som ett förhållande går ut på? Du behöver sätta gränser. Har killen behov av att att prata ut är det kanske läge att granska om detta verkligen är en bra kille att satsa på?  

Du är inte ett rehabilteringscenter för trasiga män . Börja leta killar som är mer hel och som du kan ha djupa samtal med utan att du är deras psykolog.  

Jag som kvinna kan känna igen det här från vissa män jag dejtat. Dom lyssnar, är förstående, kommer med goda råd och vill hjälpa mig lösa problemet osv...men vet du.. Ibland jag så spyless på all förståelse.. herregud håll käft och knulla mig istället...  Ibland är det inte svårare än så . 

• Anonym (Elisabet)

Om det alltid slutar med att du känner dig som en terapeut för karlar istället för en flickvän eller blivande flickvän/sambo..
    Så är det väl bara sluta bete dig som en terapeut genom att agera som en flickvän istället..

Sluta ge råd om ALLT..sluta att bry dig så mycket om deras personliga utveckling så till den grad att dom inte längre vill ha dig som flickvän.

Jag kanske har fel, men det låter faktiskt lite som om du gillar att ha den rollen, lite grann..
    Som att du någonstans faktiskt mår riktigt bra av att agera terapeut, få veta alla deras hemligheter, ge råd, få dom att utvecklas personligt, osv.

För om du inte gillar att  karlar ser dig som en kompis, terapeut eller en älskarinna dom kan prata om allt med och som vill lösa alla deras problem..så är det ju bara sluta bete dig som något utav det.
    En flickvän kan självklart också komma med råd osv, men inte till den graden..Behåll lite mystik mellan er..om du vill att det ska utvecklas till något mer än en kompis..Iaf i början innan ni ens har blivit tillsammans.
    Killar gillar oftast flickvänsmaterial som är öppna, men inte FÖR öppna, att man kan lyssna och komma med råd, ja. men inte om ALLT hela tiden.
    Om man inte är kompis med en kille..Då kan man agera "terapeut"..

Det betyder inte att ni inte kan vara ärliga med varandra eller så utan bara att man nog inte bör överdriva sin egen betydelse av hur bra man är på att lösa deras problem.
    Det är väl inte din uppgift att lösa deras problem, att lyssna, stötta och få dom att utvecklas när det gäller allting!?

Nej Låt dom behålla lite själslig mystik eller "hemligheter" och behåll själv lite mystik över dig själv och ditt liv..
    Var ärlig, men
    Man behöver inte överdriva och berätta exakt allt för sin dejt/kille/sambo/man/fru..Inte ens efter man har varit gift i flera år...Dels för att behålla glöden i ett förhållande..

• Hellishen

Du träffat fel killar. Problemet är att killarna inte är intresserade av dig. Att ni inte har ömsesidiga diskussioner utan som du säger de pratar och du lyssnar och ger råd och förståelse.

Börja med detta test: om killen på första dejten inte ställer några frågor om dig och/eller följdfrågor när du berättar något. Dejta inte honom igen.

Låt dig inte konsumeras.

• Anonym (Treo)
    Hellishen skrev 2024-07-16 19:57:00 följande:

Du träffat fel killar. Problemet är att killarna inte är intresserade av dig. Att ni inte har ömsesidiga diskussioner utan som du säger de pratar och du lyssnar och ger råd och förståelse.

Börja med detta test: om killen på första dejten inte ställer några frågor om dig och/eller följdfrågor när du berättar något. Dejta inte honom igen.

Låt dig inte konsumeras.

Men det här stämmer inte heller. Detta är 100% killar som ställt mängder med frågor till mig och även fortsätter med det kontinuerligt. De frågar mig jättemycket. Allt ifrån vad jag gillar för mat (och sen bjuder på det, anstränger sig för att laga det själva till och med), sen tar reda på vilken musik jag gillar och letar fram en sån playlist, frågar vad jag tycker om hos en partner, frågar hur mycket om min bakgrund och även hur jag ser på framtiden, var jag kan tänka mig bo och så vidare. Alla möjliga slags frågor. 

Tycker att det har varit väldigt mycket givande och tagande i dialogerna och det är också något som jag behöver för att jag ska anse att någon är intressant som partner. Jag levde i en relation för några år sedan med en som inte hade några behov alls av att diskutera, den relationen tog slut pga det. för jag kände mig inte alls sedd eller bekräftad. En sån partner vill jag inte ha. 

• Anonym (Kille)

En hel del killar använder bara samtalen och sin öppenhet som ett sätt att komma in i dina byxor. Ett tips är att inte ha sex med dem utan vänta med det. Då brukar de oseriösa tappa intresset. 

• Fjäril kär

Jag tror nyckelordet här är gränsdragning . För både dig själv och gentemot killarna du träffar. Det låter som att det nånstans längs med vägen slår över och blir väldigt filterlöst och gränslöst. Och det är där gränserna måste finnas mot er båda. Vissa saker frågar man inte om, vissa saker berättar man inte om

Jag är en sån som älskar att hålla djupa samtal men det måste inte alltid handla om mig/honom/oss utan om livet som sådant, samhället, politik,  religion,  etc. Man kan givetvis dra paralleller med ens liv men det måste inte alltid handla OM vår uppväxt eller gamla erfarenheter.  Gränsdragning helt enkelt. 

Mina föräldrar har varit gifta i snart 60 år och mycket av det beror på att dom alltid behållit en del mystik mellan sig och hållit sin integritet.  Tuffa tider har dom stöttat varandra men pratat av sig har dom gjort på varsitt håll.  Det finns saker dom fortfarande inte vet om varandra och det är alltid kul att få höra "men det där har du aldrig berättat" när nån anekdot dyker upp vid släktträff och som ändå varit av det djupare slaget .

• Anonym (Elisabet)
    Anonym (Treo) skrev 2024-07-16 20:09:59 följande:

Men det här stämmer inte heller. Detta är 100% killar som ställt mängder med frågor till mig och även fortsätter med det kontinuerligt. De frågar mig jättemycket. Allt ifrån vad jag gillar för mat (och sen bjuder på det, anstränger sig för att laga det själva till och med), sen tar reda på vilken musik jag gillar och letar fram en sån playlist, frågar vad jag tycker om hos en partner, frågar hur mycket om min bakgrund och även hur jag ser på framtiden, var jag kan tänka mig bo och så vidare. Alla möjliga slags frågor. 

Tycker att det har varit väldigt mycket givande och tagande i dialogerna och det är också något som jag behöver för att jag ska anse att någon är intressant som partner. Jag levde i en relation för några år sedan med en som inte hade några behov alls av att diskutera, den relationen tog slut pga det. för jag kände mig inte alls sedd eller bekräftad. En sån partner vill jag inte ha. 

Så du behöver veta ALLT om dom och berätta ALLT om dig själv redan innan ni blivit tillsammans? 
    Redan på Tinder, onlinechatt eller vid 1-2dejten typ.

Så kommer du ju aldrig någonsin få en karl på kroken iaf..
    Varför kan du inte behärska dig lite ett tag..Innan du ska börja säga hur dom ska agera..Eller om du nu inte kan låta bli att leka terapeut så kan du ju låta bli att ligga med dom innan ni blivit tillsammans eller innan du känt dom ett bra tag.
    Agera som en kvinna som män vill ha som en fru.
    Ligg inte direkt med dom bara för att dom verkar "öppna" .Vänta tills du dejtat eller/och känt dom ett bra tag, typ minst ngr månader om du vill att karln ska se dig som "sambo material" .Berätta inte allt om dig själv, fråga inte om allt, ge inte råd om allt innan du ens känner karln.

Hur vet du att dom ens talar sanning och inte bara snackar goja för att få ligga?
    Jo det finns såna karlar som absolut gör allt för ett ligg och för att det är skoj att driva med dig..
    Dom har väl märkt att du tänder på att leka terapeut och hittar på en massa bara för att få komma till.
    Om du har legat med dom efter att dom "öppnat" sig för dig online, via telefon, på en dejt, utan att lära känna dom en period eller åtm träffat dom flera ggr innan ligget..så kan du vara HELT Säker på att dom bara snackar för att få komma till
    Garanterat!.

Det säger sig självt..Jag trodde inte det fanns så dumma tjejer.
  • Tecum
    Anonym (Treo) skrev 2024-07-16 20:09:59 följande:

Stackas TS, du har fått jättedåliga råd, typ att du inte ska prata med killar, inte berätta om dig själv, vägra sex och istället spela svårfångad. Följ de råden och de killar som är seriösa kommer genast att dra slutsatsen att du är kall, ytlig och ointresserad och dra vidare.

Orsaken till att de är så på när det gäller "terapeutiska samtal" är att män och killar i gemen sällan får möjlighet att prata nära och personligt med kvinnor. Du hör ju vilka "råd" du får, var opersonlig, säg inte för mycket, håll på dig och håll dig på din kant. Tacka f-n att de jublar och blir förälskade när de äntligen träffar en tjej som är närvarande, kan lyssna och reflektera istället för att dra sig undan och bara snackar om ytliga saker. Så egentligen gör andra kvinnor fel och du rätt!

Så du gör egentligen inte fel, det som blir fel är att du drar till dig och dras till killar som vill ha en vän och terapeut mer än en flickvän. Jag känner en kvinna som är som du, visserligen är hon i en relation men både män och kvinnor öppnar sig inför henne och hon känner sig som en terapeut. Hon har den där närvaron som så många saknar, och kan lyssna.

Så fortsätt som du gör men dra en gräns när det blir för mycket. Du kan säga precis som det är, du har dåliga erfarenheter. Och fundera på vilken typ av killar du söker dig till.
Svar på tråden Hamnar alltid i samma situation med killar