Min man vill att vi firar jul ensamma
Jag behöver råd gällande en sak jag och min man bråkat om. Sen jag va liten har vi firat jul med min mammas sida av släkten - mormor och morfar, moster och hennes man, mina kusiner. Jag har tyckt det varit väldigt roligt att fira ?stort? med andra barn på julafton.Sedan jag och min man blivit tillsammans har vi fortsatt fira med min familj då hans inte firar alls.
Min mosters man har genom åren varit elak/hånfull mot min man, ofta är det inget han säger rakt ut men det framgår från bla kroppsspråket att han inte gillar min man (och inte heller mig). Han har även vid några tillfällen kommenterat min mans frisyr och en gång kommenterade han på fyllan till mig att min man saknade körkort, inte hade bra jobb mm (vilket min man som tur var inte hörde) och undrade varför jag är tillsammans med honom. Jag har vid dessa tillfällen sagt att jag tycker hans frisyr är snygg, att han visst har mycket på gång och är en fantastisk partner mm, men har aldrig ?rutit ifrån? av rädsla för pinsam stämning. Kan tillägga att min mosters man inte gillar mig heller. Mycket av detta tror jag är ett förakt för både mig och min man för att vi i andras ögon är ?PK-vänster? och ex äter mycket vegetariskt, är akademiker, varit med i ett politiskt parti åt vänster osv.
Jag och min man har nyligen fått barn och nu vill min man att vi firar jul ensamma. Han är dock ok med att bjuda in mina föräldrar. Detta gör mig jätteledsen. Jag har föreslagit att vi ser till att sitta långt från den elaka släktingen och att jag ska konfrontera honom om han är elak. Men detta räcker inte för min man, som även uttrycker att han är besviken på mig som inte bara säger rätt och slätt att ?då firar vi inte med dom mer?.
Anledningen till att jag blir så ledsen är att jag inte vill tvinga mina föräldrar välja antingen oss eller sina föräldrar/syskon. Min kusin ska också ha barn snart. Tycker det skulle vara så mycket roligare jular för vår son om han fick fira stort och med andra barn att leka med. Vill även låta min mormor och morfar fira jul med alla sina barnbarnsbarn de år de har kvar.
Tanken på att bara fira jul hemma i vår lägenhet vi tre (jag, min man och son) ifall jag inte skulle be mina föräldrar att välja, är så deprimerande.
Vad ska jag göra? Är jag dum som inte tar min mans parti i detta?