• Anonym (Ledsen)

Min man vill att vi firar jul ensamma

Jag behöver råd gällande en sak jag och min man bråkat om. Sen jag va liten har vi firat jul med min mammas sida av släkten - mormor och morfar, moster och hennes man, mina kusiner. Jag har tyckt det varit väldigt roligt att fira ?stort? med andra barn på julafton.Sedan jag och min man blivit tillsammans har vi fortsatt fira med min familj då hans inte firar alls. 

Min mosters man har genom åren varit elak/hånfull mot min man, ofta är det inget han säger rakt ut men det framgår från bla kroppsspråket att han inte gillar min man (och inte heller mig). Han har även vid några tillfällen kommenterat min mans frisyr och en gång kommenterade han på fyllan till mig att min man saknade körkort, inte hade bra jobb mm (vilket min man som tur var inte hörde) och undrade varför jag är tillsammans med honom. Jag har vid dessa tillfällen sagt att jag tycker hans frisyr är snygg, att han visst har mycket på gång och är en fantastisk partner mm, men har aldrig ?rutit ifrån? av rädsla för pinsam stämning. Kan tillägga att min mosters man inte gillar mig heller. Mycket av detta tror jag är ett förakt för både mig och min man för att vi i andras ögon är ?PK-vänster? och ex äter mycket vegetariskt, är akademiker, varit med i ett politiskt parti åt vänster osv.

Jag och min man har nyligen fått barn och nu vill min man att vi firar jul ensamma. Han är dock ok med att bjuda in mina föräldrar. Detta gör mig jätteledsen. Jag har föreslagit att vi ser till att sitta långt från den elaka släktingen och att jag ska konfrontera honom om han är elak. Men detta räcker inte för min man, som även uttrycker att han är besviken på mig som inte bara säger rätt och slätt att ?då firar vi inte med dom mer?. 

Anledningen till att jag blir så ledsen är att jag inte vill tvinga mina föräldrar välja antingen oss eller sina föräldrar/syskon. Min kusin ska också ha barn snart. Tycker det skulle vara så mycket roligare jular för vår son om han fick fira stort och med andra barn att leka med. Vill även låta min mormor och morfar fira jul med alla sina barnbarnsbarn de år de har kvar.

Tanken på att bara fira jul hemma i vår lägenhet vi tre (jag, min man och son) ifall jag inte skulle be mina föräldrar att välja, är så deprimerande. 

Vad ska jag göra? Är jag dum som inte tar min mans parti i detta? 

• Svar på tråden Min man vill att vi firar jul ensamma
  • Anonym (Tyra)

Nej jag förstår dig Men samtidigt borde du ha sagt till på skarpen åt den otrevliga släktingen som är taskig. Höft o tydligt så ALLA hör

• Anonym (Jenny)

Hmm, jag förstår er båda. Oftast firar man inte med samma personer som vuxen som man gör som barn, eftersom släkten växer, så på det viset är det inte konstigt att sluta fira med dina kusiner. Tex. firade nog de flesta jag känner jul med sina kusiner när de var små, men jag vet ingen som gör det i vuxen ålder. I ert fall finns ju dina morföräldrar kvar i livet, vilket förändrar en del. 
    Kan du prata med din moster och be att hon pratar med sin man? (så ni slipper en konfrontation på julafton...)
    Hur många är ni på jul? Får ni plats när det kommer en ny generation?

• Familjesus

Det kanske går att göra en kompromiss. Dina föräldrar äter julfrukost hos er och åker sen vidare. Eller kommer till er på kvällen. Eller väljer de att fira med er och sitt nya barnbarn när det framkommer hur din man blivit behandlad.

Jag kan tycka att dina föräldrar (och även andra släktingar) borde ta erat parti i detta, det är ju aldrig ok att bete sig på det sättet mot andra. Den elaka släktingens betéende säger ju även något om din moster, som accepterar det. Och faktiskt även deras barn och övriga släktingar. Jag kan förstå att din man inte vill fira med dem. Lite synd att ni inte sagt ifrån tidigare och rensat luften. 

• Anonym (SL)

Jag förstår er båda men faktiskt din man lite mer...

Din man har stått ut i flera år med att bli illa behandlad.
    Det är din släkt och det även viktigt för dig att umgås med dem, alltså ligger det lite mer på dig att det ska kännas bekvämt och ok för honom.
    Du borde ha sagt ifrån, markerat ordentligt tidigare.
    Att du är van att bli illa behandlad och kan bortse från detta för husfridens skull innebär ju inte att han ska behöva göra det.
    Nu har ni dessutom fått barn vilket inte sällan påverkar ens inställning, tolerans och känslor kring sådant här...

Nu har han fått nog, fullt förståeligt och då räcker det inte med löften om att du ska säga ifrån OM något händer...han verkar inte vilja mer....bägaren har runnit över.
    Jag förstår att du vill få fira med släkten för att du alltid har gjort det och att du tänker på dina föräldrar MEN då ber du ju även att din man ska offra sin julefrid de närmsta åren...
    Inte så särskilt rättvist faktiskt....

Varför kan ni inte dela upp juldagarna? Julafton själva, juldagen med dina föräldrar och annandagen med kusinen...
    Det finns ju lösningar..allt måste ju inte se likadant ut år eftet år för att bli bra

• Anonym (Moster)

Förstår både dig och din man.

Ni ska inte behöva välja bort julen med din familj pga en idiot som inte kan hålla klaffen om hur andra är och lever, fy för sådana personer.

Rent krasst ska ni inte behöva ändra era jular pga idioten, ni ska inte tassa på tårna och låta honom köra sitt race.

Skulle du kunna prata med mostern och berätta hur ni upplever hennes man gentemot din man?
    Att ni inte uppskattar ett dugg och att det förstör stämningen?
    att ni har funderat på att inte vilja fira jul tillsammans pga detta, att ni hellre bjuder in släkten till er, förutom hennes man som förstör.

Eller så berättar du om detta för dina föräldrar och hör med dem kring detta, vad dem anser?

Lättare sagt än gjort men NI ska inte ändra era planer för att 1 person förstör stämningen.

• Fiona M

Det dumma är att du inte satt ner foten när din man blir behandlad illa.
    Ni är ett team, bete dig så.

• Anonym (Kvinna 39)

Sluta bråka med din man och respektera att han vill slippa tjafs vid jul! 

• Anonym (Chewin)

Förstår att han inte längre vill fira jul som förr.

• Anonym (X)

Jag är på din mans sida. Ingen vill åka och "fira" med någon som man känner inte tycker om en... du borde sagt till på skarpen för länge sedan! Jag hade varit extremt besviken på min sambo om man inte markerade tydligt mot släktingar på hans sida om de hade betett sig illa mot mig. 

• Anonym (X)

* Om han inte markerade, skulle det stå..

Svar på tråden Min man vill att vi firar jul ensamma