• Förvirradnuu

Lämnade min man och tog med mig barnen

Jag var gift med en man i 8 år och har två barn med han. För 2 år sen sårade jag han med att lämna utan att prata och tog med mig mina barn utomlands där vi stannade i 2 år. Han fick inte träffa barnen eller prata med dom under de åren (orsak är privat). Men efter 2 år återvände jag till Sverige och tog kontakt med han, jag förklarade situationen och orsaken till min hastiga beslut. Han var krossad och besviken, vilket jag förstå, han försökte att ta kontakt för träffa barnen och kämpade under de åren. 

Nu till problemet jag har alltid älskat han under de 2 åren, och inte kunnat ?gå vidare? jag förklarade mina känslor, men han trodde jag hatade han under de två åren, och gått vidare, han har träffat andra och tagit hem de till våran gemensamma hem, han har träffat en annan kvinna som har barn i mina barns ålder som har umgåtts med han hos oss, de har använt mina barns leksaker och rum. Han har rest utomlands och gjort tusentals aktiviteter med henne och hennes barn, de har tydligen spenderat hela sommaren 2022 tillsammans. Vilket sårar mig jätte mycket, han fortsatte dock inte förhållandet, för han tyckte det vet jobbigt att träffa henne med hennes barn, han hade kontakt med henne i ca 7-8 månader. 

Nu till problemet jag har berättat att jag älskar han, att jag vill att vi försöker igen, han kan gå med på att ge mig en ny chans men vill först ?säkra? att jag aldrig hugger honom på samma sätt och utsätter barnen för att bli av med din förälder igen. 

Men jag har svårt att acceptera att han har haft fysiskt kontakt med andra kvinnor och i vårat hem, han inledde ny relation redan efter några veckor med nya kvinnor. Jag kan inte sluta tänka på alla kvinnor och speciellt hon med barnen. Han säger att han inte haft känslor för någon efter mig, endast varit intresserad och nyfiken på personerna, kan jag tro på det tror ni? jag älskar han och alltid gjort, men han gick och var med andra så fort jag var borta. Han säger att han är hjärtekrossad och att han träffat andra för han känt sig ensam och sårad. 

Han säger att han inte har kontakt med andra idag, tror ni jag kan tro på det? Jag känner mig sårad att han ?ersatte? oss med ny familj under och tiden jag var borta. Jag vill vara med han men kan inte sluta tänka på alla han varit med. Han är även rädd att jag ska såra han igen, men säger ett han kan ta den risken för sin familj. Va tycker ni jag ska göra går typ i sönder. Han vill att vi har fysiskt kontakt men jag har sagt att jag vill att han testar sig först. jag mår verkligen inte bra. 

• Svar på tråden Lämnade min man och tog med mig barnen
  • Anonym (Pappa)

Nu vet jag inte varför du drog utomlands med barnen men den handlingen är ju orsaken till att han träffade en annan. Så du behöver nog intala dig själv att det är ditt fel.

För de flesta människor hade nog förstått att det var deras eget fel och känt en massa skuldkänslor snarare än att bry sig om att ens partner träffade en annan när man gjorde något så extremt som att dra utomlands med barnen i två år.

Sen ska man givetvis inte sitta kvar i skuldkänslorna i många år men att du inte verkar känna enorma skuldkänslor bör du se som att du har någon form av bristande empati som du kan behöva professionell hjälp med.

Sen är det ju faktiskt brottsligt att ta sina barn utomlands om man har delad vårdnad. Jag vet inte om ni har det men om inte annat är det ett stort svek mot barnen och pappan.

Hur som helst behöver du visa att du gjort fel och strunta i vad han gjort med den andra kvinnan om du vill återskapa er relation. Även att bryta sådana negativa tankemönster kan du få professionell hjälp med. 

• Anonym (b)
    Förvirradnuu skrev 2024-07-18 08:42:56 följande:

Jag kan även tillägga att socialtjänsten var med på att jag skulle flytta.

Knappast att inte få träffa eller prata med sin pappa på två år om inte orsaken var just barnens pappa och inte heller då troligt.
  • Mimosa86

Ok..

Så du lämnar honom. Krossar hans hjärta. Tar hans barn ifrån honom och drar.. och du är arg för att han inte suttit på en stol och väntat på att du ska komma tillbaka?

hade min man tagit mina barn och stuckit.. då hade jag typ slagit ihjäl honom. Men du verkar ha tur att ha en partner som inte går bärsärk efter vad du gjort.

• Anonym (Ninni)

Om det verkligen var så att socialtjänsten tyckte att du skulle bosätta dig utomlands och att barnen inte skulle ha kontakt med sin pappa, så måste han ha gjort något oerhört dåligt. Som att hota att ta livet av någon av er eller hota att själv försvinna med barnen från dig.

Så det är de handlingarna i så fall som du behöver  fundera på. Vågar du flytta ihop igen?

Att någon försöker träffa en ny partner efter att ha blivit övergiven är inte alls konstigt. 

• Anonym (Pernill)

Självklart att han. Gått vidare. Vad skulle han göra då? Du har ju inte sagt nåt, bara stuckit.  var glad att han ens pratar med dig

• Anonym (Ninni)

Om det verkligen var så att socialtjänsten tyckte att du skulle bosätta dig utomlands och att barnen inte skulle ha kontakt med sin pappa, så måste han ha gjort något oerhört dåligt. Som att hota att ta livet av någon av er eller hota att själv försvinna med barnen från dig.

Så det är de handlingarna i så fall som du behöver  fundera på. Vågar du flytta ihop igen?

Att någon försöker träffa en ny partner efter att ha blivit övergiven är inte alls konstigt. 

• Anonym (Ninni)

Han lämnade dig utan någon förklaring. Det är grymt och hänsynslöst. Han verkar inte ha tänkt på hur barnen skulle få det heller, i så fall hade han separerat på ett annat sätt. 

Men barnen hade rätt till sin pappa i alla fall. Om han inte struntade i dem också,  eller misshandlade eller hotade.

Så kan du inte tänka stt ni båda har gjort fel? Om nu han inte gjort något väldigt dåligt, som just misshandlat och hotat. 

Jag skulle vara misstänksam mot någon som lämnar en utan en förklaring.

• Anonym (E)

Vad handlar det här om - våld /övergrepp mot dig och/eller barnen? För att socialtjänsten ska anse att det är en bra idé att riva upp barnens liv i Sverige och flytta utomlands långt från sin far måste det handla om något allvarligt och att det finns domar. Annars hade du själv riskerat att förlora barnen efter ett sådant tilltag.

Din historia blir helt obegriplig utan orsaken till flytten och om pappan är skadlig för dig och barnen är det ännu mer obegripligt varför du ska flytta tillbaka barnen till den miljön. 

Om din man inte har gjort någonting så ljuger du om socialtjänsten och har skadat både honom och barnen enormt. Då är det helt absurt att du anser dig har rätt att vara svartsjuk. 

• Anonym (Usch)

Snälla någon. Du lämnade. Bara drog. Du tog hans barn ifrån honom. DU är idioten här. Jag hade aldrig förlåtit dig. Tiden jag förlorat med mina barn.

Nej socialen rådde dig knappast att fly med barnen. Det finns ett rättsystem för sånt.

Svar på tråden Lämnade min man och tog med mig barnen