Anonym (Så länge de vill...) skrev 2024-07-24 23:11:15 följande:
Väldigt många har ett kramdjur i sängen när de sover bara det att istället för något tillverkat i en fabrik så lever kramdjuret och kallas för "partner" men funktionen är den samma. Så många som säger "jag kan inte sova utan min partner i sängen" eller "jag sover så dåligt när min partner inte är hemma för jag är alldeles ensam i sängen".
Jag har ett stort kram- och mysbehov som jag gått ge avkall på då min (numera ex) partner inte ville sova nära och kramas när man sov. Eftersom jag inte hade något gosedjur i sängen fick jag krama kudden istället, precis som jag gör nu som singel. Som tur är så kommer barnen ibland och vill sova och ligga nära så jag inte bara ger kramar utan även får.
Kramas är naturligt och nödvändigt för att man ska bli lugn. Det finns inget barnsligt i det eller vad man väljer att krama när man inte har ett mänskligt gosedjur till hands.
Meningslöst att krama ett dött ting som inte kramas tillbaka.
Jag kan förstå att ett barn ser mjukdjuret som en sorts vän att trösta sig med ibland då barn har livlig fantasi och nöjer sig med hemlige Mållgan och andra låtsaskompisar.
Som vuxen blir det bara sorgligt och aningen skrattretande att bete sig likadant. Kramar som ger nåt äkta välmående hos oss vuxna kommer bara från levande varelser likt människor eller husdjur.