• Anonym (TS)

Vill inte gå någonstans med min 2 månaders bebis

Hej!
    Jag har världens finaste lilla dotter på 2 månader, 9 veckor. Hon är toppen på alla sätt, men hon har väldigt ont i magen eller är allmänt missnöjd. Jag vill inte gå någonstans eftersom hon kan börja gallskrika när som helst och det är svårt att lugna henne ute bland folk.

Just nu sitter vi inne hela dagarna och det känns så deppigt. Det är sommar och fint väder och jag skulle vilja gå ut med henne och, jag vet inte - köpa mig en glass eller dricka en kaffe i solen. Vad som helst! Dagarna går så långsamt när vi sitter i soffan från morgon till kväll. Samtidigt är det frustrerande att hon är så ledsen och jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne.

Hon är inte otröstlig utan jag har lyckats komma på några superbra tekniker för att trösta henne. Jag är grymt bra på djupa knäböj och gungar man henne upp och ner försiktigt samtidigt som jag gör djupa squats och ger henne nappen blir hon lugn. När hon är ledsen vill hon inte heller amma, även om hon är hungrig, utan enda sättet då är att jag tar av mig tröjan och släpper tuttarna fria, tar henne i famnen med nappen och gör djupa squats, när hon sedan lugnat sig så pillar jag snabbt bort nappen och stoppar in bröstet istället på en sekund (därför är det viktigt att tuttarna är fria och nära till hands). Då ammar hon. Det här gör alltså att det inte känns bra att vara ute bland folk eftersom jag inte kan göra mitt super-move offentligt med tuttarna hängandes.

På kvällen gråter han, men när jag tröstar så blir hon lugn. Hon är alltså inte otröstlig men man får jobba hårt! Flera kväller har jag stått och gjort squats och promenerat fram och tillbaka i sovrummet i 2-3 timmar innan hon äntligen somnar. Under den här tiden gråter hon alltså inte, men så fort jag försöker lägga ner henne eller så fort jag stannar/står stilla/slutar göra squats så börjar hon gråta hysteriskt. Men så länge jag jobbar på stenhårt så är hon lugn.

Ska det vara såhär? Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Vill inte gå någonstans med min 2 månaders bebis
  • Anonym (Oj)

Jag hade bytt ut squatsen ibland, det är bra med variation 

• Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-19 10:35:02 följande:

Jag hade bytt ut squatsen ibland, det är bra med variation 

Haha ja, ibland gör jag knäböj fram med ett ben i taget och ibland gungar jag sida till sida. Men man behöver hela tiden jobba på stenhårt, annars är hon ledsen. Jag börjar bli så trött och det känns så jobbigt att inte ens kunna gå till affären eller någonstans. 

Jag har burit i bärsjal men det är så svettigt och varmt och det är inte säkert att hon är nöjd i den henne. Jag har burit i bärsele och det fungerar korta stunder, men hon är inte nöjd där i heller.. 

På dagarna sover hon i mina armar, går ej att lägga ner henne, och på natten sover hon i min säng tätt intill mig. Är hon vaken ligger hon i babygymet medan jag sitter bredvid och rör henne, pratar med henne eller bara finns nära. Efter några minuter blir hon ledsen och då är det squats igen eller att promenera runt hemma med henne i famnen.

• Anonym (Anna)

Håll i, håll ut! 

Det varken ska eller inte ska vara så. Det bara är. 

Jag har varit typ instängd ett par somrar i mitt liv. En när barnet var bebis och jag knappt kunde gå pga foglossning, och en när barnet var sjukt och inte klarade att gå ut under nästan ett år. Det är vad det är och man står ut och gör det som måste göras. 

Man behöver sinnesro att förändra det man kan och acceptera resten, som det sägs i bönen. Ibland är acceptans verkligen vägen till ett bättre liv. 

• Anonym (Anna)

Med mitt förra inlägg utgår jag så klart från att det utretts att ditt barn är friskt! 

• Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2024-07-19 10:44:18 följande:

Med mitt förra inlägg utgår jag så klart från att det utretts att ditt barn är friskt! 

Vi har inte utrett något, men hon växer som hon ska, kräks inte nämnvärt, bajsar varje dag, sover bra på natten men ammar såklart ca varannan timme natten igenom. Hon är inte otröstlig som man läser om barn som har kolik, att de skriker i timmar, utan hon är ju lugn och nöjd så länge som jag gungar och vaggar och jobbar på. Hon skriker bara om jag slutar.

Jag vill så gärna hjälpa henne och jag vill så gärna kunna gå någonstans, men det kanske är acceptans som är vägen framåt..
  • Anonym (Fia)

Har ni kontakt med någon erfaren på BVC? De kanske har råd som kan hjälpa.

Eller att de vet vad det kan vara som gör att hon blir så känslig (det kan naturligtvis bara vara så att flickan är känslig just nu, ingen speciell orsak.)

Annars kanske ni kunde göra en utflykt till någon plats där de har handikapptoalett lätt tillgänglig. När flickan skriker går du in och gör dina "övningar", och sedan kan du förhoppningsvis göra annat ett tag. För att bara få komma ut lite.

• Anonym (Fia)

Eller att de vet vad det kan vara som gör att hon blir så känslig (det kan naturligtvis bara vara så att flickan är känslig just nu, ingen speciell orsak.)

Annars kanske ni kunde göra en utflykt till någon plats där de har handikapptoalett lätt tillgänglig. När flickan skriker går du in och gör dina "övningar", och sedan kan du förhoppningsvis göra annat ett tag. För att bara få komma ut lite.

• Anonym (TS)
    Anonym (Fia) skrev 2024-07-19 11:06:25 följande:

Vi har inte tagit upp det hos BVC. Vi var där för nästan en månad sedan, när hon var 6 veckor, och fick rotavaccinet. Fram tills dess hade hon i princip sovit dygnet runt. Men nu är hon vaken 45 min - 1,5h i sträck och sover sedan 1-3h.

Vi ska till BVC igen om 2 veckor och då kanske vi ska ta upp det, men vad ska jag säga? Att hon mestadels är ledsen all vaken tid så länge som vi inte ger henne full uppmärksamhet? Det känns som att BVC ska säga att det är normalt, men jag undrar om det verkligen är det.. Jag och min dotter är klistrade på varandra både dag och natt. Jag går på toa med henne i knät, jag duschar med henne i min armar, hon sover på mig på dagen och intill mig på natten. Det kanske ska vara så? Och missförstå mig rätt - jag älskar att ha henne nära hela tiden, men eftersom hon när som helst kan börja gråta hysteriskt känner jag mig som fångad i mitt eget hem. Jag hade gärna burit runt henne ute om jag visste att hon skulle vara nöjd då utan att jag behöver påbörja värsta gympapasset då och då!

Tack för tipset om handikapptoaletten, det har jag inte tänkt på! Det kanske skulle vara något. Bara att komma ut lite skulle nog kännas skönt och få se något annat än soffan.. :)
  • Anonym
    Anonym (Fia) skrev 2024-07-19 11:06:25 följande:

Men va... om det kommer en handikappaf som behöver gå på toa då???
  • Anonym (M)

Det blir bättre. Jag lovar. 

Jag tog min son till affären första gången han var tre månader. Vågade inte. Han skrek jämt. Sedan stannade jag hemma. 

Svar på tråden Vill inte gå någonstans med min 2 månaders bebis