Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?

Anonym (Arv) skrev 2024-07-20 11:18:57 följande:

Ok, hur får de veta att ett arv är påväg om jag själv inte meddelar om det? 

Är rätt säker att bouppteckningen registreras hos skatteverket. Men kan du inte be den du ska ärva skriva ? testamentets  där de framgår att denne vill att barnen ärver istället?
  • Anonym (Lisa)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-20 11:41:12 följande:

Går inte att testamentera bort sin arvslott likt skribenterna ovan försöker hävda. Det begriper man om man ägnar 5 min åt att läsa ärvdabalken. I övrigt så är det väl bra att du tvingas göra rätt för dig?

Det går väl det är upp till den som fått sin arvslott bort testamenterad  att att överklaga, i det här fallet är det Ts och det är ju Ts önskan att det går till barnen. 
  • Anonym (Lisa)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-20 17:10:07 följande:
    Nej, det går inte. Du borde byta namn till "Lisa med noll koll".

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-20 18:02:34 följande:
    Är nog du smulan som ska ha lite bättre koll, trodde jag de flesta visste att man får skriva ett testamente, varför skulle det annars finnas? I det här fallet så är det vad jag förstått Ts som är bröstarvinge men eftersom det är hens önskan att barnen ärver istället så kommer ts ju inte bestrida testamentet.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Arv) skrev 2024-07-22 00:03:07 följande:

Ok, men att överlåta arv till barnen är alltså ingen idé om jag vill få fortsatt skuldsanering?

vad bör jag göra Och när ska jag göra det?

kan jag göra något för att undvika att fastigheten säljs på exekutiv auktion?

hur vanligt är det att man säljer en fastighet på Exekutiv auktion när man försöker betala för sig?

arvet kommer inte tillfalla mig förens dödsboet är upplöst. det kommer förmodligen finnas kvar något/några år då vi kommer vara flera dödsbodelägare och driva det så tills vi fått klarhet i vem som ska ta över.

vad händer om jag avlider innan arvet är skiftat? Tillfaller det mina barn per automatik? 

Jag förstår det som om den du ska ärva väljer att testamentera till dina barn istället för dig så borde du och din skuldsanering inte påverkas. Skulle du avlida innan arvet ärver dina barn. Jag ärvde t ex min farmor (och dennes syster) för att min pappa gick bort innan tyvärr.
Svar på tråden Överlåta arv vid skuldsanering, hur gör jag?