Inlägg från: Anonym (ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ja)

Stöd- nej bara prat!

Jag kan känna igen mig i det när jag träffade en kurator första gången. Det var ingen hjälp. Jag ville ha bra, fasta, konkreta råd. Det finns alltid de som är bra på sina jobb och de som inte är det. 

Vad som hänt här är att de har beslutat åt dig vad de lägger i ordet stöd. Det kanske är stöd för dem men det är inte stöd för dig. Det är inte rätt stöd. 

Förslag på vad du kan göra nu:
    Du kan lyfta att kemin inte fungerar med den du pratar med och du känner det inte ger något så får de remittera dig till någon annan som förhoppningsvis är rätt person för dig, som kan hjälpa dig. Tänk efter i förväg. Planera. Skriv ner.  Betona vad det är du vill ha hjälp med. Vad är det som stressar dig? Skriv ner. På motsvarande sida (dela upp papperet i två : ditt problem på den ena : ev. lösningar på andra). Om du inte vet lösning på andra låt där stå tomt. Räck sedan över papperet till kuratorn. 

Rent praktisk hjälp: Är stödfamilj något ni kan tänka er?
    Vad säger/gör man i den här och den här situationen när barnet är så här? O.s.v. Handgripna råd. 

Jag har autism (separat från min intelligensnivå som är över normala), det är nytt för mig att jag har det, missats i åratal då min intelligens har täckt upp för den, kamouflerat mig, memorerat andra neurotypiker, situationer till nästa gång.  Jag tycker inte om flum-snack utan vill i förväg veta vad mötet ska gå ut på, vad som ska göras. 

Tycker ofta jag fått flum-svar från flytande neurotypiker som egentligen är dåliga på sitt jobb och vill dölja det, bara förvirra mig mer. Jag säger då rakt av att detta är inte det jag söker. Jag har ofta fått leta fram information själv om olika saker för att därefter bedöma vilken väg jag vill gå, vad jag vill lyfta, vad jag vill få gjort. Bli kaptenen. Kräva saker. Annars kommer du inte till rätt instans. Jag är inte rädd för att gå direkt till huvudet, särskilt inte här i Sverige då de inte gömmer sig lika lätt, har en hemsida, deras mail är där, deras telefonnummer. Jag har fått rätt hjälp då. Jag har sluppit kasta bort mer energi på människor i leden i organisationen. 

Svar på tråden Stöd- nej bara prat!