Inlägg från: Bunny s |Visa alla inlägg
  • Bunny s

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Nässelfjärilen skrev 2024-07-21 15:29:09 följande:
    De äter fortfarande inte mer än sitt energibehov. Går man inte upp eller ner i vikt så ligger man i balans. Sedan så har olika människor olika energibehov och även olik metabolism (men inte i den grad att man kan trycka vad som helst utan att gå upp i vikt).

Det är helt enkelt en myt. Skulle dessa människor, som säger sig kunna äta "vad som helst", föra en matdagbok under exempelvis en månads tid där man sedan räknade ut kalorierna så skulle man se att de inte åt mer än sitt energibehov. Kanske någon dag här eller där men då kompenserades det säker, omedvetet, någon annan dag. 

För du KAN inte äta mer än vad du förbrukar utan att gå upp i vikt. Vad menar du att dessa extra kalorier tagit vägen? 
    Det du säger stämmer inte. 
    Jag kunde äta exakt vad jag ville utan att gå upp i vikt, tills jag fyllde 32 ca. 
    Nu kan jag gå upp några kilon. 

För att förklara hur mitt liv såg ut gällande mat så åt jag STORA portioner mat, något större än min man som tränar. Alltid gjort. 
    Stort sötsug och kolhydratssug pga min hormonella obalans (pco:s). Tryckte sötsaker flera gånger per dag, stora mängder, varje dag.

Smååt mellan måltiderna och tryckte gärna nästan en hel skoaholmslimpa i brödrosten framför filmen på kvällen.
    Alltid massa gott i sängen framför filmen om kvällarna.
    Riktigt sjuka matvanor och inte mycket motion, mer än vardagsmotionen man får. Aldrig tränat. 

Så här levde jag och gick inte upp.
    Fick 2 barn tätt också och gick ner till min orginalvikt utan att göra någon ansträngning eller förändring i kost. 
    Lång och smal, likt min pappa. 

Har aldrig satt mig in i hur det kunde gå ihop men jag lovar att jag inte överdriver.
    Alltid fått se folk gapa när de sett mina portioner och frågan kring HUR kan du vara så smal och äta som du gör jämt? 
  • Bunny s
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-08-23 12:15:48 följande:

Nej men detta är ju nåt speciellt. samma med min kompis. Äter jättemkt och är bara skinn och ben. Alltså hon har knappt nåt underhudsfett alls. Sonen ser likadan ut. Menar inget illa men att skriva så men det är så hon ser ut. 

jag fick ofta frågan när jag var yngre hur jag kunde äta så mkt utan att gå upp. Men sen när jag blev 30 fick jag lättare att lägga på mig. I dag märker jag skillnad på bara några dagars extra ätande. Men då får jag hålla igen kommande dagar. 

Jag håller med. Det är kanske inte vanligt.ä 😊
    Men samtidigt så är det inget sjukligt med min kropp, eller var. 
    Jag ansågs spinkig som barn och tidig tonåring och hade inte tänkt på att kolla på vart jag låg inom bmi. Men som vuxen och med den ämnesomsättningen och vikten så kollade jag och den låg inom normalt, så jag var inga skinn och ben så det såg sjukligt ut på något vis utan bara smal. 

Mitt svar var mest tänkt till den jag citera, som sa emot att det kan inte vara på det viset, i så fall stoppar man inte i sig mer än sitt energibehov. Var bara det jag ville lyfta att jag åt alltid grova mängder av allt man inte bör och rörde mig inte mer än vardagsmotionen man får, men kunde ändå stå på samma vikt under många många år. 
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?