Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Han förstår inte

Men släpp inte in honom! Han har ingen rätt till ditt hem. Han har egentligen inte rätt att träffa dottern heller, det är dottern som har rätt att träffa honom. Många glömmer detta.

Dottern har rätt till umgänge med sin pappa om det inte finns starka skäl mot, men det måste inte ske hemma hos er. Särskilt inte om han knappt ens umgås med dottern när han är där.

Stå på dig. Du har myndigheterna på din sida.

Du måste också släppa alla krav på att DU ska få dotterns pappa att bli mer ansvarsfull och engagerad. Det kommer inte att hända, han kommer bara att ändra sig om han själv vill och söker hjälp.

Gå inte med på spontana besök. Fortsätt planera in träffar och umgänge. Dyker han inte upp är det hans problem. Och dotterns tyvärr, men man kan inte tvinga någon att ta ansvar. Anteckna allt så att du har på fötterna om han mot förmodan skulle gå vidare med detta. Då visar du att du har ansträngt dig för att dottern ska ha regelbundet umgänge med sin pappa. Du har inte försökt förhindra eller försvåra umgänge, vilket är det viktigaste.

Att säga nej till spontana hembesök eller inte gå med på vad som helst, är inte att försvåra. Det är HAN som inte tar ansvar.

Han kommer att ha fortsatt umgängesrätt så länge han inte är farlig för dottern. Men inte en chans att han får vårdnad så länge han beter sig så här.

Anonym (Mamma dotter) skrev 2024-07-22 09:24:45 följande:

Problemet är att jag är inneboende hos mina föräldrar,då dom har som en lägenhet i deras villa med egen ingång. Är min dörr låst så går han in genom mina föräldrars som är olåst. Han knackar inte ens en gång. Utsn går bara rätt in. Har sagt till honom att han måste sluta med detta,han är välkommen att hämta vår dotter och gå ut en stund med henne. De är då han blir arg, kallar mig sjuk störd dum i huset och att jag nekar honom umgänge. Vår dotter har rätt till sin pappa bla bla bla. 

Lås dörren till din lägenhet? Då kan han bara komma in till dina föräldrar, inte till dig. Be dina föräldrar låsa eller kasta ut honom. Han har ingen rätt att bara dyka upp hur som helst. 

Håller med ovanstående. Det bästa vore ett fastställt umgängesschema med tid och plats, där det tydligt framgår att han inte är välkommen hemma hos er, samt varför. Så länge du följer den överenskommelsen, kan du inte anklagas för umgängessabotage. Bryter han överenskommelsen, kommer det att ligga honom i fatet. Delad vårdnad kan han glömma så länge han inte skärper sig rejält. 

Svar på tråden Han förstår inte