• Mia448

Bedömningssamtal psykiatrin, 2 timmar??

Anonym (r) skrev 2024-07-22 21:09:47 följande:

För att det brukar vara ett begränsat antal samtal på VC med psykolog, sen är det psykiatrin som tar över om det behövs. Vilket brukar vara när man får dessa bedömningssamtal. VC verkar vilja veta om dina problem kanske är mer lämpade för psykiatrin och då måste man utreda brett. Psykiatrin har en standardprocedur och då får du göra den, inte svårare.

Klart det inte gör... Detta är psykiatrin och därför ännu viktigare att påpeka att det är ok att ha med någon. För mig hade den meningen gjort skillnad på om jag tog med någon eller inte, om jag ville egentligen. Längesedan mitt var men det tog rätt lång tid som jag minns det dock med en "paus" där jag fyllde i formulär. Kan varit två besök nu när jag tänker efter då vi gick igenom papprena då.

Är begränsat antal samtal på psykiatrin med men är många fler än på VC. Dock extremt mkt längre kö också. 
  • Mia448
    Anonym (r) skrev 2024-07-22 21:24:15 följande:
    Sånt som kan bero på men vanligtvis ja om det inte är en aktiv behandling. Att få "bara prata" är i princip omöjligt. Jag har aldrig sett skymten av en psykolog på psykiatrin :P
    Jag gick KBT men det avslutades efter ca 5 månader pga för få framsteg. Hon sa iprincip att jag ej var värd tid hos psykolog för jag hade för långsam förbättring så då är det bättre att någon annan får min plats. Trots att jag kämpade hårt. Känns spontant som psykolog är överskattat. 
Svar på tråden Bedömningssamtal psykiatrin, 2 timmar??