• Anonym (Om man inte får den man älskar...)

Fick inte den man vill ha, nöjde sig med annan, hackar på honom resten av livet...

Jag tycker mig se ett mönster i min väninnekrets. Som unga pratade vi mycket med varandra om vårt "manliga ideal". Hade olika kända personer som vi svärmade om. Drömde. Sedan gifte sig alla med män som inte alls stämde in på dessa ideal. Och ibland har det gått bra. De som verkar lyckliga säger saker som "man mognar", "man ser andra värden". 

Men jag ser även flera som inte är nöjda och inte är snälla mot sina män. Det är ett ständigt hackande: "stå inte där handfallen, det skulle inte /namn på skådespelare/ göra". "Varför kan inte du vara mer som NN?" (en känd företagsledare), "Lenas man var stridspilot när han var ung, och det var ju inte du precis", "du blev inte civilingenjör", "haha trodde du att hon skulle vilja sitta bredvid dig? Där fick du!" (på tunnelbanan när mannen satt sig på ett säte där det redan satt en ung tjej, och hon drog sig undan). 

Jag funderar på om inte detta kan vara orsaken till många relationsproblem. Att man inte får den man vill ha - eller den "typ" man vill ha - nöjer sig med någon som vill ha en innan det blir för sent, men sedan inte kan nöja sig fullt ut. Utan trånar efter mer attraktiva män, jämför, retar sig o.s.v.. Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Fick inte den man vill ha, nöjde sig med annan, hackar på honom resten av livet...
  • Anonym (Enkelt)

Genom att inte nöja sig med något halvdåligt.

• Anonym (Om man inte får den man älskar...)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-07-23 14:49:38 följande:

Genom att inte nöja sig med något halvdåligt.

Även om det innebär att man blir ensam och barnlös? Praktexemplaren räcker ju inte till alla. 
  • Anonym (Gollum)

Det är väl många män som får nöja sig med tjat, bilringar och hängpattar osv. Slita hundan på något tråkigt jobb etc.

• Anonym (Kvinnligt)

Detta är allmänt kvinnligt beteende som har förvärrats sedan Meetoo kom till Sverige. Kvinnor har alltid mobbat och utsätt sin omgivning för psykiskt lidande. Detta talas det inte om eftersom den godkända diskursen i samhället är att kvinnor är offren och män är förövarna. 

Mvh/ En kvinna

• Anonym (E)

Inget jag känner igen från mitt umgänge. Det låter otroligt otrevligt och märkligt, måste jag säga.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Om man inte får den man älskar...) skrev 2024-07-23 15:14:23 följande:
    Även om det innebär att man blir ensam och barnlös? Praktexemplaren räcker ju inte till alla. 
    Självklart. Ingen av parterna blir lycklig i det läget. Och barn är inte allt här i livet, plus att det iaf för kvinnor finns inseminering.
  • Anonym (Nope, inte en chans)
    Anonym (E) skrev 2024-07-23 15:31:32 följande:

Inget jag känner igen från mitt umgänge. Det låter otroligt otrevligt och märkligt, måste jag säga.

Känner inte heller igen det alls heller. Låter ju helt otroligt att någon skulle säga "så skulle inte "känd skådespelare" göra". Exemplen känns på inte troliga för fem öre. Visst att man kan bli trött på sin man, men jag har aldrig hört något ens i närheten av detta.
  • Anonym (Malin)

Usch, tyvärr känner jag igen det från min bekantskapskrets. Inte för att jag vet var kvinnorna hade för preferenser som unga, med det nedlåtande beteendet mot maken känns igen. Det är som om vissa njuter av att förnedra mannen offentligt, om han eller någon annan säger något om det "är det bara på skoj" förstås.

Skulle vilja ställa mig upp och skrika "sparka ut henne för h-e!" En del män är alldeles för snälla.

• Anonym (Morgontidningen)

En klok kvinna sa till mig en gång när vi hade upp samma ämne:
    - Får man inte den man älskar ska man fan älska den man får, lyckan ligger i dina egna händer.

• Anonym (Gemini)

Tror tyvärr att öppet hackande på sina män på offentligt område är ett nationellt kännetecken för svenska kvinnor och det hjälper inte att vara känd skådespelare eller stridspilot för att slippa det beteendet. Många saknar helt enkelt hämningar på det området, oavsett hur många som ser på och tvingas höra på deras frustrationer. Detta till skillnad från att öppet hacka på sina barn, oavsett hur illa dessa beter sig.

I andra länder är det tvärtom, kvinnor hackar utan vidare öppet på sina barn för småsaker, men aldrig på sina män när andra kan se och höra det.

Svar på tråden Fick inte den man vill ha, nöjde sig med annan, hackar på honom resten av livet...