Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Snart för gammal för ett barn till

Exakt! Eller för att skaffa ett "syskon" till en som är nästan vuxen! Ett barn är inte allt här i världen och är man så där gammal och redan har barn så är det lika bra att låta bli. Man får acceptera att man inte kan få allt här i världen och att den inte går under för det!

• Anonym (Ja)

Mening med livet: t ex att du redan har ett fantastiskt barn som du kan vara stolt över! Att du har massor med frihet att göra vad du vill med, oavsett om det är hobbies, resor, dejting eller vad som helst! Det är nu livet börjar!

• Anonym (Ja)

Varför vill du jaga ett luftslott och förstöra tillvaron för både dig och ditt barn? Låter mer som att du behöver terapi för att bearbeta dina känslor kring det här.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Donator) skrev 2024-07-27 17:21:05 följande:

Jag donerade för ett halvår sen min sperma till en vännina som är ett år äldre än dig. Och efter en del  besök på kliniken lyckades hon bli gravid. Rekomenderar att du gör samma sak

Och du kommer så klart ta ditt ansvar som pappa om några månader?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Donator) skrev 2024-07-27 18:19:36 följande:
    Ehh nej. Det var en donation
    Och om dottern söker upp dig eller mamman får för sig att hon vill ha underhåll, hur tar du det?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Donator) skrev 2024-07-27 18:54:48 följande:
    Underhåll gäller inte vid donation. Trodde jag alla visste om.

Och om sonen eller dottern får reda på att jag är pappan via protokoll eller att mamman väljer att berätta för de så får de väl reda på det. Ser inget problem med det
    Eller så borde du ha kollat upp det innan du skickade iväg spermier. Jag trodde i min tur att ingen man var så obetänksam att han inte kollade juridiken innan!

lawline.se/answers/ansvar-som-foralder-nar-man-ar-privat-spermiedonator

Det är bra att du kom till oss och frågade om detta innan du antog hennes erbjudande. Det är nämligen så att om du är barnets biologiska far är du skyldig att betala underhåll till barnet, vilket följer av FB 7:1. De enda som kan komma undan att behöva betala underhåll är de män som donerar sperma till ett professionellt institut genom att vara anonyma spermiedonatorer. Detta innebär att du kan bli underhållsskyldig så fort det blir känt att du är far till barnet. Om din väninna skulle hemlighålla att du är far behöver du inte betala underhåll under den tid du är okänd. Din väninna kan dock när som helst ändra sig och då göra det känt att du är far till barnet. Det som händer är i så fall att du efter en undersökning blir fastställd som barnets far (se FB 1:5).

Det finns alltså inget sätt för dig att donera din sperma till din väninna utan att riskera att behöva ansvara ekonomiskt för barnet. Svaret är alltså att ja, du kan bli tvingad att betala ekonomiskt underhåll för barnet.
Svar på tråden Snart för gammal för ett barn till