Snart för gammal för ett barn till
Jag är inte så säker på att det skulle bli bättre för ditt stora barn med ett halvsyskon nu, det är ju ändå för stor åldersskillnad för att de ska få någon syskonrelation. Möjligen på mycket lång sikt då, när de båda är vuxna, att de skulle kunna bidra till varandras nätverk i något sammanhang... det vet man ju inte.
Men jag tänker, att först och främst måste din tonåring i så fall stå ut med att fösas ihop med en vilt främmande man som han eller hon inte har valt (för jag antar att du tänker att du ska bo ihop med mannen du eventuellt träffar). Detta kan vara svårt både för en ung kille - plötsligt blir en annan man mannen i huset och ska bestämma över honom - och för en ung tjej - hon måste akta sig så hon inte är för lättklädd när hon går till toaletten om nätterna, för tänk om karl'n skulle komma upp också och se henne nästan naken... Plus alla andra inkörningssvårigheter. Som kan bli mer eller mindre stora beroende på vem du träffar såklart.
Nä. Jag tror att det barn du redan har kommer att må mycket bättre, om han eller hon får tillbringa de åren som är kvar av uppväxten med bara dig. Förstör inte det ni har!