Inlägg från: Anonym ((Mylife,myrule)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((Mylife,myrule))

Barns skärmtid

Kollade min dotters skärm tid på telefonen häromdagen.. en dag var den på nästan 8 timmar, den andra 5 timmar.. Hon blir 13 år detta året. Jag tycker det är sjukt. Jag har satt en rimlig tid åt henne för instagram o snapchat. Men det var tydligt nu att hon missbrukat mitt förtroende. Jag tog både hennes telefon o laptop. Självklart kan hon använda telefonen om hon ska ringa någon vän för att bestämma att va med. Men annars nej. Jag tycker det är synd om dagens barn. Hur gör ni? Jag tycker det låter som många av barnens vänner inte har någon begränsning av sitt användande av skärm. Men man märker ju att såfort de inte har den så börjar de tänka o göra annat..

• Svar på tråden Barns skärmtid

Det handlar ju lite om vad man gör när man sitter vid skärmen tycker jag. Hos min dotter är det mest reels, alltså sitta o titta vad andra gör. Ibland kan hon även kopiera det, o göra samma sak själv. Till vilken nytta tänker jag? Hade det varit att hon sitter o spelar sims nån timme eller något häst spel (hon gillar hästar) så kan jag tycka det är bättre. Men att se vad andra människor sysslar med hela dagarna? Snacka om inre stress för en tjej i den åldern. Jag tror på sunda vanor och måttlighet i det man gör, för att inte skapa dåliga beroenden. Beroenden som inte leder någonstans eller tar dig vidare? Jag önskar att fler föräldrar vågade säga ifrån och att man kunde hjälpas istället.
    Ja det är sommarlov, och där finns så mycket möjligheter med saker som man kan hitta på, som stärker en på ett helt annat sätt. 

Jag hade inte velat ge henne en telefon utan skärm. Jag vill att hon och jag ska kunna prata o sätta upp en max tid, som hon sen väljer att hålla. Dels för respekt till mig men också för att jag vill att hon ska förstå och själv tycka att det bästa är att inte sitta för mycket. 

Jag har somsagt både tagit telefonen och hennes data i en vecka nu.. jag hoppas hon har tid att tänka under den tiden. Jag kommer prata med henne en gång till innan hon får tillbaka dem. Tråkigt nog kommer ja behöva ha extra koll på henne så att hon sköter det denna gång.
    Detta är hennes sista chans innan det blir ett större straff. Jag kan inte begära att hon fullt ut ska förstå varför jag gör som jag gör, men jag har en skyldighet att se till att hon får sunda vanor sålänge hon bor hos mig. En annam regel är att inga telefoner får va på rummen efter 19. 

Alltså vissa svar här inne är inte roliga...
    Barn idag har inte bara rättigheter , de har också skyldigheter ! Jag tror det är det som blir fel i dagens samhälle. Jag är lite över 30 , jag kan fortfarande komma ihåg hur man tänkte som barn o ungdom. Man behöver tydliga regler, annars kommer man missbruka det. 

Vadå blir helt utanför? Ta telefonen o ring en kompis? Helt ok. Men att sitta o kolla på dessa reelsen vad andra människor gör. Vad skapar det hos dagens barn? Vilken attityd de ska ha till andra? Vad som är inne o vad som är ute? Hur man sminkar sig efter dagens trender?
    Ok sitt med det en halv timme, allt annat därefter lär göra dig dum , och en följeslagare. Inte konstigt barn idag inte vet vad de vill bli? Förutom en influencer?

Behöver du din telefon för att skapa, eller lära dig mer om någon är det ju en annan sak?
    Men handlar de om dessa sociala medierna så låt oss alla begränsa barn använding av dom, för att vi bryr oss int. Låt oss inte sitta bredvid och göra exakt samma sak.

Och ja en vecka är en lång tid? Hon har säkert suttit så länge med telefonen på detta sommarlovet, det tycker jag är en lång tid.

Nej det är inte 1995. Men ibland önskar man det. Jag tror föräldrar då gjorde mer saker med sina barn, man tillät barn att ha tråkigt och att få lov att använda sin fantasi. Självklart kan hon ta telefonen o se om någon skickat eller ringt, inte vill ja hindra henne från att träffa vänner, snarare motivera henne till att gå utanför rummet o göra det. Föräldrar idag curlar sina barn för mycket. De märker jag, för skriver jag något här, så är det mer att jag straffar henne. Nej ! Jag uppfostrar henne. Jag lär henne att hon är viktig! Vad hon gör är viktigt ! Inte vad tusentals människor visar upp på internet. Hade människor idag valt att va lite mer privata, inte behövt visa allt för alla, så hade vi nog haft en trivsammare värld med mindre stress o depression. 

Tack så mycket. Ja absolut. Det är svårt, men värt det. 

Svar på tråden Barns skärmtid