Barns skärmtid
Det låter lite mycket. Men samtidigt ska man komma ihåg att barnet förmodligen har sitt liv i telefonen. Det är kanske främst där hon har kontakt och umgås med vänner.
Det låter lite mycket. Men samtidigt ska man komma ihåg att barnet förmodligen har sitt liv i telefonen. Det är kanske främst där hon har kontakt och umgås med vänner.
Ge henne en telefon som inte är en skärmtelefon, dvs en du kan ringa och sms:a med och inget annat. Då kan hon fortfarande ha sociala kontakter fritt, men telefonen lär inte vara så intressant att använda till annat än så. Finns rätt billiga sådana att få tag i.
Barn (och vuxna!) ska inte ha så mycket skärmtid. Tyvärr blir det ofta mycket pga skolarbete eller jobb, men skärmar på fritiden kan man iaf styra mer. Någon enstaka timme per dag kan jag tycka är ok oavsett ålder. Det kommer förresten snart en ordentlig utredning med rekommendationer för skärmtid såg jag i nyheterna. Skulle inte förvåna mig om de säger noll timmar för barn under fsk-klass och sedan 1-2 timmar upp till tonåren ungefär, kanske någon mer sedan för tonåringar och vuxna.
Mer skärmtid ger sämre sömn, fysiska besvär, begränsad fysisk aktivitet, koncentrationssvårigheter, skärmberoende, i vissa fall sociala svårigheter och psykiskt dåligt mående, sämre förmåga att aktivera sig själv och även andra följder. Det är dags att släppa skärmen och hänga med i matchen!
Tröttnat på den där citatknappen som krånglar, så skriver så här i stället.
Det är inte ett misslyckande att förstå barns behov, eller ta bort allt som man själv tycker år dåligt.
Och att förstå barns behov är inte en motsats till att stimulera dom att göra saker och träffa vänner. Det är snarare en förutsättning för att kunna styrka dom.
Alltså vissa svar här inne är inte roliga...
Barn idag har inte bara rättigheter , de har också skyldigheter ! Jag tror det är det som blir fel i dagens samhälle. Jag är lite över 30 , jag kan fortfarande komma ihåg hur man tänkte som barn o ungdom. Man behöver tydliga regler, annars kommer man missbruka det.
Vadå blir helt utanför? Ta telefonen o ring en kompis? Helt ok. Men att sitta o kolla på dessa reelsen vad andra människor gör. Vad skapar det hos dagens barn? Vilken attityd de ska ha till andra? Vad som är inne o vad som är ute? Hur man sminkar sig efter dagens trender?
Ok sitt med det en halv timme, allt annat därefter lär göra dig dum , och en följeslagare. Inte konstigt barn idag inte vet vad de vill bli? Förutom en influencer?
Behöver du din telefon för att skapa, eller lära dig mer om någon är det ju en annan sak?
Men handlar de om dessa sociala medierna så låt oss alla begränsa barn använding av dom, för att vi bryr oss int. Låt oss inte sitta bredvid och göra exakt samma sak.
Och ja en vecka är en lång tid? Hon har säkert suttit så länge med telefonen på detta sommarlovet, det tycker jag är en lång tid.