Anonym (Frustrerad) skrev 2024-08-01 17:22:55 följande:
Svar till Optiker: intressant att för små glasögon glider ner över näsan också.
Är det vanligt med för långa skalmar överlag för kvinnor? Eller hur menar du att det är ett gissel? Jag kanske inte är den enda som har problem med att 140 är alldeles för långa men jag trodde att det var mig det var "fel" på. Är det något slags standardmått förresten för jag tycker många bågar har just den längden?
En optiker jag hade kapade faktiskt ett par skalmar som var i metall en gång och det blev så himla bra. Men han var den första som ens hade nämnt att det gick att göra så efter att en annan optiker "lät" mig ha jättelånga skalmar och jag trodde att det var normalt och inte gick att göra något åt.
Jag har alltid tagit av och hanterat glasögonen med båda händerna då jag inte vill att dom ska bändas. Jag gör det tom med jättetjocka glasögon som det ska mycket till för att dom ska kunna bli sneda. Men det är ett bra tips för alla som läser. I mitt fall så är just dessa bågar jättekänsliga. Min optiker som har böjt dom många gånger säger att det är sjukt hur mycket dom ändras fast man knappt rör dom så att dom är lite ojämna beror på att dom är böjda ett gäng gånger hos optiker och är i princip omöjliga att få raka nu och jag är superkänslig för att dom ska vara helt raka.
Ofta är skalmar standardlängd, men ibland kan de finnas både längre och kortare.
Tyvärr vill sällan butikspersonalen lägga tiden det tar på att kapa skalmar och idag är många säljare just säljare och dåliga på det praktiska arbetet...
Det finns många plastbågar idag med nässadlar annars kan man få det påsatt men det kostar ca 1000kr (de går skickas till ett företag för detta).
Modet med breda skalmar är värdelöst för oss med mindre ansikten för där vi behöver böja skalmen är den för tjock...
Se om du inte kan hitta en optikerbutik med personal som varit med i 20+ är så ska du nog kunna få bra hjälp.