• Anonym (Frustrerad)

Vilka glasögon sitter fast som dom ska?

Nästan alla glasögon som jag har haft glider ner på näsan och sitter inte fast liksom. Jag får alltid hjälp av optikern, ofta två stycken samtidigt som jobbar tillsammans, för att se att bågen sitter rätt men ändå glider dom alltid ner. Och då får dom bändas sjuttielva gånger och börjar skava bakom öronen istället.

Den enda gången jag har haft bågar som knappt rörde sig var när jag hade ganska tjocka plastbågar, tjockt runt glaset menar jag, och armarna var också tjocka. Dom satt som smäck. Men såna glasögon är ju väldigt iögonfallande (haha) och jag vill ha något mindre synligt.

Vad väljer ni för sorts bågar som sitter kvar och inte behöver knuffas upp ständigt?

• Svar på tråden Vilka glasögon sitter fast som dom ska?
  • Anonym (Frustrerad)

Obi, det var inte fint men det måste ha varit skönt att dom inte gled ner på näsan i ett. 

-oo- Glasögonen som behöver justeras nu är pga att dom har böjts så många gånger att dom sitter fel vid ögonbrynen. Det brukar vara rakt och fint från fabrik så jag tror inte att mina öron sitter snett utan det har blivit snett pga att dom är justerade så många gånger för att dom har skavt och suttit fel. Det är problemet för mig när jag får "krokar" bakom öronen att dom skaver och trycker så att jag blir tokig. Jag ska titta på barnavdelningen nästa gång för skalmarna är nästan alltid för långa för att se bra ut på mig. 140 böjer sig alldeles för långt bakom örat och det verkar vara något standardmått för damer. Tack för alla dina tips, jag ska provbända lite på gamla bågar.

Optiker, när bågen kan glida ner långt är det för att den är för stor då över näsan? Ska man ha mindre mm över näsan då? Tom 16 mm kan glida ner långt på min näsa.
    Håller med om att plastbågar som sitter bra är skönast och för mig ser det mer ungdomligt ut än metallbågar men det är ett smärre helvete för mig att hitta bågar som inte glider ner eller har för långa skalmar. Vet du om det brukar finnas barnglasögon som har tillräckligt stora glas för progressiva glasögon?

Jag har egentligen bara haft 2 glasögon som har suttit riktigt bra och dom var tjocka bågar och skalmar där skalmarna gick rakt bak och satt hårt mot huvudet hela vägen. Dom behövde aldrig justeras. Problemet är lite med tjocka bågar att även om det också är snyggt så det känns som att hela ens ansikte försvinner och att ingen ser mig utan bara bågar om ni fattar hur jag menar.

Men vad rekommenderar du Optiker lite generellt om bågarna ofta glider ner på näsan och skaver när det ska böjas bakom öronen? Vad skulle du säga är den bästa sorts glasögon då? Bra tips om mer erfarna optiker förresten.

• Anonym (Optiker)

Små enskilda butiker kan fokusera mer på kundrelationerna än kedjorna (dock svårt att hitta de optikerna).

ÄR bågen för smal över näsan glider den, likaväl om den är för bred. För långa skalmar är ett gissel, jag vet av egen erfarenhet. Självklart kan du gå på barn/ungdomsbågar, jag har flera kunder som får titta där, med modet som det är nu kan det funka fint med progressiva glas. 

Oakley gör bågar där skalmen går rakt bak och följer huvudet, dock har de inte så många små dambågar.
    Örgreen kan man också lätt då att följa huvudet. 

Har du en skalm med jämntjock metall kan optikern förkorta skalmen så det blir bra. Själv kortar jag ofta plastskalmar men se till att det inte är för tjock plast vid öronen, då går de inte att böja.

Ofta blir bågarna sneda för att man tar på och av dem med en hand, båda händerna är det som gäller!

• Anonym (Frustrerad)

Svar till Optiker: intressant att för små glasögon glider ner över näsan också.

Är det vanligt med för långa skalmar överlag för kvinnor? Eller hur menar du att det är ett gissel? Jag kanske inte är den enda som har problem med att 140 är alldeles för långa men jag trodde att det var mig det var "fel" på. Är det något slags standardmått förresten för jag tycker många bågar har just den längden?

En optiker jag hade kapade faktiskt ett par skalmar som var i metall en gång och det blev så himla bra. Men han var den första som ens hade nämnt att det gick att göra så efter att en annan optiker "lät" mig ha jättelånga skalmar och jag trodde att det var normalt och inte gick att göra något åt.

Jag har alltid tagit av och hanterat glasögonen med båda händerna då jag inte vill att dom ska bändas. Jag gör det tom med jättetjocka glasögon som det ska mycket till för att dom ska kunna bli sneda. Men det är ett bra tips för alla som läser. I mitt fall så är just dessa bågar jättekänsliga. Min optiker som har böjt dom många gånger säger att det är sjukt hur mycket dom ändras fast man knappt rör dom så att dom är lite ojämna beror på att dom är böjda ett gäng gånger hos optiker och är i princip omöjliga att få raka nu och jag är superkänslig för att dom ska vara helt raka.

• BonusSnus

Det finns öronkrokar på tex temu som håller fast glasögonen bakom öronen. Använder alltid dom och glasögonen glider inte ner då. Skrattande

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

En allmän varning om bågar med bred skalm i ögonhöjd.
    Traditionellt har skalmar suttit ovanför ögonhöjd, för att man ska kunna se i "ögonvrån". Det har varit mode med breda skalmar i ögonhöjd, och sådana bör man inte använda vid bilkörning, för man får ju tunnelseende!

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Bilden försvann:

• Meddelande borttaget
  • Core

För mig fungerar bara solglasögon med såna där kuddar man kan ställa, och med siliconbeläggning

Glasögon utan de där kuddarna är oresonliga 😎 

• Anonym (Frustrerad)

BonusSnus, bra idé men vet du om det blir klumpigt och fult bakom örat? Tänkte om du har haft såna själv.

Obi, bilden försvann men det var ett bra tips för alla och något jag aldrig har tänkt på förut.

Core, du menar att plastglasögon halkar ner i ett på dig? Jag har bara haft metallglasögon en gång med silikonkuddar och minns att dom satt som berget. Så himla skönt att slippa knuffa upp glasögonen varannan minut. Synd bara att jag inte kan komma över att jag tycker att metallglasögon ser ut att vara för äldre människor. Jag kan gilla det på andra men inte mig själv.

• Core
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-08-02 15:07:02 följande:

BonusSnus, bra idé men vet du om det blir klumpigt och fult bakom örat? Tänkte om du har haft såna själv.

Obi, bilden försvann men det var ett bra tips för alla och något jag aldrig har tänkt på förut.

Core, du menar att plastglasögon halkar ner i ett på dig? Jag har bara haft metallglasögon en gång med silikonkuddar och minns att dom satt som berget. Så himla skönt att slippa knuffa upp glasögonen varannan minut. Synd bara att jag inte kan komma över att jag tycker att metallglasögon ser ut att vara för äldre människor. Jag kan gilla det på andra men inte mig själv.

Mina är plast, eller ja de är både plast och metall. Jag kan inte ha glasögon utan, de glider ju hela tiden och blir ett problem. Har för mig att plast också har såna?
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-08-01 17:22:55 följande:

Svar till Optiker: intressant att för små glasögon glider ner över näsan också.

Är det vanligt med för långa skalmar överlag för kvinnor? Eller hur menar du att det är ett gissel? Jag kanske inte är den enda som har problem med att 140 är alldeles för långa men jag trodde att det var mig det var "fel" på. Är det något slags standardmått förresten för jag tycker många bågar har just den längden?

En optiker jag hade kapade faktiskt ett par skalmar som var i metall en gång och det blev så himla bra. Men han var den första som ens hade nämnt att det gick att göra så efter att en annan optiker "lät" mig ha jättelånga skalmar och jag trodde att det var normalt och inte gick att göra något åt.

Jag har alltid tagit av och hanterat glasögonen med båda händerna då jag inte vill att dom ska bändas. Jag gör det tom med jättetjocka glasögon som det ska mycket till för att dom ska kunna bli sneda. Men det är ett bra tips för alla som läser. I mitt fall så är just dessa bågar jättekänsliga. Min optiker som har böjt dom många gånger säger att det är sjukt hur mycket dom ändras fast man knappt rör dom så att dom är lite ojämna beror på att dom är böjda ett gäng gånger hos optiker och är i princip omöjliga att få raka nu och jag är superkänslig för att dom ska vara helt raka.

Ofta är skalmar standardlängd, men ibland kan de finnas både längre och kortare.

Tyvärr vill sällan butikspersonalen lägga tiden det tar på att kapa skalmar och idag är många säljare just säljare och dåliga på det praktiska arbetet...

Det finns många plastbågar idag med nässadlar annars kan man få det påsatt men det kostar ca 1000kr (de går skickas till ett företag för detta).

Modet med breda skalmar är värdelöst för oss med mindre ansikten för där vi behöver böja skalmen är den för tjock...

Se om du inte kan hitta en optikerbutik med personal som varit med i 20+ är så ska du nog kunna få bra hjälp.
  • Anonym (Hej)

Simglasögon sitter stadigt och ramlar inte av. Glad

• Anonym (Optiker)
    Anonym (Hej) skrev 2024-08-04 13:26:43 följande:

Simglasögon sitter stadigt och ramlar inte av. Glad

Haha, underbart!
Svar på tråden Vilka glasögon sitter fast som dom ska?