• Niklas 6

Är otrohet rättfärdigat

Jag är en man som närmar mig de 70 och som är sambo med en kvinna på 65 år. Vi har ett bra liv tillsammans. Vi har haft förhållande i 14 år och har inga gemensamma barn. De sista 3 åren har min sambos sexlust minska betydligt. Från att ha sex 1 gång i veckan är det nu 1 gång var 6-7e vecka. 
    Orsaken till detta är att hennes lust minskat samt hennes brist på kvinnliga hormoner. Hon har den medicinska hjälpen hon kan få men resultatet blir inte mycket bättre. Hon vet att jag vill ha mer men jag är lojal och kräver inte henne på sex när hon inte vill. Vilket resulterar till att jag bara tänker på sex dagarna igenom.
    Nu har jag träffat en kvinna på nätet. Hon är drygt 50 är gift med en äldre man. De har också ett bra liv med utflugna barn. Men sexlivet är så gott som obefintligt. De har sex var 4-5e månad. Det klarar han av i missionärsställnin på 5 min. Efter det lägger han sig att sova och hon får själv avsluta med att tillfredsställa sig själv.Vi båda sitter i samma båt. Vi har mycket mer behovet av närhet och sex än vad våra partner har. Vi har chatta i 6 månader och vi har bestämt oss för att träffas för ett första möte, när hon nu våga?.för som vi säger det finns moraliska murar som ska rivas.

Vara ambitioner är inte att lämna våra partner utan bara utnyttja varandra sexuellt. Varför ska det vara så att när partnern inte har lust och behov inte längre finns så ska den andre får lida av det. När sex är det finaste och vackraste som finns då borde alla få ha tillgång till det alltid

• Svar på tråden Är otrohet rättfärdigat
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Malin) skrev 2024-07-27 16:19:55 följande:
    Har du alltid haft problem med läsförståelsen? Jag skriver hypotetiskt om jag var den som blivit bedragen och hur jag skulle reagera då. 
    Ja, du tycker det är ok med otrohet så länge det hemlighålls. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Alice 31) skrev 2024-07-27 19:40:38 följande:
    Att bli pressad eller tjatad till att ha sex trots att en inte vill är våldtäckt. Finns tyvärr många kvinnor som går med på att bli våldtagna då de inte vågar eller orkar säga ifrån till sin man.

Det finns ingenting normalt med att vilja sex med någon mot dennes vilja. Det är bara sjukt och bör aldrig få normaliseras igen
    Man kan per definition inte gå med på att bli våldtagen.

Våldtäkt betyder att samtycke saknas. Finns samtycke är det inte våldtäkt. Att tjata sig till sex är inte våldtäkt, däremot är det respektlöst och leder sällan till bra sex.

Om kvinnan inte vågar säga nej, har hon inte samtyckt. Det är något annat än tjatsex.
  • Anonym (Risker)

Något ingen nämner är att TS riskerar att få djupare känslor för kvinnan han fuderar på att vara otrogen med. Detsamma gäller okså henne.  Vad gör han i så fall?  Är han i så fall beredd att lämna relationen för henne? och är hon beredd att lämna sin man?

Detta är något han bör tänka på innan han kastar sig in i något. Är han inte beredd att göra detta bör han nog sitta lugnt i båten och finna sig i att intimiteten inte är vad den en gång var

• Anonym

Nej, det är inte ok att ljuga och vara otrogen. Det är bedrägeri.

Var inte en ynkrygg. Var ärlig.

• Meddelande borttaget
  • Tyra myra

Vi ska inte glömma att det faktiskt förekommer våldtäkt inom äktenskap/ förhållanden. 

När kvinnan inte ger sitt samtycke och mannen våldför sig på henne. Detta är inte acceptabelt och är lika stort brott som andra våldtäkter. Tyvärr är det bara ett fåtal som anmäler dessa brott.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Ann) skrev 2024-07-27 13:01:58 följande:

Om du nu har den åsikten så stå för den och berätta för din fru. 

Håller med. Om nu ts tycker att det är en bra lösning att ha sex utanför förhållandet borde han kunna stå för det inför frun. 
  • Anonym (I)
    Anonym (anonym) skrev 2024-07-28 10:57:12 följande:
    Håller med. Om nu ts tycker att det är en bra lösning att ha sex utanför förhållandet borde han kunna stå för det inför frun. 
    Javisst. Förstår inte varför han vill hemlighålla saker. Ett partnerskap med någon handlar om kommunikation. Vissa saker är oacceptabelt för den andra och då kan man i samförstånd bryta upp arrangemanget.
  • Tyra myra

TS vill diskutera om ifall otrohet är försvarbart om parterna i ett förhållande har olika sexlust. 
    Det beror väl på om den andra parten är med på att han söker sex på annat håll. 

De måste ju först och främst diskutera problemet, för det verkar ju onekligen finnas problem i relationen.

Varför vill TS vara kvar i en relation som enligt honom inte fungerar på det sexuella planet? 

Vill verkligen partnern leva i en relation där man inte är sexuellt komaptibla? 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-27 19:30:36 följande:
    Man kan lika gärna vända på det du skriver. En diskret affär låter bra i teorin. Ingen blir sårad, man slipper ta jobbiga beslut, alla nöjda, det man inte vet lider man inte av och bla bla. 

Men i verkligheten är det inte så enkelt att leva dubbelliv, särskilt inte i längden. Det är knappast bra för relationen heller, att leva med en stor lögn. För att inte tala om att det är förödande om det kommer fram, vilket det ofta gör förr eller senare. Man behöver inte bli tagen på bar gärning, det räcker att fel person får reda på det och skvallrar eller försäger sig. Eller att partnern själv börjar undra av någon anledning. Kanske börjar ställa frågor, ska man fortsätta ljuga då? Ännu värre.

Enstaka snedsprång är betydligt lättare att dölja, än varaktiga affärer.

Att gå bakom ryggen på sin partner kan tyckas som enkel lösning på kort sikt. Men en öppen kommunikation med sin partner från början, är nästan alltid bättre.
    Man måste kunna prata även om sådant som är känsligt, annars är det något i relationen som brister. Och det behöver inte bli fel, allt beror på hur man lägger fram det.

Du skriver att inget av de alternativ du nämner är bra. Det kanske stämmer, men otrohet är oftast ännu sämre, även om otrogna gärna vill inbilla sig motsatsen.

Sen kan jag tycka att det borde vara lättare för en partner som har tappat lusten, att acceptera någon form av öppet förhållande. Inte vill man att partnern ska behöva leva i livslångt celibat? Eller? 

Man behöver inte ge sitt godkännande varje gång. Man kan kräva att partnern i så fall sköter affärerna diskret. Då slipper man veta om det nu är jobbigt, men man har ändå godkänt det.
    Du har helt rätt i att det är svårt att leva dubbelliv. Och jag inbillar mig att det är svårt även i ett gemensamt öppet förhållande, i synnerhet om det finns barn. Även om inte relationen riskeras direkt kan det bli skvaller och skitsnack.

Så det är mest en nödlösning och att det är underförstått att den partner som inte vill ha sex inte heller ställer vissa frågor. Samtidigt är det bevisligen så att otrohetsrelationer kan pågå i åratal utan att det kommer fram. Men separation, som alltid framställs som lösningen, behöver inte vara ett bättre alternativ för den bedragne. Det är upp till var och en.

Som du skrev: "Man behöver inte ge sitt godkännande varje gång. Man kan kräva att partnern i så fall sköter affärerna diskret. Då slipper man veta om det nu är jobbigt, men man har ändå godkänt det" 

Svar på tråden Är otrohet rättfärdigat